וול-סטריט ג’ורנל: “אפל בשיחות לרכישת שירות המוסיקה Tidal של Jay-Z”

Tidal תמונה: יח”צ Tidal

אפל נמצאת בשיחות בנוגע לרכישה אפשרית של שירות הזרמת המוסיקה הצעיר טידאל (Tidal) הנמצא בבעלות אמן הראפ ג’יי-זי, כך עולה מדיווח של הוול-סטריט ג’ורנל, המצטט אנשים המקורבים לנושא. על פי הדיווח, השיחות לא יסתכמו בהסכם, כאשר בכירים ב-Tidal מציינים כי “מעולם לא קיימו שיחות עם אפל” בנושא.

שירות המוסיקה Tidal שם דגש מיוחד על איכות מוסיקה ברמה גבוהה ונמצא בקשר ישיר עם אמנים, חלקם אף לוקח חלק פעיל במועצת המנהלים של החברה. בין אותם אמנים ניתן למצוא את קניה ווסט וביונסה, אשר השיקו את האלבומים האחרונים שלהם בבלעדיות דרך Tidal. קשר עמוק זה עם האמנים הינו, כפי הנראה, הסיבה בגינה לאפל יהיה כל עניין בשירות, שהרי את צד הטכנולוגיה כבר העניקה לה רכישת שירות המוסיקה Beats Music שהיוותה כחלק מרכישתה של Beats לפני כשנתיים.

השירות של טידאל הושק במרץ 2015, חודשים בודדים לאחר שנרכש על-ידי ג’יי-זי בתמורה ל-56 מיליון דולר. הוא מונה כיום, על פי דיווחי החברה, 4.2 מיליון מנויים, זאת בהשוואה למעבר ל-30 מיליון מנויים בשירות המתחרה המוביל ספוטיפיי ומעל מ-15 מיליון מנויים בשירות Apple Music של המתחרה אפל.

דיווחים אודות רכישה אפשרית של טידאל כבר עלו בעבר, אלו נגעו לסמסונג, אשר גם היא מחפשת הזדמנויות לצמוח בתחום עם שירות משלה. אולם עד כה לא נראה כי אי אילו מהשיחות הנוגעות לרכישה אפשרית של טידאל על-ידי חברה גדולה הבשילו לכדי עסקה.

ספוטיפיי נגד אפל

כשרוחות המלחמה על אוזן המשתמשים ברקע, פצחה כעת ספוטיפיי בקרב פומבי מול התנהלותה של אפל בחנות האפליקציות לאייפון. לטענתה של ספוטיפיי, אפל משתמשת בתהליך אישור האפליקציות באפסטור על מנת למנוע ממתחרים בתחום הזרמת המוסיקה לצבור תאוצה נגד השירות שלה עצמה (Apple Music), תוך שהיא דורשת מהם תשלום של 30% מההכנסות המתקבלות כתוצאה מרישום לשירותים בתשלום קבוע.

בספוטיפיי ניסו לעודד לקוחות חדשים וקיימים להירשם לשירותי הזרמת המוסיקה בתשלום דרך אתר החברה, ולא דרך מנוי המתבצע באפליקציה, הנתונה לחוקי התשלום של אפל, זאת על-ידי השקת מבצעי הרשמה מיוחדים לאותם לקוחות שירשמו דרך אתר החברה. לאחר שבאפל איימו להסיר את האפליקציה של ספוטיפיי מהחנות, הפסיקה החברה לפרסם מבצעים מסוג זה באופן גלוי ופומבי.

בספוטיפיי מנסים כעת לגשת לנושא בדרך משפטית, בתקווה שיצליחו להוכיח כי אפל פוגעת במתכוון בבעלי שירותי מוסיקה מסוג זה על מנת לקדם את שירות המוסיקה הביתי Apple Music. בעבר נקטה ספוטיפיי בשיטה של העברת התשלום העודף אל הלקוחות, מהם דרשה תשלום של 13 דולר עבור מנוי חודשי (במקום 10 דולר), אולם לאחר השקת שירות Apple Music, המחיר הגבוה מול המתחרה החדשה כבר לא איפשר תחרות הוגנת.

באפל לא צפויים לוותר בקרוב על המודל העסקי הנוגע, בין היתר, גם לספוטיפיי. שינוי בגישה על ידי גורם משפטי עשוי להביא חברות גדולות ואף מפתחים קטנים לבנות מודל עסקי שלא ידרוש מהם לבצע את התשלומים השוטפים לאפל עבור הצעת שירותים בתשלום קבוע. מאחר שהחלטה כזו תפגע רבות בהכנסות החברה משירותי תוכנה, אפל ודאי לא תעשה חיים קלים לספוטיפיי בנושא.

השוואת מפרטים