גאדג’טי מסקר: Logitech G910 Orion Spark – מקלדת מכנית לגדולים

מקלדת Logitech G910 מקלדת Logitech G910

בכל נושא ובכל מקום בחיים ישנם טרנדים שבאים והולכים, אך חלק מהם עושים קאמבאק מפואר. בנישה שלנו, שוק מקלדות הגיימינג, אין ספק שהעשור השני של המילניום החדש מסמן יותר מכל את חזרתן של המקלדות המכניות, אותו סוג המקשים הרועש אשר ליווה את ראשית דרכן של המקלדות דאז, והוחלף עם תחילת שנות ה-2000 במקשים מהסוג רגיל, העשויים ממברנת גומי, אשר מספקים הקלדה שקטה ומקשים פחות גסים. אך באיזה מחיר?

העילה לחזרתן של מקלדות מבוססות מקשים מכניים אינה מסובכת: משתמשים רבים פשוט נשבעים בקסמן של המקלדות המכניות. מקלדות העושות שימוש במקשים מכאניים מגיעות עם מקשים עבים, גסים ורועשים, אך אלו מספקים פידבק משופר בהרבה, זמן תגובה מידי ויכולת שליטה טובה יותר ברמת הלחיצות עצמן.

מקלדת מכנית (תמונה: mechanicalkeyboards)
מקלדת מכנית (תמונה: mechanicalkeyboards.com)

מקלדות מכניות הפכו למילה נרדפת למקלדות איכותיות יותר, לכן מחירן לרוב גבוה יותר משל מקלדת רגילה. בתוך זה, חברות הציוד ההיקפי הגיבו בשנים האחרונות היטב לטרנד, והשיקו מספר בלתי מבוטל של מקלדות מכניות מכל הסוגים, כאשר המקלדות האלו אף כוללות סוגי מקשים שונים – חלקם אף ניתנים להתאמה אישית על ידי המשתמש, כאשר ההבדלים בינהם מסתכמים בסוג השימוש (כתיבה או גיימינג) ורעש, אל מול פידבק וזמן תגובה.

המכניות של לוג’יטק

יחד עם חברות אשר מקדישות את כל כולן עבור ציוד גיימינג היקפי, סט מוצרי הגיימינג של לוג’יטק הוא לחלוטין שם דבר, במיוחד בארץ, ואינו נופל בביצועיו או בהצעותיו בכל הנוגע לציוד גיימינג. כמובן שגם בשוק המקלדות בפרט והמקלדות המכניות בכלל לא טומנת חברת לוג’יטק את ידה בצלחת, והיא מציעה ליין מרשים של מקלדות גיימינג עבור כל פלח שוק, אשר בראשן עומדת מקלדת הדגל שלה, ה-Logitech G910 Orion Spark, אותה מקלדת המככבת בביקורת זו.

מקלדת זו, בעלת מחיר של כ-140 דולרים (כ-1000 ש”ח בארץ), עומדת באותה שורה עם מקלדות דגל של חברות אחרות. כמובן, כמו בכל דבר, בסופו של דבר הכל הוא עניין של טעם, אך עושה רושם של-G910 יש כמה וכמה פיצ’רים שלאחרות אין, ואנו נכיר אותם לעומק בביקורת זו.

מוצרי הגיימינג של לוג'יטק (תמונה: לוג'יטק)
מוצרי הגיימינג של לוג’יטק (תמונה: Logitech)

בכל הנוגע למקשים המכניים שלה, שלא בדומה למתחרות, מקלדת ה-G910 אינה מכילה מקשים המבוססים על סוג מסויים של סוויצ’ים קיימים מסדרת ה-Cherry, אלא מכילה סוויצ’ים יחודיים אותה פיתחה החברה באופן בלעדי עבור מקלדת זו, סוויצ’ים להם קוראת החברה Romer-G, ומבטיחה מהירות של עד 25% יותר בהשוואה לאחרות.

חוץ ממקשים מכניים יחודיים, מקלדת ה-Logitech G910 Orion Spark כוללת תכונות נוספות כגון Anti-Ghosting, סטנד מיוחד למכשיר סמארטפון או טאבלט ותוכנה תואמת, תאורת RGB מלאה וחיה, 27 מקשי תכנות (9 פיזיים במצבים שונים), מקשי מדיה ועוד. את כל אלו אנחנו נבדוק לעומק בביקורת.

אריזה ומבט ראשוני

האריזה של ה-G910 מסתכמת בדיוק את המילה הנמצאת בשמה המלא: Spark. אריזה גדולת מימדים, יפה לעין, והכי חשוב מאסיבית – כן, אנחנו רוצים את המקלדת שלנו שלמה. על האריזה כמובן מפורטים כלל תכונות המפתח אותן פירטנו קודם לכן, עם מיקוד מכוון על כפתורי ה-Romer-G. אנחנו לא יכולים לחכות ולנסות אותם – על כן נפתח את האריזה.

בתוך האריזה מצאנו חוץ מהמקלדת “במערומיה” (חסרת מנחת יד) זוג סטים של מנחות שונות ליד, לבחירתו האישית של המשתמש. חוץ מאלו, שאר הבאנדל סטנדרטי לחלוטין וכולל חוברת הוראות וניירת. כרגיל עבור כל מוצריה של לוג’יטק, זו מפנה אותנו לאתר הבית שלה על מנת להוריד את התוכנה המגיעה עם המוצר, במקרה שלנו – Logitech Gaming Software, עליה נרחיב בהמשך.

מקלדת Logitech G910 (תמונה: אורי כרמי, גאדג'טי)
תמונה: אורי כרמי, גאדג’טי

המקלדת, בעלת מבנה לא רגיל מסוג “שקוע”, תדרוש מאיתנו זמן התרגלות, אך אין לתאר את התענוג בהקלדה על מקלדת מכנית לאחר התרגלות לעבודה עם מקלדת בעלת ממברנה מפלסטיק (ע”ע – סטנדרטית). מקשי ה-Romer-G לא נופלים משום מקלדת מכנית על פי דעתנו האישית.

מבחינת רעש, כאמור, אין זה סוד שמקשים מכניים הם רועשים, אך מקשים אלה שקטים מן הרגיל. אם היה עלינו להשוות אותם אל אחד מן הסוגים של הסוויצ’ים מבית Cherry, הרי ש-Cherry MX Brown היא הקרובה. עם זאת, יש לסייג ולומר שמקשי המקלדת הנ”ל הם משהו אחר, חדש, והם שונים ומרגישים שונים.

בתוך זה, הממצאים אינם משתקפים כאשר המקלדת אינה מחוברת עדיין ואנו לא רגילים אליה ועובדים איתה באופן שוטף. על כן, לקחנו את המקלדת לסיבוב ארוך של כמה שבועות על מנת לתת את “גזר הדין הסופי” אשר יוצג בפירוט בהמשך הביקורת.

מקלדת Logitech G910 (תמונה: אורי כרמי, גאדג'טי)
תמונה: אורי כרמי, גאדג’טי

ניכר שהמקלדת “נתפסת” באופן חזק מאוד על השולחן, יותר מכל מקלדת אחרת איתה יצא לנו לעבוד. זאת על מנת למנוע ממנה כל תזוזה. עם זאת, במצבים מסויימים היינו רוצים להזיז את המקלדת באופן תכוף, כאן אנחנו זוכים להתנגדות קלה מצד המקלדת. על כן תכונה זו היא לא רק ברכה אלא גם קללה. בתחתית המקלדת נוכל למצוא מעמדי גומי קשיחים במיוחד. כמו כן, גם על הידיות הנפתחות ישנם משטחי גומי קשים.

מקלדת Logitech G910 (תמונה: אורי כרמי, גאדג'טי)
תמונה: אורי כרמי, גאדג’טי

בנוסף, נוכל לבחור בשני סוגים של מנחות ליד. אנו בחרנו בזו העבה יותר בצידה השמאלי, שכן על פי דעתנו היא מכסה יותר משטח היד. ואכן החלפה למנחה זו נוחה בהרבה מן הקודמת. למעשה, השימוש במקלדת עכשיו הוא מהנוחים שיצא לנו להכיר.

מקלדת Logitech G910 (תמונה: אורי כרמי, גאדג'טי)
תמונה: אורי כרמי, גאדג’טי

לסיום, ניתן למצוא על מקלדת זו גם מקשי מדיה, כמובן. הם אמנם לא מסודרים כמו במקלדות המסורתיות באמצע למעלה – אלו עברו כעת לצד ימין, יחד עם כפתור גלילה לשליטה על הווליום, ולידו כפתור השתק (מיוט). משמאל אליהם ניתן למצוא מקשים מוכרים נוספים, כמו כפתור המכבה לצמיתות את כל תאורת המקשים, וכפתור המכבה את מקשי ה-Windows והתפריטים, על מנת שאלו לא ילחצו בטעות וימזערו את חלון המשחק כאשר הוא בשיאו. עוד משמאל נוכל למצוא כמובן נורות חיווי עבור Caps Lock, Num Lock ו-Scroll Lock.

תאורה והתאמה אישית

כאשר מדליקים את המקלדת לראשונה, זו דולקת בתאורת ברירת מחדל של גוון תכלת-טורקיז, יחד עם הלוגו של לוג’יטק בצד שמאל למטה. יש לציין שהתאורה חזקה וברורה מאוד, משהו שאנחנו אישית אהבנו (כמובן שניתן להנמיך אותה). את התאורה נוכל להחליף באמצעות התוכנה הנתמכת, Logitech Gaming Software שהיא התוכנה המקיפה את כל מוצרי ה-G (גיימינג) של חברת לוג’יטק.

מקלדת Logitech G910 (תמונה: אורי כרמי, גאדג'טי)
תמונה: אורי כרמי, גאדג’טי

במקלדת זו ישנו סטנד עבור סמארטפונים וטאבלטים בראשו, כזה שבא לתת חלופה לצג ה-LCD המצוי בדגמים המסורתיים (אך לא מכניים) של החברה כגון ה-G19, ה-G510 וכמובן, ה-G15 הישנה והטובה. ניתן להציב (באופן נוח למדי, יש לציין) את הטלפון הסלולרי לדוגמה על הסטנד גם לרוחב וגם לאורך, ולקבל את מרבית הנתונים אותם הציג מסך ה-LCD המסורתי.

מקלדת Logitech G910 (תמונה: אורי כרמי, גאדג'טי)
תמונה: אורי כרמי, גאדג’טי

המסך כולל מידע על המערכת בזמן אמת (טמפרטורות, מתחים, ניצול זיכרון ומעבד), פרופילים ושליטה עליהם בזמן אמת, המקשים, מדיה ועוד. אלו יכולים ליהיות מוצגים לנו בזמן אמת – גם בזמן משחק ולעזור לנו לנטר ולנהל את המערכת. כל שיש לעשות הוא להוריד במכשיר הנייד את האפליקציה “Logitech ARX Control”.

על מנת לנהל באופן אישי את כל הנוגע למקלדת, נכנס אל תוך Logitech Gaming Software. עבור כל ההגדרות אותן ננהל נוכל לבחור פרופיל (מעבר לפרופיל הברירת מחדל), והגדרות אילו יחולו באופן אוטומטי עם עלייתה של האפליקציה או החלפה ידנית לאותו פרופיל. נתחיל מהמקשים: כאמור, יש לנו 5 כפתורים בצד שמאל למטה, ועוד 4 כפתורים למעלה. לחיצה על כפתורי ה-M (שלושה בסך הכל) יחליפו בין שלושה מצבים עבור כפתורים אלו, זאת בתוך פרופיל קיים, כך שאנו מקבלים סט כולל של 27 כפתורי תכנות.

בתוכנה, עם בחירת מקש תכנות מסויים (תוך כדי התייחסות למצב הרצוי למעלה), נוכל להחל מספר גדול מאוד של פקודות, כגון פעולות מאקרו (פעולה אוטומטית של כמה מקשים – בלחיצה אחת), טקסט מותאם אישית, פונקציות של שליטה על המקלדת ואף ציוד אחר מבית לוג’יטק הקיים במערכת, פונקציות של שליטה על מדיה, ווינדוס, תוכנות דיבור, פתיחה של אפליקציות וכמובן, אם נרצה, להחל את פעולתו של כפתור רגיל (KeyStroke).

