המחזור השלישי של התכנית החברתית של 8200 ייפתח בקרוב ומזמין סטארטאפים להירשם

כשאנחנו חושבים על סטארטאפ מצליח, לרוב נוצרת במוחנו תמונה של חברה שמנסה למקסם את הרווחים שלה ולא בהכרח להיטיב עם האנושות. על אף תפיסת עולם זו, ישנם לא מעט סטארטאפים שהוקמו דווקא כדי להפוך את העולם למקום קצת יותר טוב או כדי להעניק פתרון לבעיה שמטרידה קבוצות שונות באוכלוסיה. חברות מסוג זה צריכות להתמודד עם אתגרים בלתי שגרתיים, בנוסף לאלו שצריך להתמודד איתם כל סטארטאפ מהשורה, ולא תמיד מדובר במשימה פשוטה. בדיוק לשם כך הוקמה התכנית החברתית של עמותת בוגרי 8200 המתפקדת כמאיץ סטארטאפים לחברות עם דגש חברתי.

כחלק מהתכנית, היזמים שיתקבלו יזכו לליווי צמוד במשך חמישה חודשים ואף יוכלו לעבוד לאורך התקופה כולה במתחם WeWork. מלבד זאת משתתפי התכנית יזכו לליווי צמוד של מנטורים מובילים בתעשייה אשר יסייעו ליזמים להתמודד עם הקשיים והאתגרים במגוון רחב של תחומים – כולל אלו שרלוונטיים לתחום הפעילות המיוחד של כל סטארטאפ וסטארטאפ. מלבד אותם מנטורים ייהנו חברי המחזור הנוכחי מסדרת הרצאות וסדנאות שונות בתחומים כגון: UX/UI, פיתוח אפליקציה, ייעוץ עסקי, ייעוץ משפטי, ייעוץ בהגשת בקשות ומענקים למדען הראשי, עמידה מול קהילה, ייעוץ בנושא קמפיינים למימון המונים, בניית תכניות עבודה, אבטחת מידע, שיווק ויחסי ציבור בארץ ובחו”ל.

בימים אלו נפתחת ההרשמה למחזור השלישי, אשר מסתיימת ב-31 לאוגוסט בלילה, והתכנית מזמינה סטארטאפים חברתיים להגיש מועמדות ולהצטרף למחזור הקרוב. מי שמנהלת את התכנית היא עו”ד נטע-לי מאירי, שסיפרה לנו מעט על המחזורים הקודמים של התכנית החברתית ועל האתגרים של סטארטאפים הפועלים בתחום החברתי.

הרקע להקמת התכנית נבע מהרצון של שלושה בוגרי 8200 – גיא קצוביץ’, אוריה לין ונטלי קטייב – לחולל שינוי בחברה הישראלית, להרים את הכפפה ולהקים תכנית האצה למיזמים חברתיים-טכנולוגיים, שמטרתם היא לפתור בעיה מהותית בחברה באמצעים טכנולוגיים“, ציינה מאירי. נכון לכתיבת שורות אלו לתכנית 23 בוגרים, כאשר 21 מהם עדיין פעילים וסכום הגיוס שלהם מסתכם ביותר מ-3 מיליון דולר, לא כולל מענקים שונים מהמדען הראשי.

במחזורים הקודמים ניתן למצוא רשימה מכובדת של סטארטאפים שהצליחו להשאיר עלינו רושם טוב ועל חלקם אף כתבתנו בעבר. אחת הדוגמאות לכך היא חברת פרנטו (Parento) אשר חרטה על דגלה לחזק את הקשר בין הורים וילדים. אפליקציית O’Daddy היא המוצר הראשון של פרנטו, והיא מסייעת להורים למצוא פעילויות כיפיות לזמן איכות עם הילדים, בבית ובחוץ, חינם ובתשלום. הייחוד באפליקציה בכך שהיא מתאימה את ההצעות לילדים של המשתמשים לפי הגיל, המיקום, העדפות המשפחה ועל פי בחירות של הורים אחרים עם פרופיל משפחתי דומה. מלבד זאת, פרנטו מפתחת פלטפורמה טכנולוגית לשיפור רווחת העובדים בארגונים גדולים בכל הקשור למציאת האיזון בין עבודה למשפחה, ומספקת תובנות מבוססות-מידע שמאפשרות לארגונים לשמר את כוח העבודה המיומן, להעלות את המוטיבציה ולחסוך בהוצאות.

חברה נוספת, ודוגמה נהדרת לדרך בה טכנולוגיה יכולה לחולל שינוי של ממש, היא Voiceitt. חברת Voiceitt, אשר עליה גם כתבתנו בעבר, מסייעת לאנשים עם ליקויי דיבור לתקשר עם הסביבה בצורה קלה ומהירה יותר. החברה עושה זאת באמצעות תוכנת Talkitt, המאזינה לדובר, מפענחת את קולו, ומשמיעה בקול (וגם טקסט) את המילים שהתכוון לומר. התכנה מתרגמת את הדיבור המשובש לתקין בזמן אמת ומאפשרת לתקשר גם עם אנשים זרים שלא מכירים את המשתמש, ולכן לא מצליחים לזהות למה הוא התכוון. פיתוח זה בלבד יכול לגרום מהפכה של ממש בקרב ילדים אשר נולדו עם שיתוק מוחין ותסמונת דאון, מבוגרים אשר עברו שבץ מוחי ופגיעות ראש ועוד. Talkittנמצאת כיום בשלבי פיתוח מתקדמים.

אלו רק שתי דוגמאות קטנות לחברות שלקחו חלק במחזורים האחרונים. חברות נוספות שלקחו חלק במחזורים הקודמים מצליחות לפתור בעיות אקוטיות ואף להציל חיים. חשוב להדגיש: אין סתירה בין היות הסטארטאפ חברתי לבין ההיתכנות הכלכלית שלו. סטארטאפים רבים שפקדו את התכנית בשני המחזורים האחרונים הגיעו עם תכנית עסקית ברורה למדי שיכולה להניב הכנסות לא פחותות “מסטארטאפים רגילים”. יתרה מכך, לעיתים מדובר על פתרון בעיה של ממש קל יחסית להבין מי קהל היעד וכמה הוא יהיה מוכן לשלם עבור הפיתרון – פריבילגיה שלעיתים חברות סטארטאפ מן השורה לא זוכות לה.

בעקבות תחושת השליחות והמענה על צורך אמיתי, היינו נוטים לחשוב כי החיים של סטארטאפים חברתיים הרבה יותר קלים, אך למרבה הצער התמונה בדיוק הפוכה. מאירי מסבירה לנו מדוע: “לסטארטאפים חברתיים *הרבה* יותר מאתגר לקבל הכרה מהקהילה – וזאת לאור העובדה שהם (עדיין) נחשבים ליציר כלאיים, שמצד אחד חברתי במהותו (ולכן יותר מחובר לעולמות הפילנתרופיים הקלאסיים) ומצד שני – מדובר בחברות שמטרתן לייצר רווח כספי. השילוב בין שני עולמות התוכן הללו, שלרבים עדיין לא מרגיש טבעי, גורם לתחושות מאוד מעורבות מצד קרנות פילנתרופיות מן העבר האחד, ומצד קרנות הון-סיכון ואנג’לים מן העבר האחר“.

לקינוח מאירי מסבירה על המחזור הבא ועל הסטארטאפים אותם הם מחפשים: “למחזור השלישי של התוכנית, אנו מחפשים מיזמים (סטארטאפים וגם עמותות) בשלבי early-stage, הפועלים לפתרון בעיות חברתיות באמצעים טכנולוגיים, ובעלי הוכחת היתכנות או אבטיפוס. חשוב להדגיש, שהתוכנית אינה מיועדת רק לבוגרי 8200, וכארגון ללא מטרות רווח – היא אינה לוקחת בעלות על המיזמים המשתתפים בתוכנית ועל הקניין הרוחני שלהם“.

לפרטים נוספים והרשמה – לחצו כאן.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים