סיפורה של Valve: איך חברה אחת כבשה את עולם הגיימינג

Valve היא אחת מחברות המשחקים הגדולות בעולם שהביאה לנו משחקים כמו פורטל ו-Half Life, וכמובן את חנות המשחקים האינטרנטית – Steam. אבל האם ידעתם ש-Valve הוקמה באמצע חתונה? ואיך התחיל בכלל כל הסיפור? במאמר שלפניכם אנו צוללים לקורותיה של אחת החברות המשפיעות ביותר בתעשיית המשחקים, שאת פועלה אנו מרגישים גם במשחקים, וגם בדרך בה אנו קונים אותם.

מהרווארד למיקרוסופט

גייב נוואל התחיל לתכנת בגיל 13. לכן, זה לא מפתיע שמייד אחרי התיכון הוא התחיל ללמוד באוניברסיטת הרווארד. באחד החופשים שלו, גייב נסע לבקר את אחיו שעבד במיקרוסופט. היות והעבודה במיקרוסופט דרשה מאחיו של גייב את רוב זמנו, הוא ואחיו לא ממש יכלו לטייל – וכך יצא שגייב פשוט התחיל להסתובב, חסר מעש, במשרדי מיקרוסופט.

באותם ימים היה סטיב באלמר ראש מחלקת המכירות של מיקרוסופט. באלמר נתקל בגייב מסתובב במשרדי החברה, והחליט לנצל את הפונטציאל של הסטודנט הצעיר. הוא אמר לו שאם הוא נמצא בסביבה כל היום, לפחות שיעשה משהו מועיל. כך גייב החל לעבוד על מוצרי מיקרוסופט לצד מתכנתים מנוסים. בחופשה הקצרה שלו, גייב למד יותר על תכנות ועל מחשבים מאשר ב-3 שנים שבהן למד באוניברסיטה. זמן קצר לאחר מכן גייב פרש מהלימודים, והצטרף למיקרוסופט בתור העובד ה-271 של החברה.

valve-microsoft
הלוגו של Microsoft, שהיה בשימוש בין 1982 ל-1987

ב-1993, משחק חדש סחף בסערה את הקמפוס של מיקרוסופט. היה זה Doom, שאיפשר לראשונה לחסל חברים ברשת המקומית, והיה כיפי וממכר. המשחק השתלט על כל חלקה טובה במיקרוסופט והפך לטקס יום-יומי עבור עובדי החברה. הדבר השפיע באופן ממשי על ביצועי העובדים, שלא יכלו להניח את המשחק מהידיים. גייב, שעבד על גרסאות מוקדמות של Windows, הבחין בהשפעה האדירה של המשחק על חבריו לעבודה, וראה משהו מעבר לכך: מדובר היה בהתחלה של עידן חדש, טעימה מן העתיד, בו כולם מחוברים ומשחקים זה עם זה.

חברים לנשק

כמו חבריו לעבודה, גם גייב אהב את Doom. למעשה, גייב אהב אותו כל כך עד שכתב בעצמו פורט (המרה) למערכת Win32 – כלומר העביר את המשחק מ-DOS למערכת Windows. לפורט קראו WinDoom, והוא עזר לחברת id Software – המפתחת של דום, ליצור גרסת Doom רשמית ל- Windows 95 ששמה Doom95. זו לא הפעם האחרונה שבה גייב ו-id ייעזרו זה בזה.

מייק הרינגטון, חבר למשחק אותו פגש גייב בעבודה, היה שותף לתשוקה למשחקים. בזמן שהעולם השתגע מ-2 Doom, דיוק ניוקם ו-Quake, גייב ומייק החלו להבין שתעשיית המשחקים קורצת להם יותר ויותר. הם שאבו השראה ממייקל אבראש, עובד מיקרוסופט שעזב את החברה והצטרף ל-id Software. ב-id עבד אבראש על משחק חדש בשם Quake, שהבטיח שוב לשבור את כל הכללים. נראה כי התרעומת שעורר Doom היתה רק תחילת הדרך. מהפכה גדולה עמדה באופק, וגייב ומייק הבינו: הם רוצים להיות חלק ממנה.

דום: כבש את משרדי מיקרוסופט, ועורר השראה בגייב נוואל
דום כבש את משרדי מיקרוסופט בסערה

ב-1996 גייב נוואל ומייק הרינגטון עזבו את מיקרוסופט כדי להקים חברה משלהם לפיתוח משחקים, וקראו לה Valve. למעשה, מסמכי ההקמה של החברה נחתמו באמצע החתונה של גייב, ב-24 לאוגוסט, 1996. הכסף שהצליחו גייב ומייק לחסוך במהלך עבודתם במיקרוסופט איפשר להם לכסות את עלויות הפיתוח למשחק הראשון אותו רצו ליצור. מייקל אבראש, שכאמור ערק ממיקרוסופט ל-id, קישר בין Valve ל-id, ובכך איפשר ל-Valve להשתמש במנוע של Quake כדי ליצור משחק פעולה חדש ממבט ראשון.

זמן מחצית החיים

Valve שיפצה את המנוע של id באופן משמעותי, והוסיפה אפשרויות כמו אנימצייה מבוססת שלד. הדבר איפשר למתכנתים להציג סצנות שלמות תוך כדי משחק, מבלי להשתמש ב-Cutscenes – סרטוני מעבר שלוקחים את השליטה מהשחקן. הטכנולוגיה הזו הציתה רעיון במוחם של מפתחי Valve – איך ייראה סיפור המתרחש כולו מנקודת המבט של הגיבור, מבלי לעצור ולהציג סרטוני עלילה בדרך?

הפרוייקט הזה הפך בסופו של דבר למשחק Half Life. המשחק נתן לגיימרים לחוות את כל האירועים מעיניו של גורדון פרימן – גיבור המשחק. לא היו סרטוני מעבר שניתקו את השחקן מהעיניים של גורדון: כל מה שקורה במשחק זה מה שאתם, הגיימרים, חווים באופן אישי. הסיפור במשחק הוא הסיפור שלכם.

חוץ מגרפיקה מרשימה ותעלומה מסתורית בדמות ה-G-Man, המשחק Half Life הבטיח סיפור מעניין ומורכב. היה זה רעיון שאפתני באותה תקופה עבור משחקי אקשן ממבט ראשון. משחקים אחרים כמו Quake או Doom שהניחו את הקרקע לז’אנר כולו, התמקדו בעיקר באקשן ופחות בסיפור. ג’ון קארמק, המוח הטכני שמאחורי Doom, אפילו השווה את העלילה במשחקי אקשן לסיפור בסרט פורנוגרפי, ואמר כי “צפוי שהוא יהיה שם, אבל זה לא כל כך חשוב”. Valve רצו להוכיח שהוא טועה.

Half Life, המשחק הראשון של Valve, הפך ללהיט
Half Life, המשחק הראשון של Valve, הפך ללהיט

Half Life יצא בשנת 1998 ומיד עורר הדים בכל העולם. המשחק זכה בלמעלה מ-50 פרסי “משחק השנה” והביא את Valve להצלחה כלכלית משמעותית בזמן קצר יחסית. המפיצה של המשחק, Sierra, הימרה על החברה הצעירה בעת שאף מפיצה אחרת לא הסכימה לקחת את הסיכון. ההימור השתלם: Half Life לא רק היה להיט, אלא הפך לחוד החנית של הז’אנר כולו, ובכך למעשה קטף את כתר ההובלה מ-Quake של id. ב-1998, היה זה המשחק המדובר והמעוטר ביותר על פני כדור הארץ.

וזו היתה רק ההתחלה.

שלוש, שתיים, אחת, המראה

קהילה הגיימרים הסתערה על Half Life ועל יכולות המודינג המתקדמות שהציע (עריכת שינויים במשחק ויצירת תוכן חדש על אותו המנוע). אחד המודים הפופולאריים של Quake בשם Team Fortress קיבל גרסה משופרת, שרצה על Half Life וזיכתה את פרוייקט Team Fortress בפריחה מחודשת. מוד נוסף בשם Sven-Coop נתן לשחקנים לעבור קמפיינים שלמים ביחד, ולהתגבר על נחילים של מפלצות.

ב-1999 הופיע מוד מעניין שנתן לשחקנים לבחור בין קבוצת טרוריסטים לכוחות מיוחדים, ולהילחם אלו באלו באינטרנט. מדובר כמובן ב-Counter Strike. תוך זמן קצר יוצרי המוד קיבלו עבודה קבועה ב-Valve, ו-Counter Strike הפך למשחק רשמי של החברה, המהווה את אחד מעמודי התווך שלה עד היום.

Counter Strike: התחיל בתור מוד צנוע, והפך לסנסציה שלא גוועת עד היום
Counter Strike: סנסציה שלא גוועת עד היום

מאות אתרים וקהילות קמו והחלו לאחסן מפות, להחליף סקינים, לשתף מדריכים, טקטיקות, ואפילו קונפיגורציות מקשים למקלדת. Counter Strike פשוט התפוצץ והפך לסנסציה בין לאומית, ששמה את Valve על הרדאר של גיימרים שאוהבים גם משחקי רשת תחרותיים.

במקביל יצאו שני פרקי המשך ל-Half Life: אופוזיג פורס (Opposing Force) ובלו-שיפט (Blue Shift) – שניהם מתרחשים במקביל ל-Half Life המקורי ומספקים זווית נוספת על מאורעות המשחק הדרמטיים. אופוזינג פורס ובלו-שיפט היו שני המשחקים הראשונים של חברה קטנה שאולי שמעתם עליה: Gearbox, שמאוחר יותר המשיכה לפתח את סדרת Borderlands הנהדרת ומשחקים נוספים.

החלום הפרוע ביותר של Valve התגשם. Half Life, המשחק הראשון של החברה, הפך להיות להיט היסטרי וגרר מוצרים נוספים שהצליחו לא פחות ממנו. ועדיין, ההצלחה הכבירה ביותר של Valve עדיין היתה לפניה.

המקור להצלחה

המושג “הייפ” מתאר ציפיה גבוהה לקראת שחרור מוצר, והוא שגור עמוק בתרבות הגיימינג. ל-Half Life 2 היה הייפ בלתי ייאמן. Valve השוויצה במנוע חדש ומסקרן בשם Source, שהציג את הפיזיקה הכי מתקדמת שנראתה במשחק כלשהו. חידות חכמות יותר, סיפור עמוק יותר, שטחים פתוחים, אנימציית פנים מדהימה ודמויות חדשות – הציפייה למשחק שברה את כל השיאים. נראה ש-Valve הולכת שוב לשנות את כל הכללים ולהציג לנו משהו שעדיין לא ראינו, אם אכן תצליח לספק את הסחורה.

אך דווקא בתקופה זו, Valve נכנסה לצרות רציניות. את החברה פקדו שלל בעיות, דחיות ואפילו – אסונות. באחד המקרים, האקר גרמני הצליח לחדור לשרתי החברה ולהוריד עותק של גרסת הפיתוח של המשחק. עוד לפני שהיה מוכן, Half Life 2 דלף לרשת וגרם לפגיעה קשה בפיתוח. Valve ניסתה לפתות את הפורץ לבוא למשרדיה בוושינגטון, בטענה שהחברה רוצה להציע לו עבודה באבטחת מידע. כמובן שברגע שהיה נוחת על אדמת ארצות הברית ה-FBI היה עוצר אותו – אך זה מעולם לא קרה, היות וכוחות המשטרה של גרמניה עצרו את הפורץ טרם עלה על המטוס.

Half Life 2: עלה על כל הציפיות
עלה על כל הציפיות. Half Life 2

Half Life 2 יצא ב-2004. באופן מדהים, המשחק לא רק עמד בציפיות הבלתי-אפשריות, אלא התעלה עליהן. Half Life 2 הצליח לספק את כל ההבטחות: חידות פיזיקה מבריקות, משחקיות פורצת דרך, גרפיקה מדהימה. גם היום יש שחקנים שרואים ב-Half Life 2 את ה-FPS הטוב ביותר שיצא אי פעם. קשה להאשים אותם. לראשונה, העולם הרגיש אמין, והגיב לכל אינטרקציה באופן משכנע להדהים. המנוע הפיזיקלי הבריק במיוחד בשימוש ב”נשק” אותו הציגה Valve: ה-Gravity Gun, שאיפשר לשחקנים להשתמש בכוח המשיכה עצמו כנשק, להטיח באוייבים חפצים ולהניח מלכודות.

אכן, Half Life 2 היה יצירת מופת. אך המשחק לא הגיע לבד. על מנת להנות ממנו, היה צריך להתקין משהו נוסף במחשב: תוכנה קטנה שמנהלת את ספריית המשחקים שלנו, בשם Steam.

לשחרר קיטור

Valve הציגה את Steam לראשונה בכנס GDC בשנת 2002, והשיקה את התוכנה ב-2003. בתחילת הדרך Steam היתה אמורה לעזור בהפצה קלה של עדכונים למשחקים. לרעיון זה התווספו גם האפשרות להתקין תוכנות למניעת רמאויות (VAC), להריץ משחקים, ולוודא שהגיימרים משחקים בעותק חוקי (DRM).

התוכנה היתה במצב די גרוע בתחילת הדרך: היא היתה מסורבלת, היו בה באגים, וממשק משתמש שהרבה גיימרים לא אהבו. אבל Half Life 2 היה משחק כל כך טוב, שבשבילו היה שווה לסבול תוכנה קטנה ומעצבנת שפועלת ברקע. כך קרה שאחד המשחקים הנמכרים ביותר ב-2004 הביא המוני גיימרים ל-Steam, שהחלה גם להציע משחקים למכירה.

היום Steam היא החנות הגדולה בעולם למכירת משחקי מחשב, ו-Valve מרוויחה בזכותה הון תועפות מדי חודש בחודשו. למעשה, Steam מהווה כיום את רוב הפעילות של החברה. התוכנה הקטנה שהוצמדה ל-Half Life 2, הפכה את Valve למעצמה.

Steam בתחילת הדרך. רוויית באגים, ולא נוחה במיוחד.
Steam בתחילת הדרך. רוויית באגים ולא נוחה

Source כפלטפורמה

במקביל, Valve החליטה לנצל עד תום את מנוע ה-Source שלה, ולעדכן אותו בכל פעם שהוציאה משחק חדש. החברה הפיקה פרקים קצרים שממשיכים את העלילה של Half Life 2, והם זכו לתשבוחות ופרסים. ב-2007 יצא האוסף The Orange Box, הכולל את Half Life 2, את פרקי ההמשך Episode One, ו-Episode Two, ומשחקון קטן ונחמד בשם Portal.

Portal היה משחק קצרצר ומשעשע שצורף ל-Orange Box בתור בונוס, ובסופו של דבר גנב את ההצגה. המשחק הציג לנו את GlaDOS – האינטלגנציה המלאכותית המטורפת שמנסה להרוג אתכם, וכלי מיוחד שאיפשר לנו לירות שערים דרכם ניתן לדלג בין איזורים שונים בשלב. פורטל הפך ללהיט וקיבל לבסוף משחק המשך משלו: Portal 2, שנחשב גם היום למשחק מוצלח מאוד.

מנוע ה-Source מריץ גם את Team Fortress 2, שהתבסס על משחקי Team Fortress הקודמים, והביא לעולם את בשורת הכובעים: תוספות קוסמטיות מצחיקות, שהניבו רווחים נאים ל-Valve גם הן. Valve השתמשה במנוע Source בשביל ליצור גם את משחקי Left 4 Dead ואת DOTA 2, משחקי רשת פופולאריים מאוד. ואם כל זה לא מספיק, אז גם מנוע Source מתהדר במגוון של מודים, משחקי מעריצים ופרוייקטים מעניינים, כמו Garry’s Mod המטורלל והיצירתי, או Dear Esther שזיכה את יוצר המשחק במשרה בחברת Valve.

תגיד משהו, גורדון

למען האמת, הסיפור של Valve כל כך מעניין ועשיר בפרטים, שבקושי גירדנו את פני השטח. מדובר על חברה שעשתה כמה מהפכות, ועדיין מנהלת את חנות המשחקים הגדולה בעולם. אפשר לבלות חיים שלמים בים התוכן העשיר שיצא עבור Half Life ועבור מנוע Source, בין אם מדובר בתוכן רשמי או בעבודה של הקהילה. מעטות החברות שעל משחקיהן אפשר לומר משפט דומה.

כיום Valve פועלת במגוון חזיתות עדכניות, כמו תמיכה ב-HTC עם מוצר המציאות המדומה שלה, ה-Vive; יצירת בקר מעניין ל-PC בשם Steam Controller, והרפתקאות אחרות כמו Steam Machines. ואמנם, נראה כי Valve מרוכזת יותר ב-Steam מאשר ביצירה של משחקים חדשים, לצערם הרב של הגיימרים.

גורדון, מתי תקפוץ לבקר שוב?
ובנתיים, העולם ממתין

בדיחה מוכרת היא ש-Valve לא יודעת לספור עד שלוש. סדרת Half Life נעצרה, נכון לעת עתה, ב-Half Life 2 והמשכיו. כמותה גם סדרת Portal שנעצרה בכותר השני, וגם Left 4 Dead. המעריצים מחכים בכליון עיניים לסיום ראוי ל-Half Life, שהיה אמור להסתכם בפרק נוסף (Episode Three) שמעולם לא יצא. למרות השמועות הרבות, לא בטוח שאנו עתידים לשמוע משהו על המשחק הבא בסדרה בעתיד הנראה לעין. Valve שומרת על זכות השתיקה בנושא זה כבר קרוב לעשור.

האם Valve מחכה עם Half Life הבא להשקה של מוצר חדש, כפי שעשתה עם Steam? האם היא מייעדת אותו להיות משחק VR? או שאולי הרעיון המהפכני הבא, שיעשה עבור Half Life 3 את מה שעשה ה-Gravity Gun עבור Half Life 2, עדיין לא הציג את עצמו אי שם במשרדי החברה? אין לדעת. בינתיים, מליוני גיימרים ברחבי העולם מחכים בסבלנות, וכך גם אנחנו. הכדור אצלך, גורדון.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים