ביקורת סדרה: “משחקי הכס”, עונה 6 פרק 5 – החושך שבקצה המנהרה

אניה בוקשטיין (מתוך: משחקי הכס: עונה 6 - פרק 5. מקור: HBO) אניה בוקשטיין (מתוך: משחקי הכס: עונה 6 – פרק 5. מקור: HBO)

בתום הפרק החמישי של העונה השישית של משחקי הכס עברנו בדיוק את מחצית העונה. חמישה פרקים מעונה שהיא, מהרבה בחינות, העונה החלשה ביותר של “משחקי הכס” עד עכשיו. הפרק החמישי ברובו מרגיש גם הוא כחלק מאותה עונה, אך הוא גם ללא ספק הפרק המוצלח ביותר של העונה עד עכשיו, עם תגליות שודאי יזכרו כחלק מרגעי השיא של הסדרה כולה.

***הביקורת הבאה כוללת ספויילרים לפרקי העונה השישית של משחקי הכס***

ללא תחושת זמן ומרחב

אחד מהאלמנטים שלעד יהיו מבלבלים ב”משחקי הכס” הוא המרחק שבין המקומות השונים שבעולם, או הזמן שלוקח להגיע מאחד לשני. זמן, בכללי, הוא דבר מבלבל, שכן העלילות השונות מתקדמות בקצב שונה, וקשה להבין לפעמים אם כל מה שמתרחש בסדרה קורה במקביל, או שמא יש קווי זמן נפרדים שלא קשורים זה לזה.

כך, למשל, אנו רואים את פיטר בייליש חוזר הביתה לבקעה בפרק הקודם, וכאן, זמן קצר מאד אחרי, הוא שוב מטייל לו בצפון, והפעם מגיע כמעט אל החומה, בשביל שיחה לא נעימה עם סאנסה. למי שמכיר את המפה של ווסטרוז ומודע למרחקים, זה אבסורדי לחלוטין, אך גם למי שלא בקיא בחומר יראה מוזר איך בעידן ללא מכוניות ומטוסי סילון מגיע איש על סוס כל כך מהר מארץ ירוקה והררית לשטח כה רחוק צפונית שהאדמה קפאה שם זה זמן מה.

בהתחשב בכך שהקפיצות הללו נעשו גם בעונות קודמות, ותמיד על ידי לורד בייליש, ניתן לשער שהוא סוג כלשהו של מכשף, או בעל רכב קסום ומיוחד לכל הפחות. הוא לא מכשף, כמובן, ואין לו שום כלי רכב חוץ מכרכרה, אלא שהכותבים זנחו מיד את הבניה של העולם והקוהרנטיות שלו, לטובת העלילה שהם בנו.

דבר אחר שמתקדם מהר מהצפוי הוא סיפורם של יארה ואחיה תיאון גרייג’וי, באיי הברזל שצריכים לבחור מלך חדש לאחר מותו של הקודם. בהתחשב בכך שקו העלילה הזה מתרחש באיחור של כשלוש עונות, ההחלטה לקדם ולזרז אותו סבירה והגיונית. בד בבד, אחד מהתהליכים המרתקים והמיוחדים, שאמור היה להראות לנו זווית נוספת בתרבות המיוחדת של איי הברזל, פשוט קרה לו בפתאומיות, ללא הסבר כמעט וללא הפאתוס והאפיות שראויים לבחירות של מלך.

תיאון ויארה גרייג'וי (מתוך: משחקי הכס: עונה 6 - פרק 5. מקור: HBO)
תיאון ויארה גרייג’וי (מתוך: משחקי הכס: עונה 6 – פרק 5. מקור: HBO)

יתרה מזאת, ההצגה של יורון גרייג’וי, דודם הנעדר של תיאון ויארה, הייתה כבר חלשה כאשר נפגש הוא על הגשר עם באלון אחיו, והוא ממשיך להצטייר כדמות צפויה ומעיקה, שמטרתה היא לקדם את העלילה באופן גס בלבד, ואין בו כלום ושום דבר מיורון גרייג’וי המוכר מהספרים, דמות שונה וייחודית על רקע בני הברזל האחרים.

כשהסדרה חוזרת לעצמה

הרגעים המהנים בפרק הם אלה שמתמקדים במה שבאמת חשוב, וגם כמה שלוקחים אותנו קצת הצידה, אבל לכיוונים מעניינים. לאחר שהתבחבשנו באימוני הקרב של אריה בשילוב עם העיוורון, נראה שכעת היא חזרה שוב לעצמה. אמנם היה חבל שכל סיפור העיוורון הוזנח על ידי הכותבים ונפתר במהרה כדי לא להתעסק בו, אך כעת חזרנו למקום שבו היינו בעבר, וזה מקום שמעניין עוד לפתח.

אריה ממשיכה להתעקש שהיא “אף אחת”, אבל חסרי הפנים לא בטוחים אם להאמין לה, בדיוק כמו שאנחנו לא מאמינים. ובבירור, ניתן לראות שכשהיא חווה שוב את מותו של אביה על הבמה, ועוד באופן כה נלעג, זה באמת מכאיב לה. ועמוק בפנים היא לא “אף אחת” בכלל. היא עודנה אריה. שזה טוב ומשמח לצופים, אך אם ז’אקן הגהאר וחסרי הפנים עוד לא סומכים עליה, מדוע הם החזירו לה את הראיה? כך או כך, העלילה שלה התחילה שוב להתקדם.

אריה סטארק (מתוך: משחקי הכס: עונה 6 - פרק 5. מקור: HBO)
אריה סטארק (מתוך: משחקי הכס: עונה 6 – פרק 5. מקור: HBO)

בינתיים במירין המעורערת פוגשים אנחנו דמות חדשה ומעניינת – קינוורה (Kinvara), הכהנת הראשית של אל האור בעיר העבדים וולנטיס, אותה משחקת אניה בוקשטיין. כגרסה שונה מעט של מליסנדרה, היא מרשימה בכך שהיא נראית בדיוק כמו מה שאנחנו מכירים, אך בו זמנית היא גם שונה, ומקרינה לא רק את הבטחון העצמי והמיניות של הכהנת האדומה של סטאניס, אלא גם חכמה מסוימת שמליסנדרה לא תמיד הקרינה.

העימות שלה עם ואריס מחזיר אותנו לסיפור הרקע של הסריס, ולטקס שלשמו סרסו אותו. יתכן שיש לאותו טקס משמעות רבה לעלילה המרכזית, מה שמסביר מדוע סריסותו של ואריס הוזכרה כל כך הרבה בכל פרק בעונה הזאת. יהיה זה מעניין לראות לאן יחסיהם של טיריון וואריז יתקדמו עם הכהנת האדומה החדשה.

טיריון לאניסטר וואריז (מתוך: משחקי הכס: עונה 6 - פרק 5. מקור: HBO)
טיריון לאניסטר וואריס (מתוך: משחקי הכס: עונה 6 – פרק 5. מקור: HBO)

שיא הפרק מתרחש סביב בראן, ללא ספק, שמרתק בכל אספקט שלו. אנו למדים על מקורם של המהלכים הלבנים, ורואים כיצד ילדי היער יצרו אותם כדי להילחם בראשוני האדם. אנו מגלים שמה שכבר נרמז נכון, ושבראן מסוגל לתקשר עם אנשים בחזיונות שלו, מה שמאפשר לו מידה מסוימת של מסע בזמן, ומגלים פעם נוספת כמה חזק ועצמתי מלך הלילה, שפותח עם בראן ערוץ דו-כיווני, ומתקשר איתו בחזיונות גם כשבראן עצמו לא מעוניין בכך.

המהלכים הלבנים שומרים על המוטיב של ארבעת הפרשים, מוטיב שבו הם הוצגו בסוף העונה שעברה, מה שמתקשר באופן ברור מאד לפרשי האפוקליפסה. בעוד שזה דימוי שעשוי להיתפס כגס, הוא מתפקד נפלא בכל מה שקשור למלך הלילה ולמשרתיו, שממשיכים להיות מאיימים כאשר הם על המסך.

מתוך: משחקי הכס: עונה 6 - פרק 5. מקור: HBO
מתוך: משחקי הכס: עונה 6 – פרק 5. מקור: HBO

אנו מגלים גם מה גרם להודור להפוך לאיש הפגום והאומלל שאנחנו מכירים, באחת מסצנות המוות האכזריות יותר שנראו אפילו בסדרה הזאת. ההתרחשות הזאת הרגישה באופן מובהק ולחלוטין חד-משמעי כמעשה ידיו של ג’ורג’ ר. ר. מרטין, שאמנם עוד לא הגיע למקום זה בספרים, אך כבר סיפר לוייס ובניוף את כל האירועים החשובים שבסדרה. בניוף ווייס עצמם כבר התוודו שמקור השם של הודור אכן סופר להם על ידי מרטין עצמו, והם בהשלכה סיפקו לנו עוד סצנה שתמשיך איתנו עוד שנים רבות.

הופכים תקליט

החצי השני של העונה יתחיל בעוד שבוע, ובתקווה שכל מה שנבנה יתחיל להפתר. מהקדימון שכבר שוחרר לפרק השישי אפשר לראות שמאבקם של סרסיי וג’יימי בדת הולך לעלות מדרגה, ויתכן שגם עם דאינריז נראה כבר התקדמות גדולה יותר. אפשר לצפות שבמידה מסוימת בכל אחד מהפרקים הבאים יקרה משהו גדול יחסית, ושאר הדמויות ימשיכו להתקדם בהדרגה לפרק פוקוס משלהן.

השוואת מפרטים