הבוט הישראלי aNabu

קרדיט תמונה: aNabu

aNabu הוא בוט שיעזור לכם לקבל תשובות ממוקדות מבני אדם אמיתיים

האינטרנט הביא עמו שפע של מידע שמצוי באתרים השונים ברחבי הרשת. עם זאת, כאשר אנו רוצים לקבל מידע שהוא מעט מורכב אנחנו צריכים להשקיע זמן רב בחיפוש ושיטוט בין האתרים השונים. בוט ישראלי חדש בשם aNabu מנסה לקרוא תיגר על התפיסה הזו ובעצם מאפשר לכם לקבל תשובות ממשתמשים אנושיים שיוכלו להבין בקלות את “מורכבות” השאלה ולהשיב בצורה ממוקדת מניסיונם ומעברם האישי.

אז איך aNabu עובד? תחילה יש להזין מידע בסיסי עליכם ועל תחומי הידע בהם אתם בקיאים ואשר עליהם אתם מסוגלים לענות על שאלות. לצד זאת, תתבקשו להזין את המקצוע ואת שנת הלידה שלכם, ככל הנראה כדי ליצור התאמות מדויקות יותר בין השואלים למשיבים. לאחר סיום שלב זה, תוכלו לשאול את חברי הקהילה שאלות במגוון רחב של תחומים ולחכות לתשובה מתאימה.

בעת שיגור השאלה, aNabu יחפש “גאונים” ומאחורי הקלעים יסרוק את כל קהל המשתמשים בשאיפה להפנות את השאלה לחבר הקהילה הרלוונטי ביותר, זה בתורו יקבל את התשובה שלכם ויוכל להשיב עליה לפי ראות עיניו. התשובה תופיע בפניכם ישירות בחלון הצ’אט של aNabu עם ציון שם המשתמש שבחר להשיב לכם. נכון לעכשיו, בנוסף לחברי הקהילה הרשומים, החברה מפעילה צוות מצומצם של אנשים שיוכל לסייע במתן התשובות. בעתיד השירות כולו יעניק עדיפות לחברים ואף לדרגת החברות ביניכם.

מגדל אייפל בפראג

החלטתי להעניק ל-aNabu ניסיון ולאחר תהליך ההרשמה הקצר והזנת הפרטים התחלתי לשאול את הבוט מספר שאלות. בעקבות חופשה מתקרבת בפראג, השאלה הראשונה שלי הייתה: “מה הם המקומות המומלצים ביותר בפראג?” לאחר חצי שעה התקבלה הודעה קצרה מ-Kellie: “מגדל האייפל, המבצר שקרוב לכיכר העיר הישנה”. מגדל אייפל? הרי הוא בכלל בפריז? החלטתי לאתגר את aNabu ולשאול בחזרה: “מגדל אייפל זה לא בפריז?…” ולאחר כמה רגעים קבלתי את התשובה הבאה מפי Yuval: “מסתבר שיש גם בפראג … בדקתי בגוגל ..”. למרבה ההפתעה, אכן יש גם מגדל אייפל בפראג (מגדל רוזהלדנה), אמנם קטן יותר, אבל קיים.

מה שאהבתי במיוחד בהתנסות הקצרה הזו הוא ששאלת ההמשך התבססה על השאלה הראשונה. הרי ללא כל ההודעה הראשונה לא ניתן להבין את פשר השאלה השנייה. כאן נכנס לתמונה היתרון הגדול בשימוש של aNabu באנשים בשר ודם ולא באלגוריתמים מתחום עיבוד השפה. יתרה מכך, הידיעה שבני אדם עונים על השאלות מעלה את הסיכויים שתקבלו תשובות מדויקות ואמינות ולא תשובות שגויות שהתבססו על הבנה לא נכונה של המלל. גם שאלת ההמשך שלי: “כמה עולה לאכול במסעדה ממוצעת בפראג?” נענתה תוך זמן קצר על ידי Kellie שהשיב: “מחירים כמו בארץ בעיקרון.”

נכון, את כל המידע הנ”ל יכולתי למצוא יחסית בקלות בגוגל, אך זה היה מצריך ממני לדעת לחפש במקומות הנכונים וככל הנראה לעבור בין כמה מסכים עד שאצליח לגבש דעה אחת כוללת. השימוש ב-aNabu בעצם מעניק אפשרות להתייעץ עם “חבר” בנוגע לכמעט כל סוגיה אפשרית. נכון לעכשיו המערכת עוד נמצאת בימיה הראשונים, מה שמחייב אותה להמשיך ולגייס משתמשים כדי להישאר רלוונטית. זמן המתנה של חצי שעה הוא עוד מקובל, אך הייתי מאוד שמח אם התשובה הייתה מתקבלת תוך זמן קצר יותר. בעולם שבו aNabu יכול להחזיר תשובה תוך כמה דקות, הוא יוכל להפוך לכלי שימושי בקבלת החלטות מהירות.

עזרה הדדית

מי שעומד מאחורי aNabu הם שלושה יזמים מקומיים: איתן לביא (CEO), יונתן גייפמן (CTO) ויובל קולן (Product manger). לביא סיפר לגאדג’טי כיצד הרעיון הגיע: “לפני כשנה ישבתי עם חבר לבירה והרצנו רעיונות שונים ביניהם עלה הרעיון הפשוט של לשלוח סמס עם שאלה שתגיע בדיוק לחבר שיידע לענות בקלות. שם הכל התחיל, עוד לפני שהדיבורים על בוטים הופיעו. לפני כחצי שנה התחברתי עם יובל ויונתן (חברים מהמילואים) והחלטנו ביחד להקים משהו שיהיה משמעותי. בחנו כמה אופציות וביניהן aNabu. לאורך הניסיונות הראשונים שלנו, נחשפנו לתשובות איכותיות ומושקעות והבנו שעלינו על משהו שממש יכול לעזור לאנשים. אנחנו יודעים שישנן הרבה דרכים לקבל מידע, מה שמייחד את aNabu היא האמינות בתשובות שמתקבלות מאחר והן מגיעות מהידע והניסיון של חברים. מאחורי הרעיון עומד העיקרון כי חוות דעת של חברים יתפסו כאמינות יותר בעיניי המשתמש“.

חלון צ'אט עם הבוט aNabu

בנוסף לרעיון עצמו, מה שמסקרן לא פחות היא הדרך בה מתבצעות ההתאמות מאחורי הקלעים, עליהן הסביר לנו גייפמן: “aNabu מחזיק מאגר נתונים גדול הממפה את תחומי הידע, המיקום והעניין של המשתמשים. כאשר מתקבלת למערכת שאלה מופעלים אלגוריתמים של למידה חישובית (Machine learning) על מנת למצוא את נושא השאלה ולאתר את החבר שידע הכי טוב את התשובה. מיפוי המשתמשים היא משימה מורכבת היות וידע הינו מורכב מתחום העניין, הזמן, והמקום. למשל, משתמש ששאל על המלצה למסעדה בפריז ישמח לקבל תשובה ממישהו שחובב מסעדות, אך שגם היה בפריז, וכדאי שהתשובה תתקבל ממישהו שביקר שם בזמן האחרון. לכן מיפוי הידע הינה משימה מורכבת מבחינה טכנולוגית”.

לקינוח קולן מסביר לנו על החזון של החברה ועל הדרך חושף גם את מקור השם המיוחד. “aNabu הוא קיצור של ask Nabu כאשר Nabu היה אל החוכמה הבבלי. החזון שלנו בחברה הוא לעזור לאנשים ליהנות מהידע שקיים אצל החברים שלהם. בארבעת החודשים האחרונים הצלחנו להתקדם ולעלות עם גרסת אלפא ללא מימון. כעת אנחנו מתחילים לחפש מימון כדי להאיץ ולהיפתח לשווקים”.

לשיחה עם הבוט – לחצו כאן

במאגר הקופונים שלנו כבר ביקרתם?
סמארטפונים וגאדג'טים במחירים נוחים ובמשלוח ישיר עד הבית
לחצו כאן
תגובות לכתבה
גאדג'טי | Gadgety
ניווט באתר
קטגוריות
גאדג'טי
חיפוש כתבות