 

לוג’יטק לא רק מאפשרת לבטל את המקשים העשויים להוציא אותנו מהמשחק בטעות, היא אף מאפשרת לבטל כל מקש שנחפוץ בו בעת שמשחק מסויים (פרופיל) דולק.

תוכנת מקלדת Logitech G910
תמונה: אורי כרמי, גאדג’טי

כאמור, תאורת ה-RGB היא חלק גדול מהמקלדת – ובאמצעות התוכנה נוכל לשלוט עליה בכל צורה אפשרית, עם 4 מצבים שונים. הראשון הוא מצב מותאם אישית, בו אפשר להחל עבור כל קבוצת מקשים או כל מקש יחיד צבע אחר. נוכל לדוגמה להדגיש את כפתורי ה-WASD. טבלת הצבעים למטה היא נדיבה ומלאה, ונוכל לבחור כל גוון לאורך כל הספקטרום שלו, ואף לשלוט בחוזקו (בהירות). המצב השני מורכב ממצבים שלוג’יטק הגדירה אישית עבור כל מיני מצבים שונים (“Color Zones”).

המצב השלישי מעניין מאוד – בעת עלית המשחק (או כל אפליקציה אחרת המוגדרת כפרופיל) תזהה המקלדת את המקשים הפעילים, כלומר המקשים המוקצים לאותו משחק ותאיר רק אותם – נוכל כמובן לבחור את הצבע של הכפתורים הפעילים, ואף להחל צבע עבור שאר הכפתורים הלא פעילים. ולסיום, המצב האחרון הוא מצב האפקטים.

נוכל לבחור מצב של צבע אחיד עבור כל המקשים, או אפקטים שונים וחיים כגון מצב Color Wave ו-Breathing, אפקט “כוכבים” כאשר מקשים אקראיים מאירים את עצמם באיטיות, מצב בו הגוון הכללי משתנה בכל פעם ואף מצב שבו המקש הנלחץ באותו העת מואר. עבור כל האפקטים נוכל להחל הגדרות מהירות והגדרות אחרות. אין ספק שהשמים הם הגבול עבור מה שנוכל לעשות עם תאורת ה-RGB של המקלדת הזו.

תוכנת מקלדת Logitech G910
תמונה: אורי כרמי, גאדג’טי

לסיום, התוכנה אף מאפשרת לנו, בדומה לכל ציוד אחר שלה את מצב ה “Input Analysis” המאפשר “להקליט” סשן של פעולות מקשים, ולנתח אותו לאחר מכן. נוכל לראות אילו מקשים נלחצו או לאורך כמה זמן הם נלחצו.

תוכנת מקלדת Logitech G910
תמונה: אורי כרמי, גאדג’טי

כל אלו יחד מאפשרים ליצור קשת גוונים מעניינת עבור כל משחק, עבור כל פרופיל או עבור כל מצב רוח.

ביצועי המקלדת

לאחר שלמדנו כיצד לתפעל את המקלדת, החלק החשוב באמת הוא העבודה השוטפת איתה. זוהי מקלדת גיימינג לכל דבר ועניין, אך כמובן שעבודה שוטפת כוללת מטלות שונות, כגון הקלדה כמובן ועבודה עם תוכנות. ובכן, עבור כל אלו אנחנו שמחים לציין את פעילותה של מקלדת ה-G910 לשבח.

מקלדת ה-Logitech G910 Orion Spark נותנת לנו הרגשה אמיתית של מקלדת, כאילו עד היום עסקנו בצעצועים ותו לא. המבנה השקוע של המקשים, לאחר תקופת ההתרגלות הפך לדבר הנוח ביותר שהאצבעות שלנו הכירו. למעשה, בשלב זה מקשים שטוחים וסטנדרטים מרגישים מעט מוזר.

במשחקים, זמן התגובה אפסי לחלוטין, והפידבק שמספקת המקלדת נותן לנו יתרון גדול. בנוסף, במקלדת זו לא קיים שום Ghosting, לא משנה על כמה מקשים נלחץ או איזה צירוף מוזר במקום נידח נבחר – לכל מקש יש את מקומו שלו על הלוח המודפס. המקלדת הנ”ל ידידותית לחלוטין עבור גיימרים עם העדפות שונות.

במשחקים בהם ישנה חשיבות לזמן התגובה של המקשים וכובד הלחיצה קיבלנו יתרון משמעותי, שכן ניתן בקלות “ללחוץ למחצה” על כל מקש. למעשה, המקלדת לא רק הפכה אותנו למאסטרים בשליטה על המשחקים בהם אנחנו משחקים – היא גם מהנה מאוד, ונדמה שפשוט אין איך לתאר זאת במילים – המשחק עם מקלדת ה-Logitech G910 Orion Spark הוא פשוט כיפי.

הקלדה רגילה הפכה אף היא לדבר מהנה וממכר, כאשר אנחנו יכולים להעיד שמהירות ההקלדה שלנו אף השתפרה פלאים. כמו כן, יחסית למקלדות מכניות אחרות, אנחנו יכולים לומר בבטחה שזוהי גם המקלדת המכנית השקטה ביותר – וזאת מבלי לאבד מרעש התקתוק הממכר.

מקלדת Logitech G910
תמונה: אורי כרמי, גאדג’טי

עם זאת, לצערנו, אין דבר כזה מוצר מושלם. על אף שפעילות המקשים מבורכות ובהחלט חסרת רבב לדעתנו, מצאנו את אחיזתה העיקשת של המקלדת בשולחן מעט מציקה במקרים מסויימים. בנוסף, לאחר זמן מה, הגומיות הקלות יותר (כגון אלו הנמצאות על הרגליים של המקלדת) יצאו ממקומן והכריחו אותנו להשתמש בדבק חם בכדי להדביק אותן חזרה. לעומת זאת, נסייג ונאמר שזהו לא חיסרון גדול, ונזכיר את העובדה שאחיזתה העיקשת של המקלדת היא דווקא מבורכת, כאשר אין צורך להזיז אותה יותר מדי.

סיכום

ללא צל של ספק – מדובר בהחלט באחד מהמוצרים הטובים ביותר שהציגה לוג’יטק. נסתכן ונאמר שמחירה היקר של המקלדת (לפחות בארץ) מצדיק את התמורה אשר מתקבלת ממנה. החברה הנ”ל הוכיחה לנו שהיא יודעת כיצד לייצר מקלדת אמיתית – במקרה שלנו, מקלדת מכנית אמיתית.

היתרון הגדול שהיא נותנת על פני מקלדת סטנדרטית הינו שמים וארץ, ובהשוואה למקלדות מכניות אחרות היא אינה נופלת מהן בשום פרמטר – על פי דעתנו האישית, היא אפילו טובה מהן, ועומדת על אותו קו עם מקלדות מכניות “מפורסמות” כגון ה-Corsair K95 וה-Razer BlackWidow Chroma.

גם עבור אלו אשר לא מגדירים את עצמם כגיימרים כבדים או גיימרים בכלל, אנו סבורים שמקלדת ה-Logitech G910 תספק חווית הקלדה יוצאת מן הכלל. עם מבנה מעט פחות עיקש בחלקה התחתון של המקלדת, אף היינו מרוצים יותר. אך בהתחשב ביתרונות המקלדת, זהו “ג’וק קטן” עבורנו.

מה שלכאורה מוגדר כגימיקים קטנים, כגון הסטנד למכשיר נייד ותאורת ה-RGB הכה דינאמית, הם אלו אשר עושים את ההבדל והפכו את חווית ההקלדה במחשב האישי שלנו למושלמת. ונכון לעכשיו, אנחנו כבר לא יכולים לחזור אחורה, ה-Logitech G910 Orion Spark שינתה את כל מה שידענו וחווינו עד כה ממקלדות.

מקלדת Logitech G910
תמונה: אורי כרמי, גאדג’טי

אהבנו

  • ביצועי המקשים הטובים ביותר שחווינו
  • Anti-Ghosting מלא וזמן תגובה מידי
  • שקטה יחסית למקלדת מכנית
  • תאורת לד מרשימה הניתנת לשליטה בכל צורה
  • מקשי תכנות בעלי פונקציות רבות ומגוונות
  • סטנד לסמארטפון או טאבלט

לא אהבנו

  • אחיזה מעט עיקשת מדי בתחתית
  • מחיר גבוה


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים