מעבדי ה-Zen של AMD: חזקים יותר מאינטל Core i7 6900K?

מעבדי ה-ZEN של חברת AMD

כבר כמה חודשים טובים שאנחנו שומעים על מעבדי ה-Zen מבית AMD. אלו אמורים ליהיות מעבדי הדור הבא של AMD, אך לא סתם מעבדי הדור הבא: על פי כל השמועות והדיווחים שקיבלנו עד כה, הם המעבדים אשר עשויים לשים את AMD חזרה על המפה של שוק מעבדי השוק הגבוה למחשבים האישיים, היכן שימי הזוהר של החברה נגמרו מזמן וחברת אינטל נמצאת לבדה ללא כל תחרות. כמובן שאנחנו מתייחסים לכל שמועה כאל שמועה – אך כעת עושה רושם שלא מדובר יותר במילים.

באירוע שערכה AMD בסוף השבוע בסן פרנסיסקו, סיפקה החברה סוף סוף הצצה ראשונית לארכיטקטורת ה-Zen שלה, לה היא מייחסת שיפור ביצועים של עד 40%. במצגת אותה הקרינה, הציבה החברה מעבד בעל 8 ליבות פיזיות ו-16 ליבות לוגיות (שם קוד “Summit Ridge”) אל מול מעבד מסדרת האקסטרים, ה-Intel Core i7 6900K מסוג Broadwell-E בעל אותם הנתונים ותדרי ליבה גם כן. במבחן הרנדור מסוג “Blender” נראה שמעבד ה-Zen מסיים את הפעולה מעט לפני מעבד ה-6900K.

עוד מוקדם מדי להסיק ממבחן זה האם מעבדי AMD הולכים לשבור את שיאי הביצועים בכל הנוגע למעבדים, שכן עוד לא ידוע כיצד מתפקדים המעבדים מהארכיטקטורה החדשה ליבה-מול-ליבה, תחום בו הייתה החברה חלשה בעבר. עם זאת, כן ניתן לומר שחברת AMD מבצעת קאמבק לא קטן אל אזור ממנו נעדרה כמעט עשור. כמו כן, אל נא נשכח שמעבדים אלו, על פי מידע קודם, אמורים להיות מתומחרים במחיר נמוך בהרבה ממעבדי האקסטרים של אינטל. לצורך ההשוואה: מעבד ה-6900K הינו מעבד של 1000 דולר. האם מצפה לאינטל תחרות צמודה שוב?

בואו ונדבר מעט על ארכיטקטורת ה-Zen, ארכיטקטורה חדשה לחלוטין, שמפיקה לקחים מהארכיטקטורות הקודמות של החברה, אותם המשיכה לשפר. ארכיטקטורה זו, שתוכננה בין היתר על ידי גורמים שבעבר היו אחראים להצלחות לא קטנות מבית החברה בשוק המעבדים (“Athlon 64” ו-“Athlon XP” הישנים והטובים) עושה שימוש בצורת עבודה חכמה ומהירה בהרבה, העובדת באופן בו תהליכים מתבצעים במקביל במקום באופן תורי.

ארכיטקטורה זו תגיע כאמור יחד עם תושבת חדשה, ה-AM4. יחד אלו יציעו תמיכה בטכנולוגיות החדשות, כגון זכרונות מסוג DDR4, בקרי PCI-E מדור שלישי, USB 3.1 מדור שני (עד 10 גיגה-ביט לשניה), NVMe ו-SATA Express. כעת עוד לא ידועים עוד פרטים בנוגע למשפחת המעבדים והארכיטקטורה עצמה, אך נאמר שמידע נוסף וברור יותר הולך להגיע בקרוב. כמו כן, מעבדים אלו צפויים להגיע אל השוק כבר במהלך השנה הנוכחית.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים