זכרונות הדור הבא יהפכו את כרטיסי המסך לחזקים יותר

בשוק החומרה הגראפית עבור מחשבים – קרי: כרטיסי המסך, ואף בשווקים אחרים (קונסולות, טלוויזיות חכמות ועוד) נעשה כיום השימוש בזיכרון גראפי משני סוגים: GDDR ו-HBM. הראשון הוא המסורתי, הנפוץ והזול ביותר אשר השימוש בו הוא בעיקר בגרסת ה-GDDR5 שלו בעלת רוחב הפס של 5 גיגה-ביט לשניה, ובכרטיסי המסך החדשים בגרסה היותר מהירה, ה-GDDR5X, זו הגרסה שפותחה כסוג של פתרון ביניים מתחת ל-HBM המציעה נפח תעבורה כפול של 10 גיגה-ביט לשניה, ובהמשך אף שואפת ל-14 גיגה-ביט לשניה.

לצידה נמצאים שבבי הזיכרון מסוג HBM (ר”ת High Bandwidth Memory) – שבבי זכרונות יקרים בהרבה בהשוואה ל-GDDR5 ו-GDDR5X, עם יתרון ברור ומפלצתי מאוד בכל הנוגע למהירות: תעבורה של עד 128 גיגה-ביט לשניה בגרסה הראשונה, ועד 256 גיגה-ביט לשניה בגרסת ה-HBM2 – גרסה בה עדיין לא נעשה כל שימוש כעת. בזכרונות ה-HBM מדור ראשון עושה שימוש בשוק כרטיסי המסך חברת AMD בלבד, כאשר הכרטיסים העתידיים שלה מתוכננים לשאת זכרונות מסוג HBM2.

מדברים על זכרונות הדור הבא

בחפיפה אחת, נשמעו השבוע דיבורים על גרסאות הדור הבא של GDDR ו-HBM. נתחיל עם HBM3: הממשק מהדור השלישי מכפיל למעשה את כל מה שהציע ממשק ה-HBM2, אך לא רק. מבחינת מהירות, הוא יציע עד 512 גיגה-ביט לשניה של מהירות העברה, כאמור מהירות כפולה מקודמו. כמו כן, הוא יאפשר לכרטיסי מסך להגיע לנפח זיכרון של עד 64 גיגה-בייט, כאשר HBM2 מאפשר נפח זיכרון של עד 32 גיגה-בייט. עוד צפויים הזכרונות מסוג זה ליהיות חסכוניים ויעילים יותר.

תמונה: TweakTown
תמונה: TweakTown

לעומת HBM3, זכרונות ה-GDDR6 אף מספקים לנו תאריך הגעה משוער: שנת 2018. שבבי זיכרון אלו ימשיכו להשאר זולים לשימוש עבור מרבית כרטיסי המסך, הפשוטים יותר בעיקר, ואנחנו נמשיך לראות אותם יותר. כמובן שגם להם יגיעו שיפורי מהירות ונצילות, עם זאת פחות גדולים מאלו אשר יציע ה-HBM3 לכאורה.

בעוד ה-GDDR5X מציע כרגע מהירות העברה של 10 גיגה-ביט לשניה וצפוי להתרחב ל-14, ה-GDDR6 יאפשר מעבר למהירות של 16 גיגה-ביט לשניה בלבד, שזוהי קפיצה קטנה יחסית היה ואם אל השוק כבר הגיעו שבבים מבוססים GDDR5X בגרסתם הרחבה. עם זאת, כאן מדובר יותר על שיפור בנצילות באמצעות שיטה חדשה (“LP4X”) המאפשרת מתחים פרופרציונליים יותר, עם שיפור של עד 20%.

מקור: ComputerBase.de
מקור: ComputerBase.de


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים