לא להאמין: תוסף דפדפן פופולרי מוכר את היסטורית הגלישה שלכם

תוסף Web of Trust

לרובינו יש לפחות תוסף אחד שמותקן לנו בדפדפן ועוזר לנו לגלוש ברשת. לרוב אנו בוטחים בתוספים אלו, הם הדבר הכי קרוב למקומות שאנו מבקרים בהם באינטרנט. אבל הייתכן שדווקא הם אלו שפוגעים בפרטיות שלנו? תחקיר של תוכנית תחקירים בגרמניה מצא שתוסף לדפדפן די פופולרי בשם Web of Trust (או WOT) נהג לעקוב אחר אלו שהתקינו אותו והחברה שמפעילה אותו נהגה למכור את המידע על היסטורית הגלישה של המשתמשים לחברות אחרות.

האירוניה היא שהתוסף Web of Trust דווקא נועד לשמור על בטיחותם ופרטיותם של הגולשים מפני אתרים זדוניים ברשת. התוסף בנוי על חוכמת המונים כאשר הוא מדרג אתרים לפי רייטינג וחוויות של משתמשים בתוסף. התחקירנים של התוכנית הצליחו לשים ידם (דרך מתווכים צד ג’) על רשומות של 10 מיליארד אתרים שמשתמשים ביקרו בהם ולא כולו היה אנונימי.

איפה ביקרתם לאחרונה?

הצוות הצליח לזהות מבין פיסות המידע שמות, תפקידים, השמות שהשתמשו בהם ב-PayPal, סקייפ או בהזמנת כרטיסי הטיסה לחו”ל. רשומות התוסף כללו גם מידע אינטימי על משתמשים כמו חקירות משטרה נגדם, מינון צריכת סמים, העדפות מיניות, מידע פיננסי ועוד.

את כל המידע הזה הם מכרו לצדדים שלישיים שגם הם מכרו אותו לכל המעוניין. באתר של מפעילת התוסף דווקא מצוין שהם מוכרים את המידע לצד ג’ אבל כאוסף של מידע אנונימי ולא בעל יכולת זיהוי. אך גם אם החברה מציינת זאת באתר שלה, הרוב המכריע של המשתמשים אינם קוראים את האותיות הקטנות שבתנאי השימוש בעת הורדת התוסף. כך, לא יהיה להם שום מושג כי תוסף אבטחה הוא זה שיבגוד בהם.

התוסף זכה לכ-140 מיליון הורדות בכל הפלטפורמות ותחקירני התוכנית רכשו רק מידע על אזרחים גרמנים, כך שיש בחוץ עוד הרבה יותר מידע על גולשים מכל העולם. המקרה מדגים היטב כיצד עולם האפליקציות פרוץ לחלוטין ולא רק שעלינו להיזהר מוירוסים ונוזקות באפליקציות, גם התוספים הקרובים אלינו ביותר עלולים לחשוף מידע עלינו בפומבי.

בינתיים, לא ניתן למצוא עוד את התוסף באתרי הורדות התוספים של דפדפני פיירפוקס מבית מוזילה וכרום מבית גוגל, כאשר באתר של Web of Trust לא ניתן למצוא את התוסף עבור דפדפנים אלו, אף ששמותיהם מוזכרים כנתמכים על-ידי התוסף.

*תודה לדניאל על הטיפ.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים