למה מיקרוסופט רוצה ששחקני PlayStation 4 ו-Xbox One ישחקו יחדיו באינטרנט (דעה)

לפני כמה ימים יצאה מיקרוסופט בהכרזה מטלטלת: היא תאפשר לשחקני Xbox One משחק רשת חוצה פלטפורמות (Cross Platform Multiplayer) הכולל אפשרות לשחק יחד עם גיימרים המשתמשים בקונסולה המתחרה, ה-PlayStation 4 של סוני. מן הסתם, הדבר ידרוש שיתוף פעולה מצידה של סוני. מיקרוסופט נלהבת ליישם אפשרות כזו, בעוד שסוני מפגינה אדישות. מדוע?

מי מפסיד במלחמה הקרה

באופן מסורתי, חברות המפיקות קונסולות משחק נמצאות ביריבות. בעבר הלא-רחוק, נינטנדו וסגה היו ביריבות שהגדירה למעשה את המושג “מלחמת קונסולות”. גיימרים שהעדיפו מכשיר אחד על פני האחר מצאו את עצמם לא פעם נגררים לוויכוחים אודות איזו קונסולה מהירה יותר, נוחה יותר, מוצלחת יותר. שיאה של התופעה היה בשנות התשעים, כשסגה עצמה לקחה חלק פעיל בהקנטת נינטנדו כאסטרטגיה שיווקית (שבסופו של דבר תרמה את חלקה בהצלחתה של קונסולת הג’נסיס).

היום, מלחמת הקונסולות מעט פחות רלוונטית, או לפחות זו התחושה שעולה משיטוט ברחבי האינטרנט. קווי הדמיון וההבדלים בין ה-Xbox One ל-PlayStation 4 ברורים לכל גיימר (נינטנדו, בשלב זה, לא במירוץ בכלל), ובעוד שתמיד יהיו וויכוחים באינטרנט – נראה כי ההשמצות, כינויי הגנאי והלהט שאיפיין את “מלחמות הקונסולות” בדורות הקודמים, דעכו מעט.

אבל הסיבה לכך היא לא שהגענו, חלילה, למסקנה שבמקום לקשקש על איזה קונסולה תומכת ב-Blast Processing, כדאי לנו פשוט להינות מהמשחקים. הסיבה היא שמיקרוסופט פשוט לא מצליחה להתחרות בסוני. “מלחמת קונסולות”, כמו המאבק בין אוהדי iOS לחובבי אנדרואיד, פפסי וקולה, או כל שוק שנשלט על ידי שני מותגים גדולים – יכול להתנהל רק בין טיטאנים. וכרגע, מיקרוסופט בקושי מגרדת את ההגדרה.

לפי נתוני המכירות, סוני שולטת בשוק ביד רמה. מעל 35 מליון מכשירי PlayStation 4 נמכרו נכון לחודש ינואר. מיקרוסופט מסרבת לחשוף את נתוני המכירות של ה-Xbox One, ובמקום זאת מתעקשת לדבר על מספר המנויים ב-Xbox Live, שעדיין נהנה מנוכחות גבוהה של גיימרים מהדור הקודם.

ועדיין, פליטת פה של בכיר מ-EA חושפת, לכאורה, כי על כל מכשיר Xbox One שנמכר בארה”ב, נמכרים שני מכשירי PlayStation 4 (בקירוב). בשאר העולם המצב יותר גרוע מבחינתה של מיקרוסופט: ביבשת הישנה שולטת סוני ב-70% מהשוק לפחות.

על טעויות משלמים

הדבר לא מפתיע. מיקרוסופט חטפה מכה קשה טרם השקת ה-Xbox One. בתערוכת E3 של 2013, בה הוכרזו מחירי ה-PlayStation 4 וה-Xbox One לצד הפיצ’רים החדשים, מיקרוסופט לא היתה על המסלול הנכון. החברה הציעה קונסולה יקרה יותר, מדיניות דרקונית כלפי משתמשים, ופונקציית האזנה שתמיד פועלת (כדי להדליק את המכשיר בפקודה קולית) שגרמה לאי נוחות רבה עבור השחקנים. אם זה לא היה מספיק, מיקרוסופט לא הציעה בכלל אפשרות לקנות Xbox One ללא Kinect, שגיימרים רבים לא רצו.

לעומתה סוני הציעה מכשיר שלא דרש ממשתמשיו להיות תמיד מחוברים לרשת, ללא הגבלות על משחקים משומשים (הכרזה שגרפה תשואות נלהבות מהקהל), ללא מצלמה מיותרת וכמובן, בלי לדגדג לגיימרים את עצם הפרטיות. סוני כנראה שדרגה את המצגת שלה בהתאם לאירוע של מיקרוסופט, כיוון שהיא עברה כמעט על כל החסרונות של המתחרה והציעה אלטרנטיבה טובה ומקלה יותר. ואת כל זה היא עשתה במחיר נמוך יותר ב-100 דולר מאשר מיקרוסופט ($399 מול $499 של מיקרוסופט). כבר שם ואז הוכרזה סוני כמנצחת של הדור הבא, עוד לפני שהושק.

במקרה או לא, זמן קצר אחרי הכשלון הקולוסאלי של מיקרוסופט ב-E3, הוחלף מנהל חטיבת Xbox, מדיניות ניהול המשתמשים וזכויות המשחקים עברו שינויים מהותיים, מיקרוסופט ויתרה על הדרישה להצמיד Kinect לכל Xbox ולמעשה, כמעט כל הבעיות שהתגלעו ב-2013 קיבלו מענה. אבל זה לא הספיק: הנזק כבר נעשה, סוני קיבלה את המומנטום, וכעת היא המובילה הבלתי מעורערת של שוק הקונסולות.

PS4-used-games
מחיאות כפיים סוערות. E3, 2013

אנדרדוג שאוהב את כולם?

מיקרוסופט נכנסה לעמדת האנדרדוג. מצד אחד זוהי עמדה מגבילה, אך מצד שני היא יכולה להשתגע, לשבור את החוקים, לעשות רעש ולהציע רעיונות שהיו בלתי סבירים, אם לא בגדר “טאבו” בעולם הקונסולות קודם לכן. למעשה, זה בדיוק מה שעשתה סגה כשניסתה להגדיל את נתח השוק שלה על חשבון נינטנדו בשנות ה-90, אלא שאת העלבונות והפרסומות משולחות הרסן שהפיקה סגה החליפו פתיחות, כנות ותדמית בהירה וחיובית, כפי שמחייבת התקופה.

ואכן נראה כי בהקשר לגיימינג, מיקרוסופט הרבה יותר דינאמית, זריזה ופתוחה. Xbox נמצאת שנות אור מימי ההכרזה ב-2013 ומובילה את נושא שילוב השחקנים חוצה הפלטפורמות. מעבר לאפשרות להזרים משחקים מהקונסולה למחשב (שמציעה גם סוני), מיקרוסופט עומדת בראש פרויקט ה-Universal Windows Platform, שלמעשה יאפשר לאפליקציות ומשחקים לרוץ על PC ועל Xbox, ועל כל מכשיר שתומך בפלטפורמה. שחקני הפלטפורמות השונות, כמובן, יוכלו לשחק זה עם זה באינטרנט.

אבל זה לא הכל: מיקרוסופט גם מאפשת תאימות למשחקי הדור הקודם (Xbox 360) שחסרה לסוני, ואפילו הכריזה על כוונותיה לעדכן את חומרת ה-Xbox במקום להמתין “לדור הבא”, בהחלטה שנראית מתאימה יותר ליצרנית מחשבים אישיים מאשר קונסולות. יותר מכך, להחלטה זו יש פוטנציאל להשלכות מרחיקות לכת שנוכל למדוד רק בעתיד (כמו עדכונים איטרטיביים של Xbox במקום “דורות” קבועים כפי שראינו עד היום).

פיל ספנסר, המנכ”ל הנוכחי של חטיבת Xbox, הוא הפרנזנטור המושלם עבור החברה: ספנסר פעיל במדיות החברתיות, מעביר את מסריו בטון כנה ופתוח, ושומר על קו אחיד לפיו מיקרוסופט לא מתמקדת במירוץ מול סוני אלא בטובת השחקנים, בהסרת מכשולים ובהקניית ערך לגיימרים שבוחרים ב-Xbox. תשובתו לגיימר כעוס בטוויטר, המלין על כך שמשחק של Xbox יהיה זמין גם על המחשב, מסכם באופן מושלם את המסר של ספנסר ושל מיקרוסופט: “אנחנו סיימנו עם מכשולים”.

Phil-Spencer

לטובת השחקנים ובעיקר לטובת מיקרוסופט

בעוד שמיקרוסופט מבטיחה פתיחות נהדרת עם UWP, היא בעיקר נשארה במגרש הביתי. בשביל להנות ממשחק חוצה-פלטפורמות עם מיקרוסופט, יש צורך בפלטפורמה כלשהי של מיקרוסופט, או לפחות כך היה עד עכשיו – שכן לפי הכרזה טריה של החברה, מיקרוסופט תאפשר לשחקני ה-Xbox One לשחק באינטרנט גם עם שחקני PlayStation 4.

ההצעה של מיקרוסופט לחבר את כל הגיימרים באיחוד גדול, מרגש וחוצה פלטפורמות היא מהפכנית

הכרזה זו, שעלתה מהר מאוד על סדר היום ברחבי האינטרנט, הציתה אש בקרב קהל הגיימרים. מבחינה טכנית, הדבר לא מאוד קשה לביצוע, כפי שהעידו גם נציגי סוני. אולם מבחינה רעיונית מדובר בתקדים מהותי בתעשיית הקונסולות, שתמיד היו מופרדות באופן כזה או אחר. טכנולוגיה שונה, חנויות שונות, ושרתים נפרדים לכל משחק. ההצעה של מיקרוסופט לחבר את כל הגיימרים באיחוד גדול, מרגש וחוצה פלטפורמות, היא מהפכנית. הסוף להפרדה, הסוף למלחמות, פרחים בקנה.

אך אל תטעו: לא מדובר רק על טוב לב, אהבת חינם וטובת הגיימרים. מצב בו כל גיימר קונסולות יכול לשחק עם כל גיימר אחר נשמע כמו רעיון יפה, אך בפועל יישחק בדיוק לידיה של מיקרוסופט: גיימרים המתלבטים איזו קונסולה לקנות, לא יצטרכו עוד לפסול את מיקרוסופט במקרה וחבריהם משחקים על פלייסטיישן. וזה, סביר להניח, עצם העניין – במיוחד כשלפי הנתונים רוב הגיימרים מחזיקים בקר של סוני. מעבר לכך, מיקרוסופט תהנה משרתי משחק מלאים יותר ב-Xbox, ואולי ממפתחים שיתעניינו יותר בקונסולה שלה.

סוני לא ממהרת לקפוץ על הרכבת

על מנת שכל זה יעבוד, נדרש שיתוף הפעולה של סוני. אלא שמבחינתה אין סיבה להתרגש. היא שולטת בזירה, ובסופו של יום ואחרי כל הלהטוטים של מיקרוסופט, סוני עדיין מחזיקה בגביע. לטובתה יש פער מכשירים אדיר שלא בטוח שניתן בכלל לגשר עליו – ובינתיים, הדרך היחידה לשחק עם חבריכם שקנו PlayStation, היא לקנות אחת בעצמכם. מדוע שתוותר על הייתרון הזה?

ועדיין, סוני לא פוסלת את העניין על הסף. למהלך יש גם פן תדמיתי אותו יש לשקול. “מלחמת הקונסולות” שנמצאת על אש קטנה היום, יכולה מחר להתלקח, והחלטות לא נכונות יכולות לעלות בהמשך הדרך בנזק משמעותי, כפי שראינו ב-E3 2013. התגובה לה היינו מצפים היא התייחסות עניינית, לא מזלזלת, ובעיקר מעשית – ואכן, בכנס GDC שזה עתה ננעל בסן-פרנסיסקו, סיפר שוהיי יושידה (Shuhei Yoshida) מ-Sony Worldwide Studios כי סוני צריכה קודם כל להבין מה המפתחים ומפיצות המשחקים מנסים להשיג.

או במילים אחרות: “נראה”.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים