מכה לתעשיית החלל הישראלית: הלווין עמוס 6 הושמד בפיצוץ של טיל השיגור

קרדיט תמונה: NOAA Photo Library

בדיקה שגרתית של מנועי טיל השיגור, רק יומיים לפני מועד השיגור, הסתיימה במפח נפש. טיל הפלקון 9 של חברת SpaceX התפוצץ היום בקייפ קאנברל שבארה”ב והשמיד את לווין עמוס 6 הישראלי שהיה עליו. בין המאוכזבים הרבים נמצא גם מארק צוקרברג שעמוס 6 היה קריטי לתוכניותיו.

קצת אחרי השעה 9 בבוקר (שעון מקומי) ביצעה SpaceX “ניסוי אש סטטי” שבו מפעילים מנועים אך לא מתקדמים לשליחה. תקלה לא ברורה בשלב העברת חומר ההנעה לרקטה גרמה לפיצוץ ובחברה אמרו שנגרמה מאנומליה (חריגה) כלשהי עליה לא הוסיפו מידע. לא היו נפגעים בנפש.

לצער רבים, הלווין הישראלי עמוס 6 היה על הרקטה והתפוצץ יחד איתו. על פי עדויות הפיצוץ נשמע למרחק כמה קילומטרים משם וענני העשן נראו למרחוק. זו מכה קשה עבור SpaceX שכעת איבדה שתי רקטות תוך קצת יותר משנה.

פיצוצו של עמוס 6 מהווה מכה קשה עבור חברת פייסבוק ומארק צוקרבג, שניסה לקדם את חיבור איזורי הספר של העולם לאינטרנט בעזרתו של עמוס 6. בשיתוף פעולה עם חברת Eutelsat, הלווין היה אמור לחבר את יבשת אפריקה, ובפרט את איזורי דרום הסהרה עד לדרום אפריקה לרשת.

צוקרברג התייחס בעמוד שלו לאירוע ואמר שלמרבה המזל פייסבוק פיתחה טכנולוגיות אחרות שיכולות לפצות על הכישלון ולחבר את אפריקה לאינטרנט.

שיא הטכנולוגיה הישראלית

עמוס 6 נבנה על-ידי התעשייה האווירית עבור חברת ‘חלל’. הוא היה אמור להיות לווין התקשורת הכי מתקדם של ישראל ולהחליף את עמוס 2 שפועל מאז 2003 במיקום 4°W. המכה שסופגת החברה היא פחות כלכלית, שכן הלווין מבוטח, אבל איבוד הלקוחות (כמו פייסבוק) תשפיע קשות על החברה ועל תעשיית החלל הישראלית כולה.

בניית לווין חלופי שישרת את ישראל במיקום זה עשויה לארוך בין שנתיים לשלוש. למרבה הצער, זו המכה השנייה שסופגת החברה בתוך זמן קצר, בנובמבר האחרון אבד הקשר עם הלווין עמוס 5. מניית חברת חלל צנחה היום ב-8.8% לשמע החדשות.

חברת חלל גם עמדה במרכז סערה בימים האחרונים לאחר שהתברר שחברה סינית מציעה לרכוש אותה תמורת 285 מיליון דולר. העיסקה אמנם טעונה אישור טכני של משרד התקשורת אך עלו חששות לגבי העברת חברה ישראלית שמחזיקה בשדירת התקשורת האזרחית והצבאית של ישראל לידי חברה זרה. עם הפיצוץ של עמוס 6 יתכן שגם העסקה עלולה להשתנות.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים