חתול ועכבר: פייסבוק חוסמת את חוסמי הפרסומות, שחוסמים שוב וחוזר חלילה

פייסבוק

קרב של יכולות טכניות ומאבק תקשורתי מעניין התחולל בשבוע האחרון בין פייסבוק לבין תוכנות חוסמות הפרסומות. כידוע, שיעור המשתמשים בחוסמי פרסומות עולה עם הזמן ועצם קיומן גורם נזק עצום לתאגידי הטכנולוגיה הגדולים כמו גם לאתרי התוכן.

הכל החל כשפייסבוק עדכנה על החלטתה להילחם בחוסמי הפרסומות (אד-בלוקרים). לאחר שסיפרה על יתרונות של פרסומות לחיים שלכם (“תוכלו לגלות מוצרים וחוויות חדשות”) גילתה פייסבוק שהאד-בלוקרים למעשה מקבלים תשלום ממפרסמים (כולל גוגל, אמזון ומיקרוסופט) כדי להציג פרסומות שאך לפני רגע היו ברשימת החסימה, מעין טקטיקה של גביית דמי חסות.

כדי “לפצות” את הגולשים הרחיבה פייסבוק את הפיצ’רים לשליטה בסוג ותחומי הפרסומות. פייסבוק מקווה שאם תוכלו לקבוע אילו פרסומות תרצו לראות, לא תפנו לאופציה הרדיקלית של התקנת תוכנה חוסמת.

[interaction id=”57b08dce72f8168667046c03″]

חוסמת הפרסומות הידועה והפופולרית ביותר היא כמובן Adblock Plus. כל הפוסט של פייסבוק כוון בעיקר נגדה. ל-Adblock Plus לקח בדיוק יומיים למצוא דרכים עוקפות כדי שתוכלו להמשיך לא לראות את הפרסומות של פייסבוק. החברה תיארה את פייסבוק כמי שבחרה ב-“The Dark Path” מול הגולשים שלה.

לפני עדכון Adblock Plus ואחרי
לפני עדכון Adblock Plus ואחרי

שני הצדדים יודעים שסה”כ מדובר במשחקי חתול ועכבר: פייסבוק תשנה שוב את הדרך שבה היא מציגה פרסומות ושוב החברה תמצא דרך עוקפת. סמנכ”ל המוצר שמע מהר מאוד על ההתפתחות, ובציוץ טען שהדרך העוקפת חוסמת גם חלק מהפוסטים והבטיח לטפל בעניין. נכון ליום שבת, פייסבוק באמת התחילה בשינויים נוספים שיחזירו את הפרסומות לפיד ובינתיים גם יצא עדכון עוקף לעוקף של Adblock Plus.

לפי כמה סברות טכניות, יגיע שלב שבו ידה של פייסבוק תהיה על העליונה. לא רק בגלל העדיפות במשאבים אלא מהסיבה הפשוטה שפייסבוק שולטת ברוב התכנים שמופצים דרכה (בזכות שיתוף הפעולה עם אתרי החדשות הגדולים). כרגע הפרסומות מגיעות ממקורות צד שלישי ונמצאות בנפרד מדף הטקסט המרכזי. האד-בלוקרים הם לא יותר משורות קוד שיודעות לזהות את ההפרדה הזו. עם הזמן תכניס פייסבוק את הפרסומות לתוך קוד ה-HTML העיקרי וספק אם חוסמי הפרסומות ידעו לזהות מה שייך לפיד ומה לא.

כך או כך, מדובר פה על מאבק ששווה הרבה כסף. Adblock Plus מקבלת סכום די סמלי מגוגל והאחרות כדי להציג חלק מהפרסומות אבל פייסבוק הכניסה 6.2 מיליארד דולר מפרסום ברבעון האחרון, 97% מסך ההכנסות. היא לא תוותר בקלות על מקור פרנסתה.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים