מתוך "משחקי הכס עונה 6, פרק 6" (קרדיט: HBO)

ביקורת סדרה: "משחקי הכס", עונה 6 פרק 6 – דמויות מהבוידעם

"משחקי הכס" נכנסת כעת למחצית השניה של העונה השישית שלה, עם שישה פרקים מאחורינו ורק ארבעה לפנינו לסוף העונה. עם כל פרק שעובר קצב ההתרחשות לא גובר, ונראה שהסדרה בעיקר מושכת זמן כדי להגיע לאירועים הגדולים באמת.

אזהרת ספויילרים: ביקורת זו כוללת קווים לעלילה והתרחשויות מפרקי עונה 6 של משחקי הכס

מוציאים סיפורים מהמחסן

אחד האתגרים הגדולים של וייס ובניוף, יוצרי הסדרה, היה לכתוב עונה שלמה שלראשונה לא יכולה להישען על חומר מקור. בתחילה נראה כי הם אכן בונים סיפור כלשהו משלהם, וכראיה לכך החלו להפטר מדמויות שלא היה להן שימוש עוד. כעת, משנגמרו הדמויות השוליות להרוג, בניוף ווייס חוזרים פשוט אחורה אל העלילות שהם ויתרו עליהן, ומחזירים אותן אל הסדרה.

את "ידיים קרות" (Coldhands), דמות שבספרים ליוותה את בראן, הודור, מירה וג'וג'ן צפונית לחומה, אנחנו פוגשים דווקא עכשיו בחזור, ומגלים מיד את זהותו כבנג'ן סטארק, אחיו של נד ודודו של בראן שנעלם צפונית לחומה עוד בעונה הראשונה. אם עד עכשיו החליטו לוותר עליו, אולי כדאי שלא יעמיס על הצופים – הופעתו המאוחרת והתגלית על גורלו של בנג'ן לא מרגשת בעונה בה גיבורים חוזרים מהמתים.

מתוך "משחקי הכס עונה 6, פרק 6" (קרדיט: HBO)

מתוך "משחקי הכס עונה 6, פרק 6" (קרדיט: HBO)

מצד שני, בסדרת טלויזיה שגם ככה סובלת מניתוח-יתר של מעריצים, אין אפשרות להסתיר את זהותה של דמות, אם השחקן שמלוהק בשבילה זהה לשחקן של דמות שכבר הופיעה, וללהק שחקן אחר זה מסובך משלל סיבות, כך שאי אפשר היה להביא את הדמות הזו בלי לחשוף מיד את זהותה. כמו כן, לאחר הטראומה שעברנו עם מותם של הודור וקיץ, הזאב של בראן, ובהתחשב בכך שבראן ירש כעת את תפקידו של העורב בעל שלוש העיניים, זה טוב לראות אותו עם מלווה חדש ומעניין.

לורד רנדיל טארלי, אביו של סאמוול, הוזכר לפני כן בסדרה, אך זוהי הופעתו הראשונה. לפגוש את משפחתו של סאם זה מעניין, אך מתעוררת התחושה שהמטרה העיקרית של המפגש הייתה לתת לסאם חרב משלו מפלדה ולריאנית. יהיה מה שיהיה התפקיד שתשחק החרב בידיו של סאם, המפגש המשפחתי הרגיש די מאולץ. נראה אם לורד טארלי הזועם יהווה מכשול מעניין יותר למטרותיו של סאם בהמשך הסדרה.

מתוך "משחקי הכס עונה 6, פרק 6" (קרדיט: HBO)

מתוך "משחקי הכס עונה 6, פרק 6" (קרדיט: HBO)

בינתיים כל משפחת טאלי, הכוללת את ברינדן "בלאקפיש" טאלי, אדמור טאלי ואבי כלתו וולדר פריי, חוזרת פתאום לאחר שהוזנחה, במיוחד דמותו של בלאקפיש, שכמעט ולא נכח בסדרה ואף אחד כבר לא זוכר. כל ההתרחשות בנהרן (Riverrun), מעוז בית טאלי, חזרה אל הסדרה כדי שאפשר יהיה לשלוח לשם את ג'יימי, מה שהיה אמור לקרות עוד בעונה הקודמת, במקום המסע המיותר שלו לדורן. כל הסימנים מצביעים על כך שוייס ובניוף התחילו למשוך זמן כבר בעונה הקודמת, אם לא בעונה שלפניה.

ואם הזכרנו כבר את ג'יימי, אי אפשר להתעלם מחוסר האונים של התסריטאים בכל מה שקשור לעלילה במעלה המלך (King's Landing). לאחר שחמישה פרקים סרסיי וג'יימי הסתפקו בקללות ופרצופים זועפים, נראה שהסכם עם בית טיירל הניע אותם סוף סוף לפעולה. הניצבים המשורינים הגיעו, ומייס טיירל אף לבש את השריון המהודר שלו. כל זה היה מאד מרשים ולחלוטין חסר פואנטה. נראה שלדרור העליון יש נטיה לא רק להרגיז את ג'יימי, אלא לסרס את התסריט, שכל נסיון שלו להתפתח ולהתקדם נבלם ומתעכב שוב ושוב.

מתוך "משחקי הכס עונה 6, פרק 6" (קרדיט: HBO)

מתוך "משחקי הכס עונה 6, פרק 6" (קרדיט: HBO)

מה שמעניין זה מקומה של מארג'רי במשוואה – האם היא מזהה את המניפולציות של הדרור, ומשחקת בו כהרגלה, או שמא היא קיבלה עליה את הדת בכנות? אם מה שכבר ראינו מהפרקים הקודמים לפני, נראה שמארג'רי הצליחה לשמור על זהותה ותעצומות רוחה, אך ייתכן שהיא מעוניינת למנוע מלחמה, או לכל הפחות פשוט להגן על אחיה, שנשבר מאד מהר.

משעמם בגדול, מרגש בקטן

הרגע הגדול של הפרק, זה שלשמו הוקדש נתח רציני מתקציב הסדרה ושחתם את הפרק, היה החזרה של דרוגון, שהיה רגע אנטיקליימטי ומשמים לחלוטין. ללא שום אינדיקציה חוץ מ"חוש העכביש" (או הדרקון, בעצם) של דאינריז, היא עצרה את מאה אלף הדותראקים שרכבו מאחוריה, דהרה לה לבד, חזרה עם הדרקון, ונתנה נאום רווי אפקטים שהיה, בשלב הזה, מיותר לחלוטין.

נדמה שוייס ובניוף לא הצליחו להחליט אם דאינריז תכבוש את ליבם של הדותראקים עם הדרקון או בלעדיו, והחליטו לבסוף שגם וגם – פעם אחת במדורה ופעם אחת על דרקון, כדי להזכיר לדותראקים שוב שהיא החאליסי של כולם, ולשכנע אותם לכבוש בשבילה את ווסטרוז, כאילו שלצאת ללא כוויה אחת מלהבות התופת לא היה מספיק. תחילה עם כרעו ברך, כעת הם מריעים, אך בשורה התחתונה, היה צריך להחזיר את דרוגון לתמונה ולא היו לתסריטאים יותר כלים חוץ מלהחזיר אותו פשוט וזהו.

מה שעורר רגש לא מועט הייתה המשימה של אריה. במספר סצנות קצרות שנפרסו בין שני פרקים בלבד, הצלחנו להכיר להקה של שחקנים, עם סיפורים אישיים ופוליטיקות פנימיות די מורכבות, ויכלנו אף לפתח אליהם רגשות מסוימים. כדי שנבין מדוע אריה מסתייגת מלהרוג את ליידי קריין, צריכים היינו אנו לחבב אותה בעצמינו, והדמות שנוצרה היא הישג לא קטן לצוות הכותבים. כי ליידי קריין היא לא קדושה, ולא מישהי שמותה יביא חורבן על ממלכות, אלא אישה פשוטה, שחקנית מוכשרת אך לא מוערכת יתר על המידה שעושה את עבודתה, ועושה אותה טוב.

בניגוד לרוב הדמויות שנהרגו בעונה עד רגע זה, היא הייתה דמות שבאמת לא רצינו לחזות במותה, ואריה, כהרגלה, כמונו. לאחר שהעלילה של אריה התקדמה יחסית לאט, כמו שאר העונה, הבגידה הפתאומית שלה בחסרי הפנים וההחלטה שלה לקחת את חרבה ולאמץ שוב את זהותה הייתה פתאומית ומעניינת. יהיה עליה, כמובן, להתמודד עם זעמם של חסרי הפנים, אך חשוב מכך יהיה לראות אם היא תחזור לווסטרוז בזריזות כדי להתייחד עם מה שנשאר ממשפחתה, או שמא יהיו לה תכניות אחרות.

הסוף מעבר לפינה

דברים גדולים צפויים לקרות בפרקים הבאים של "משחקי הכס". קרב גדול ועקוב מדם צפוי להתרחש בצפון, ובתקווה כבר בעונה הזאת. גם במעלה המלך דברים עוד יתחממו, ובמשפט המתקרב של סרסיי נראה את סר גרגור נלחם פעם נוספת, השאלה היא נגד מי. בינתיים דאינריז זקוקה לאלף אוניות כדי לקחת את חייליה לווסטרוז, ובאיי הברזל יורון גרייג'וי בונה צי שכזה במיוחד בשבילה.

צי שכנראה יגיע אליה רק לקראת העונה הבאה, כי בעונה זו יהיה עליה עוד להתמודד עם ערי העבדים שסובבות את מירין. מי שיחזור בוודאות בפרק הבא לפי הטיזר הוא אחד מחביבי הקהל, ברון, שכיר-החרב שהפך אביר, ונקווה שלא ימות גם הוא מוות סתמי, כמו הדמויות האחרות שאין להן שימוש עוד בסדרה.

במאגר הקופונים שלנו כבר ביקרתם?
סמארטפונים וגאדג'טים במחירים נוחים ובמשלוח ישיר עד הבית
לחצו כאן
תגובות לכתבה
גאדג'טי | Gadgety
ניווט באתר
קטגוריות
גאדג'טי
חיפוש כתבות