ביקורת סדרה: משחקי הכס עונה 6 פרק 8 – מתחילים לסגור קצוות

מתוך "משחקי הכס": עונה 6, פרק 8 מתוך “משחקי הכס”: עונה 6, פרק 8 (קרדיט: HBO)

באופן מסורתי, הפרק התשיעי של כל עונה של “משחקי הכס” הוא פרק בו קורים דברים גדולים ממש. פרק שמונה לעומתו היה פרק איטי, שבונה אל השיא של הפרק שאחריו, עד שבעונה הרביעית ראינו את “הצפע” נלחם ב”הר”, ובעונה החמישית ג’ון סנואו ביקר בהארדהום (Hardhome) ופגש לראשונה את מלך הלילה.

יש נסיונות ליצור אפקט של גרנדיוזיות בפרק החדש, שלא עובר כמו שצריך באף אחד מהמקרים, אך דווקא איפה שהכותבים לא התאמצו לדחוף עוד “שוק” ו”דרמה” במורד גרונינו יצאו כמה רגעים טובים ומרגשים באמת.

כשמרגישים את הדמויות

ראשית, המשכנו בסיפור של “הכלב”, סאנדור קלגיין. במסע נקמה אימתני, חמוש בגרזן של חוטב עצים, סאנדור מספק הנאה רבה לחובבי האלימות שבינינו. אך אם תהינו מהו הדבר שהרקיב את “האחווה ללא דגלים”, יצאנו מעט מאוכזבים, שכן אין לכך הסבר מספק. מנגד, לא יצאנו מאוכזבים מדי, כי למעשה התברר שהאחווה עצמה בסדר, ועדיין מגנה על העלובים ועל החלשים, אלא שגדלה בתוכה כנופיה קטנה שסרחה לה, והלכה לבזוז חסרי ישע.

מתוך "משחקי הכס": עונה 6, פרק 8
מתוך “משחקי הכס”: עונה 6, פרק 8 (קרדיט: HBO)

הפעילות של אותה הכנופיה נגדעה בחציה על ידי סאנדור, ובחציה על ידי האחווה עצמה שכבר זיהתה את הפושעים ובחרה לטפל בהם בכוחות עצמה. כל זה טוב ויפה, אך אי אפשר להתעלם מכך שבסופו של דבר כל הטבח של ה”חברים” של סאנדור היה מין כלי עלילתי חלש, שאמור לעורר בנו אמפתיה כלפי הכלב. אבל סאנדור, עם כל גווניו האפורים-שחורים, היה מזמן כבר דמות די אהודה, ולהוסיף עוד מוות לתוך קלחת “משחקי הכס” זה כבר קל ולא נועז בכלל.

אז סאנדור שוב בריא ומשוקם, האחווה עדיין עם החבר’ה הטובים, ופתאום אחד מהאחים קליגיין יושב עם האחווה במחנה. ולשם כך הוקדשו הסצנות מהפרק הקודם? אמנם האח ריי היווה ניגוד מאד מוצלח לדרור העליון, אך בפרק זה הדרור כבר לא הופיע, ועד שהוא יופיע שוב נשכח את ריי, נשכח את ה”עדר” שלו, ונשאר עם סאנדור שכועס לו על כולם ומסתובב עם האחווה. ובקונטקסט זה, כשמסתכלים על התמונה הגדולה, מותו של ריי היה די מצער, אך לא כדמות, אלא כאלמנט עלילתי שאי אפשר יהיה לנצל שוב בשום צורה טובה.

במעלה המלך (King’s Landing), בינתיים, דברים ממשיכים להתקדם לאט. ההוצאה של מסורת ה”משפט בקרב” מחוץ לחוק היא אקט משמעותי, שמחבל בבטחון המעייף של סרסיי. נראה שהיא וקיברן גילו משהו חשוב שיעזור להם, סביר להניח שאיזשהו לכלוך על הדרור העליון. איזה מידע יכול כבר לאיים על האדם שטוען שהודה כבר בכל חטאיו? כנראה שנגלה זאת בפרק סוף העונה בעוד שבועיים. עד אז, כדאי לפקוח עין גם על מרג’רי, שבבירור כרגע משתפת פעולה עם הדת כדי לשרוד, ולא תיתן לאספסוף זועם לבזות את אחיה לוראס, שבלעדיה אין לו שום סיכוי לשרוד.

מתוך "משחקי הכס": עונה 6, פרק 8
מתוך “משחקי הכס”: עונה 6, פרק 8 (קרדיט: HBO)

ג’יימי ואריה – הגיבורים האמיתיים

מי שזכו למלוא תשומת הלב של התסריטאים בפרק הם אריה סטארק וג’יימי לניסטר, שכל אחד מהם קיבל לא רק כמות מכובדת של זמן מסך, אלא גם פיתוח דמות משמעותי.

הצד של ג’יימי היה צד יחסית שקט. כל העלילה שלו קודמה כמעט ורק בדיאלוגים, אך לראשונה בעונה הנוכחית היה לג’יימי משהו משמעותי לומר, ולא מעט מזה. מצער מעט שהיוצרים לא יכלו לסמוך על הצופים מספיק כדי לתת לנו לפענח חלק מהדברים לבד. הרי ברור כבר מעונה 3 שמשהו די רציני מתפתח בין ג’יימי לבריאן – משהו מצד אחד כמעט בנאלי, כי הנה היא הנערה שרואה את הטוב שבאביר המרושע, אך גם מורכב ומעניין, עם רבדים רבים של רגשות ותהיות.

מתוך "משחקי הכס": עונה 6, פרק 8
מתוך “משחקי הכס”: עונה 6, פרק 8 (קרדיט: HBO)

הפטפוטים של ברון ופודריק, שמטרתם להזכיר לנו על טיב היחסים של אלה, היו מיותרים לחלוטין, אך גם זניחים מספיק כדי לא להפריע למפגש הזה שבאמת הצליח לרגש, והוא היה טעון בסאבטקסט עצמתי. סצנת מראה לכך הייתה הסצנה בה ג’יימי הבהיר לאדמור טאלי כמה מפלצתי הוא מוכן להיות כדי לסיים את המצור בהקדם האפשרי, סצנה שבה נראה כאילו לא היה שום סאבטקסט, אך הייתה בנויה גם היא בצורה יפהפיה, ששירתה נאמנה גם את הסצנות שבאו אחריה. והמוצלח מכל היה, שבעוד שג’יימי טען באופן מופגן, וולגרי ואלים כיצד הוא גם מוכן לרצוח תינוקות בשביל סרסיי, בפועל הוא הצליח לקחת את נהרן (Riverrun) בלי קרב, בשביל בריאן.

תמוה היה מותו של בלאקפיש. האם באמת הוא נהרג, ככה, בלי שנראה את זה, או שמישהו שיקר לג’יימי במכוון? אולי משפחת פריי לקחה אותו בשבי כדי להתעלל בו, ולא סיפרה לג’יימי מחשש שיתערב? בלאקפיש היה דמות אהובה בספרים, ולכן מוות כזה, שלא על המסך, לא נראה סביר. מצד שני, בסדרה הוא דמות מאד שולית, ויתכן שבאמת הוא נהרג.

בצד של אריה היה עיקר האקשן. פצועה עוד מהפרק הקודם, היו הרבה הזדמנויות לגרום לאחרים להתערב ולהציל אותה – התסריטאים יכלו, הרי, להפגיש בינה לתיאון גרייג’וי, שנמצא בבראבוס גם כרגע, או להחזיר מהמתים את סיריו פורל אפילו, במהלך דוחה אך אפשרי, שמעריצים רבים אף ייחלו לו. ובכל זאת, נראה שקו העלילה של אריה נסגר לחלוטין בכוחות עצמו, וכל מה שעבר עליה השתלם – מטוב הלב שהיא הפגינה לליידי קריין, ועד לאימונים שלה בעוורון מוחלט.

מתוך "משחקי הכס": עונה 6, פרק 8
מתוך “משחקי הכס”: עונה 6, פרק 8 (קרדיט: HBO)

ההחלטה לא להראות אותה רוצחת את חסרת הפנים שדלקה בעקבותיה, לא להראות אותה מקלפת את פניה, היא החלטה טובה. ידוע לנו שאריה אינה ילדה תמימה, הנצחון שלה הושלם ברגע שכיבתה את האור. הקרב בינה לבין הנערה היה כבר לא נחוץ, וטוב שהוא נחסך מאתנו. וליידי קריין, אגב, הייתה דמות מעניינת כבר מהופעתה הראשונה, דמות שגילינו כלפיה לא מעט סימפתיה, ומותה היה מוות “טוב” הרבה יותר מרוב המיתות האחרות שבעונה – היה זה מוות מצער, כואב ולא נעים, מוות של דמות שהכרנו, חיבבנו, דמות שמיצתה את עצמה ברובה אך גם השאירה לנו מעט רצון לעוד, ומוות ששירת מטרה נרטיבית אמיתית, מעבר ל”תראו איזה קשוח ראמזי”.

הסאגה של חסרי הפנים הסתיימה. ואולי גם זה קצת מצער, שכל העונה כולה אריה השקיע את מאמציה פשוט להשתחרר מעלילה שנכפתה עליה, אך היא גדלה והתחזקה, למדה את דרכיהם של מתנקשים אמיתיים ואף יותר מכך – ויתרה על החיים ה”נוצצים” של מתנקש, שכל קורא ספרי פנטזיה כה חולם עליהם, ובחרה לחזור הביתה, לווסטרוס, לטפל בעניינים שלא פתורים בבית אביה. ואחר כך? אחר כך אולי תגלה גם את אמריקה, שהיא תקרא לה “סטארקרוס” או “ארץ קריין”, ותגדל שם זאבים.

חזרתה של העלילה המרכזית

אם יש ל”משחקי הכס” קווי עלילה מרכזיים, אלה ודאי המתים מהצפון מצד אחד, והמסע של דאינריז מצד שני. לאחר הפסקה די ארוכה, של עונה שלמה ואף מעט יותר, מצליחה הקאליסי לחזור הביתה, וגואלת אותנו מיסוריו של טיריון, שמנסה לשעשע את עצמו, את הצופים ואת כל תושבי מירין האומללים. אם יש סיבה טובה לכך שהאדונים הגדולים החליטו לבגוד באמונו של טיריון ולתקוף את העיר למרות הסכם הסחר ביניהם, זה כי אפילו לסוחרי ובעלי העבדים נמאס לראות אותו נכשל בלהיות מצחיק.

מתוך "משחקי הכס": עונה 6, פרק 8
מתוך “משחקי הכס”: עונה 6, פרק 8 (קרדיט: HBO)

בשלב הזה מאבקיי דאינריז כבר לא ממש מעניינים. ברור הרי שנקודת השפל שלה מאחוריה, וכל הסימנים מראים שהיא צריכה לבוא לווסטרוז. המלחמה עם בעלי העבדים היא משהו שהיוצרים עושים כדי לצאת ידי חובה, ואולי במטרה ליישר קו עם הספרים. נותר לנו לחכות רק שאם הדרקונים כבר תסיים עם זה, ותשוט עם ילדיה אל המערב, איפה שהופעתה הפתאומית תטרוף את הקלפים.

בפרק הבא, הנקרא “קרב הממזרים”, נראה סוף סוף את העימות המצופה בין כוחותיהם של ג’ון סנואו וסאנסה סטארק לכוחותיו של ראמזי בולטון ובני בריתו המפוקפקים. זה אפשרי לחלוטין שפרק זה יתמקד בלעדית במערכה הזאת, כך שתכינו את הפופקורן – כי התקציב הכי גדול שהיה ל”משחקי הכס” אי פעם הולך להשפך לכם על המסך בעוד שבוע.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים