Uber

אובר תמזג את פעילותה בסין עם המתחרה דידי בעסקה של 35 מיליארד דולר

שירות התחבורה אובר (Uber) כובש את העולם אך מתקשה להתמודד בסין נגד המתחרה המקומית דידי צ’אושינג (Didi Chuxing). למרות שהאפשרות תמיד היתה קיימת עדיין רבים הופתעו כשהבוקר חשפה בלומברג על על מיזוג בין השתיים. אובר ויתרה, אולי בפעם הראשונה בחייה הקצרים.

העסקה מעניקה שווי של 35 מיליארד דולר לחברה הממוזגת. אובר סין תקבל 20% מהשליטה בחברה החדשה, כלומר, שוויה של הנגזר של החטיבה הסינית של אובר עומד על 7 מיליארד דולר לאחר שהוציאה כבר כ-2 מיליארד דולר על התחרות הקשה במדינה. תג מחיר של 35 מיליארד דולר גם מקפיץ ב-25% את שווי דידי לעומת 28 מיליארד דולר בסבב ההשקעה הקודם שלה. בנוסף לנכסים והפעילות שהיא רוכשת מאובר, עצם חיסול התחרות שווה כאן כמה מיליארדים טובים.

אם אינך יכול לנצח אותם…

גם אובר רצתה איזו נחמה קטנה: על פי ההסכם דידי תחזיר לאובר (חברת האם) בהשקעה של מיליארד דולר לפי שווי של 68 מיליארד דולר. מאוחר יותר אישר טראוויס קלאניק, המנכ”ל והמייסד של אובר, את הידיעה וכתב בדף הפייסבוק שלו: “לפני שלוש שנים הגענו לבייג’ינג כדי לבדוק אפשרות של התרחבות לסין. זה היה רעיון נועז, בעיקר כי אז עדיין היינו סטארטאפ קטן יחסית ואף אחד בסין לא שמע עלינו“, והוסיף כי “להיות יזם זה להיות חוקר במהותך, לבצע את מה שאחרים מחשיבים לבלתי אפשרי עם ראייה אופטימית לגבי הלא נודע. אובר עכשיו טובה וחזקה יותר בזכות החוויה הסינית. דידי היא מתחרה רצינית ואני מעריך את מה שהם השיגו.”

קשה לזלזל בכניעה של מייסד אובר והויתור על השוק הסיני. לדידי יש 87% משוק התחבורה-לפי-דרישה הסיני. יש לה נוכחות ב-400 ערים בעוד שלאובר רק ב-60. שתיהן מצליחות לגייס מיליארדים אך נדמה שהמשקיעים הגדולים הבינו לאן נושבת הרוח. לפני שלושה חודשים השקיעה אפל בדידי מיליארד דולר (אז לפי 25 מיליארד דולר).

שתיהן הקיזו סכומים בלתי נתפסים של מזומנים במלחמה האכזרית הזו שלמעשה מסבסדת נסיעות, אך אובר צריכה את הכסף כדי לקבע את שליטתה בשאר העולם. גם אם היתה מנצחת בקרב על סין, היא היתה מפסידה במלחמה. אובר גם לא תהיה החברה הראשונה שהפסידה את השוק הסיני עם הזנב בין הרגליים. קדמו לה יאהו, איביי וגם אחרות שעדיין פועלות שם (מיקרוסופט ואפל לדוגמה) לא זוכות לנתחי שוק מנצחים.

עדיין לא ברור מה תהיה עמדת הממשל הסיני בעניין. אמנם הגבלים עסקיים ומניעת היווצרות מונופולים לא עומדים בראש רשימת מטרות מפלגת השלטון הקומוניסטית, אך ייתכן ומיזוג בסדר גודל כזה בשוק הפרטי לא יעבור לסדר היום.

אובר רוצה למפות את העולם

אתמול חשף עיתון הפייננשל טיימס כי אובר החליטה להקדיש 500 מיליון דולר לפרויקט מיפוי עצום בגודלו. אובר מסתמכת כיום על שירותי מיפוי של גוגל, אך אלו לא מספקים את כל צרכיה. כך לדוגמה: נהג “מונית” צריך לדעת מאיפה הכניסה הראשית לבניין למרות הכתובת שבידו, נתונים אלו אין במפות של גוגל. פרויקט מיפוי משלה יעניק לה מפות בהתאמה אישית ולפי צרכיה.

הבעיה דחופה בעיקר במדינות מתפתחות שם המפות של גוגל הרבה פחות מדויקות. במדינות אלו הנהגים נאלצים להתקשר ללקוחות פעמים רבות לשאול איפה הם בדיוק. לחברה כבר יש רכבי צילום ומיפוי בדומה לרכבים של גוגל. בשלב הראשון ימופו ארה”ב ומקסיקו אך החברה שואפת לכסות בעתיד את כל העולם.

עוד סיבה לדחיפותו של פרויקט המיפוי: גוגל החלה להעלות תעריפים עבור נתוני המפות. אובר חוששת שגוגל תחליט בעתיד להעלות תעריפים עד לרמה שאינה מקובלת שתסכן אותה. לכן היא החלה לפעול בנושא עוד בשנה שעברה, אז רכשה מחלקת איסוף מידע שלמה ממיקרוסופט.

במאגר הקופונים שלנו כבר ביקרתם?
סמארטפונים וגאדג'טים במחירים נוחים ובמשלוח ישיר עד הבית
לחצו כאן
תגובות לכתבה
גאדג'טי | Gadgety
ניווט באתר
קטגוריות
גאדג'טי
חיפוש כתבות