בדרך אלינו: רשות המיסים תגבה מע”מ על כל שירות שתרכשו ברשת

משחקים בסמארטפון קרדיט: flickr

רשות המיסים הישראלית הגישה השבוע תזכיר חוק לפיו חברות זרות שמספקות שירותים דיגיטליים לישראלים יאלצו לשלם מע”מ גם אם אין להן נציגות בארץ. תזכיר החוק מפרט כי מדובר באספקת “תוכנות, מוצרי בידור, ספרים, מוזיקה, הימורים, משחקים, תכניות טלוויזיה,  סרטים, שידורי אינטרנט והוראה מרחוק… טלפוניה, פקס, גישה לאינטרנט ועוד”.

המשמעות המיידית האפשרית היא העלאת המחיר ללקוחות הישראליים אולם ברשות מציינים שמדובר בשלב נוסף של התאמת המיסוי הישראלי למקובלת בארגון ה-OECD ושמדינות רבות כבר יישמו תקנות אלו. במצב החוקי כיום, רשות המיסים יכולה לגבות מע”מ רק מחברות אשר פתחו נציגות בארץ ונרשמו במס הכנסה. לקוחות פרטיים שקיבלו שירות מחו”ל נדרשו לשלם בעצמם אך לא היה ניתן לאכוף זאת.

החברות ירשמו או ימנעו מלהגיע?

עבור הצרכנים הפרטיים ההוראה אולי מגיעה כהפתעה אך רו”ח ארז סנדק ממשרד רו”ח קבקוב בלאס ושות’ הסביר לגאדג’טי שלמעשה מדברים על מיסוי “עסקאות של יבוא נכסים בלתי מוחשיים” כבר כמה חודשים שהנושא של מיסוי רכישת אפליקציות מחו”ל מעסיק את מערכות המס בעולם מאז הקמת חנויות האפליקציות.

לדבריו, תאגידים זרים שמוכרים שירות לישראלים יאלצו מעתה להירשם במירשם מיוחד (לצורך מע”מ בלבד) והמנגנון המתואם עם הסטנדרטים של ה-OECD ימנעו אפליית מס: אפליה בין סקטור לסקטור (מוצרים מוחשיים ללא מוחשיים), אפלייה בין צריכה מספק ישראלי ללא ישראלי ועוד.

לא בטוח שמניעת האפליה תנחם את הצרכן הישראלי. אם החברות הזרות יחוייבו במס בישראל הרי שהן יגבו זאת מהצרכן הישראלי. סביר שנשלם יותר בקניית ספרים באמזון, הרשמה לקורסים מקצועיים און-ליין, תשלום על גיימינג ברשת ובמיוחד בולט התזמון לאור כניסתה הצפויה של נטפליקס לארץ.

תזכיר החוק צפוי להיות מאושר ולהיכנס לתוקף בקרוב. ברשות מעריכים שתוספת ההכנסה למדינה תהיה בסדר גודל של כמה עשרות מליוני שקלים אך אומרים ש”הכלכלה הדיגיטלית ואספקת שירותים אלקטרוניים צמיחתם מהירה ונפח פעילותם עולה משנה לשנה, כך שתוספת ההכנסות עשויה לגדול באופן ניכר”.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים