המתחרה הותיקה של גופרו הכריזה על פשיטת רגל, סימן טוב לחברה?

מצלמות GoPro Hero 4 Session ו-Hero+LCD מצלמות GoPro Hero 4 Session ו-Hero+LCD (צילום: גאדג’טי)

חברת iON שמייצרת מצלמות מכל המינים והסוגים, החל במצלמות אקסטרים ועד למצלמות לאבטחה ביתיות הגישה בקשה לפשיטת רגל. iON היא אחת המתחרות הותיקות של חברת גופרו בסגמנט של מצלמות האקסטרים.

בעוד שגופרו הוקמה ב-2002 ומייסדה החליט להתמקד במוצר נישה אחד ויחיד, iON הוקמה ב-2011 כניסיון לייצר מצלמות שטח (POV) לכל מצב ודרישה. כך מצאה עצמה החברה עם סדרות של מצלמות אקסטרים, מצלמות רכב, מצלמות דש (קליפ) ועוד. בעקבות ירידה גדולה בהכנסות בשנה שעברה (מ-25 מיליון דולר ל-12.4 מיליון דולר) שלא הספיקו לכסות על הוצאות כבדות, חייבת החברה 15 מיליון דולר לספקים וגופים שונים.

בנוסף להוצאות הרגילות על ייצור, שיווק ותפעול, iON גם מסובכת בתביעה עם אחד מזכייני המותג שלה ובמאבק משפטי על פטנט עם גופרו בכבודה ובעצמה. ההוצאות המשפטיות מכבידות מאוד על החברה והיא כבר כתבה בעבר כי יכולות לעבור שנים עד שתהיה תוצאה במשפט נגד גופרו.

טוב לגופרו?

ברור שהסתלקות מתחרה מהשוק טובה לגופרו. אמנם היא מתחרה קטנה יחסית, לגופרו יש נתח שוק של כמעט 50% בזמן ש-iON מדשדשת על גבול ה-12% כבר מאז 2014. החברה אמנם ממשיכה בפעילות מכירה אבל אם בחוסר מזומנים קשה לראות אותה משיקה מוצרים חדשים ומתקדמים. החור בשוק יכול לפנות לגופרו בקלות (שתשיק את ה-Hero 5 בהמשך השנה).

תרחיש חיובי נוסף: מכיוון שלגופרו יש קו מוצרים אחד (אקסטרים) ו-iON פועלת בכמה קטגוריות, גופרו יכולה או להיכנס לחור שיפער בקטגוריות האלו או שהיא תשקול בכלל לקנות את iON. אחרי פשיטת הרגל זו גם עשויה להיות אופציה די זולה.

רע לגופרו?

הנפילה של iON רק מוכיחה את הבעיה שיש בשוק מצלמות האקסטרים (המכניסות ביותר מכל מגוון המצלמות). בעיה שגם גופרו שותפה לה. ההנחה היא שכל מי שכבר רצה מצלמת אקסטרים (או מצלמת דש POVׂ) כבר קנה אחת והוא לא יקנה אחת חדשה כל עוד היא עובדת מספיק טוב. לצער החברות, רוב הצרכנים עדיין לא מבינים לגמרי למה הם צריכים אחת כזו כשיש להם סמארטפון (אולי אפילו עמיד למים).

כל זאת כשעדיין לא הזכרנו את מגוון המצלמות שמציעים יצרנים סיניים. כך לדוגמא Yi Technology (שותפה של Xiaomi) שילבה בדגם האחרון את מעבד ה-A9 של Ambarella (לא אותו אחד של אפל), אותו מעבר שיש ב-Hero4 Black והמצלמה עולה חצי מחיר מזו של גופרו. ברשת גם אפשר למצוא מגוון של מצלמות זולות יותר בעלות התאמה מלאה לתושבות ולקופסאות של גופרו. אז למה שצרכן ישלם כל כך הרבה?

אם ההנחות לגבי הצרכנים נכונות, יתכן שגם ה-Hero 5 לא תצליח להציל את גופרו מגורל דומה ל-iON. גופרו מנסה להימלט מגורל זה על ידי פיתוח מוצרים חדשים כמו רחפנים ומצלמות תלת מימד חכמות. עתידה תלוי בהצלחה בשווקים אלו.

יש מי שיבחר להסיק שגופרו צריכה להיות מרוצה ויש מי שישליך מזה על עתידה. האמת כנראה איפשהו שם באמצע. למשקיעים מתחילה להיגמר הסבלנות כלפי המייסד ניק וודמן שהבטיח שהרחפנים והמצלמות עומדים ממש מעבר לפינה ויצילו את החברה.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים