ביקורת סרט: חיות הפלא והיכן למצוא אותן – לא רק למעריצי הארי פוטר

מתוך "חיות הפלא והיכן למצוא אותן" (תמונה באדיבות Warner Bros) מתוך “חיות הפלא והיכן למצוא אותן” (תמונה באדיבות Warner Bros)

לאחר ששבעת ספרי “הארי פוטר” (Harry Potter) הופקו כשמונה סרטים ששבו את הדמיון של מיליוני צופים בכל הגילאים, היה קשה להאמין שסיימנו עם עולם הקסמים של ג’יי קיי רולינג (J.K. Rowlng). “חיות הפלא והיכן למצוא אותן” (Fantastic Beasts and Where to Find Them) הוא לא רק סרט ספין-אוף ל”הארי פוטר” – הוא ספין אוף שרולינג עצמה כתבה, וזהו התסריט הקולנועי הראשון שלה. אך האם סופרת רבי המכר יכולה להצליח גם כתסריאטית?

העלילה

ניוט סלמנדרה (Newt Scamander), תלמיד לשעבר בבית הספר לקסם הוגוורטס (Hogwarts), מגיע לניו-יורק בשנות העשרים עם מזוודה מלאה בחיות קסומות ומשונות. ניוט, אותו משחק אדי רדמיין (Eddie Redmayne), מחליף בטעות מזוודות עם בחור רגיל שלא מודע לקסם, מה שמכונה מוגלג (Muggle) באנגליה, או אל-קס (No-Maj) בארצות הברית.

כתוצאה מכך הוא מסתבך עם פורפנטינה גולדשטיין (Porpentina Goldstein), המכונה בקיצור “טיני”, סוכנת לשעבר בקונגרס הקוסמים האמריקאי אותה משחקת קתרין ווטרסון (Katherine Waterson), שמנסה לזכות באמונם של הממונים עליה שוב, כשברקע כוחות אופל מסתוריים משתוללים בניו-יורק ללא רסן.

עולם קסום בכל המובנים

“חיות הפלא והיכן למצוא אותן” מתרחש באותו עולם בו מתרחשים גם מאורעות “הארי פוטר”. הכל קורה כ-70 שנה לפני אירועי הספר הראשון, במדינה וביבשת אחרת ורחוקה, אך הקוסמים הם אותם קוסמים, עם אותם קסמים שהכרנו, ואותה חברה סודית המתחבאת מאנשים חסרי קסם, גם אם הטרמינולוגיות קצת שונות.

הסרט מצליח לדבר בו זמנית גם לקוראים וצופים ותיקים וגם לאנשים שנכנסים לעולם הזה בפעם הראשונה

היתרון בסביבה ובתקופה החדשות הוא שהסרט מצליח לדבר בו זמנית גם לקוראים וצופים ותיקים וגם לאנשים שנכנסים לעולם הזה בפעם הראשונה. ניוט מגיע מהוגוורטס, מהעולם של הארי פוטר, והוא דובר בשפה ומונחים שמוכרים למעריצים הותיקים. אך ניו-יורק מאד שונה, וכתוצאה מכך הוא צריך ללמוד את הכללים, הנהלים והשמות שהמקומיים נותנים לעולם סביבם. אנחנו, הצופים, לומדים את כל זה יחד איתו, והצופים החדשים יכולים לחוות את הסיפור באופן עצמאי לגמרי, בלי לשנן מילון קטן של מונחים לפני תחילת הסרט.

אחד הדברים בו רולינג מצטיינת כסופרת הוא באפיון דמויות. זה כישרון שהיא הצליחה לשמר גם כתסריטאית, והעולם בסרט מרגיש עשיר ומגוון בזכות זאת. ישנן דמויות רבות מאד בסרט, וכל אחת מהן מרגישה עמוקה ומעניינת, גם אם ההיכרות עם רובן מאד שטחית. ברוב המקרים הדמויות הללו מוסיפות עוד צבע לעולם, מה שגורם לו להרגיש גדול ואמיתי, ואלו שאנחנו מכירים קצת יותר מקרוב הן דמויות מורבות, עמוקות ומתוחכמות מאד.

כמו כן, ראויה לציון העלילה המסועפת של “חיות הפלא” – בהתחשב בכך שחלק ניכר מהסרט עוסק בחיות קסומות, מפתיע לראות שהעלילה של הסרט דווקא מאד מוצלחת, ומשלבת כמות מרשימה מאד של קבוצות שונות הפועלות במקביל זו לזו.

ישנו ניוט, וחברו החדש ג’ייקוב קובלסקי (Jacob Kowalski), אל-קס אותו משחק דן פוגלר (Dan Fogler), שנקלע בטעות להרפתקה המטורפת ביותר בחייו; ישנה טיני המנסה לתפוס את ניוט ולהעמידו לדין; ישנו קונגרס הקוסמים, אשר יש לו אינטרסים משלו שנוגדים הן את אלה של ניוט והן את אלה של טיני; ובקונגרס ישנו פרסיבל גרייבס (Percival Graves), שר בכיר אותו משחק קולין פארל (Colin Farrell), אדם נוקשה עם מטרות סמויות. וכל זה בלי לגעת בקבוצה חדשה של אל-קסים המתנגדים למכשפות, ולמרד אלים של מכשף רב עוצמה שאנו שומעים עליו ברקע.

מתוך "חיות הפלא והיכן למצוא אותן" (תמונה באדיבות גלובוס מקס)
מתוך “חיות הפלא והיכן למצוא אותן” (תמונה באדיבות גלובוס מקס)

רולינג מצליחה להביא לסרט את כל המורכבות שהיינו מצפים לראות בספר, ובניגוד לסרטים המבוססים על ספרים, בהם תמיד משהו אובד באדפטציה, כאן מדובר בסיפור שנכתב מראש לקולנוע, והוא גדול, שלם, ופועם בחיים משל עצמו.

ומעל לכל, ישנן, כמובן, חיות הפלא. בעוד שבספרי וסרטי “הארי פוטר” פגשנו לא מעט חיות קסומות, רובן היו חיות ממיתולוגיות קיימות שהותאמו לעולם של רולינג. כאן, כיוון שאנו עוקבים אחר מעלילליו של המקטלג המהולל ניוט סלמנדרה, את כל הסרט מלוות חיות שונות ומשונות, שהומצאו במיוחד בשביל לאכלס את העולם הבדיוני הזה, והן קסומות לחלוטין.

ההתעסקות בחיות לעתים מאבדת קצת כיוון, כאשר אנו נשאבים לסצנות ארוכות שלא משרתות את העלילה, ורק מראות לנו את ניוט וג’ייקוב מתמודדים עם עוד יצור קסום ומאיים שברח מהמזוודה, אך היצורים האלה כה יפים, מיוחדים ויצירתיים, שזה שווה את זה. ורדמיין אמין ומשכנע בתפקיד ניוט, בחור צעיר שמתקשה מעט בלתקשר עם אנשים, אך משוחח עם חיות כאילו הן היו בנות משפחתו.

מתוך "חיות הפלא והיכן למצוא אותן" (תמונה באדיבות Warner Bros)
מתוך “חיות הפלא והיכן למצוא אותן” (תמונה באדיבות Warner Bros)

מאד תמים, לטוב ולרע

כמו תמיד, יש משהו מאד תמים בעולמות של רולינג. וכמו שזה מוסיף להם עוד חן, זה לפעמים פוגם בהם מעט. “חיות הפלא” הוא, מהרבה בחינות, סיפור הרבה יותר בוגר, דומה יותר לספרים המאוחרים יותר של “הארי פוטר”, ספרים בהם גם הארי, גם רולינג וגם הקוראים כבר התבגרו.

אף על פי שהסיפור עוסק בנושאים מאד כבדים בחלק מהזמן, הוא נשאר מאוד תמים בצורה בה הוא מסופר. ולפרקים התמימות הזו שובה ומקסימה, אך ישנם גם מצבים בהם היא מעיקה ופוגעת באמינות של הסיפור. כך, למשל, יכול לקרות מצב בו הגיבורים נקלעים לסכנה אדירה וממשית, ומצליחים לצאת מהתסביך עם טריק פשוט וילדותי.

מתוך "חיות הפלא והיכן למצוא אותן" (תמונה באדיבות Warner Bros)
מתוך “חיות הפלא והיכן למצוא אותן” (תמונה באדיבות Warner Bros)

תמימות כזאת לרוב עובדת בעולמות מרוחקים, כמו ב”מלחמת הכוכבים” או ב”הוביט” ו”שר הטבעות”, אך מכיוון שהסיפור מתרחש בניו-יורק, עיר שמרגישה לנו ריאליסטית במיוחד, הקלות בה הגיבורים מצליחים לצאת יבשים מתוך המים לעתים צורמת.

מצד שני, זה סיפור בעולם של “הארי פוטר”. ובדומה ל”הארי פוטר”, “חיות הפלא” מצליח לאזן בצורה מאד טובה בין הקלילות הכיפית של סיפור לילדים לבין אסון נורא שכמעט מומת על כל העיר.

בשורה התחתונה

“חיות הפלא והיכן למצוא אותן” מצליח להיות גם פתיח מצוין לסדרת סרטים חדשה בעולם של ג’יי קיי רולינג, וגם נשאר סרט מלא, עשיר ושלם בפני עצמו. ישנם רגעים בהם הסרט רציני מאד, וישנם רגעים בהם הוא מפסיק לקחת את עצמו ברצינות, מה שמשאיר הרבה תהיות לא ברורות, במיוחד לגבי כמה אירועים שהתרחשו בסוף. אך גם אם ישנם רגעים צורמים מעט, מדובר בחוויה קולנועית יפהפיה ומרגשת, שבהחלט שווה צפיה, בטוח בקולנוע, אולי אפילו גם בתלת מימד.

רולינג הביעה תכניות לכתוב סדרה של חמישה סרטים בכיכובו של ניוט. עם התחלתה כזאת, נשמח לראות את כל מה שיש לה להציע.

נ.ב.

חלק מהתרגומים מאנגלית לעברית עשויים להראות קצת מוזרים. הסיבה לכך היא שהסרטים תורגמו ביישור קו מוחלט עם הספרים, ובשל כך שמות שתורגמו כבר בעבר, כמו נגיד “ניוט סלמנדרה”, הובאו בסרט, וכתוצאה מכך גם בביקורת, כפי שהם נכתבו בתרגום המקורי.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים