ביקורת סרט: “מואנה” – הנסיכה הפולינזית של דיסני

מואנה מואנה (תמונה באדיבות פורום פילם)

אין ספק שאחד המותגים היוקרתיים ביותר של דיסני (Disney) הוא סרטי הנסיכות.

אולפני האנימציה הוותיקים, שכיום בבעלותם גם מעצמות מדיה כמו אולפני מארוול (Marvel), פיקסאר (Pixar) ולוקאספילם (Lucasfilm), עדיין מובילים גם בתחום האנימציה.

לא כל סרט דיסני הוא סרט על נסיכה, אך כאשר אכן יוצא סרט נסיכה חדש, כולם עוצרים במתח את נשימתם – האם תהייה “מואנה” (Moana) עוד קלסיקה מודרנית, או שמא זה יהיה אחד מאותם סרטים שישכח בעוד שנה?

הסיפור

לפני שנים רבות, היה הייתה טה פיטי (Te Fiti), אם כל האיים. טה פיטי שכנה בשקט בלב האוקיאנוס, אך חצי-האל מאווי (Maui) החליט לקחת את ליבה, כדי להעניק לבני התמותה את היכולת לייצר חיים.

האל מאווי הצליח בגניבת הלב, אך לא הצליח לשמור עליו, לאחר שאלת המגמה טה קא (Te Ka) ניסתה לקחת את הלב ממנו. ליבה של טה פיטי אבד במצולות, וחשכה החלה להתפשט באוקיאנוס.

דורות רבים לאחר מכן נולדה מואנה, בתו היחידה של הצ’יף של האי מוטונואי (Motunui). כבתו היחידה של הצ’יף, היא חונכה מגיל צעיר להיות המנהיגה של תושבי האי, ולשמור עליהם ועל עצמה מלעזוב את הבטחון של אי גן העדן הפולינזי שלה.

אך החשכה של טה קא הגיעה גם למוטונואי, ומואנה בת ה-16, שכל חייה הקצרים חלמה על הרפתקאות באוקיאנוס, יצאה למסע למצוא את האל מאווי, ולהכריח אותו להחזיר את ליבה של טה פיטי למקומו.

מואנה
מואנה (תמונה באדיבות פורום פילם)

לא נסיכה, בת של צ’יף!

לדיסני חשוב מאד היה לשווק לנו את מואנה כנסיכת דיסני “לא רגילה”. בפועל, כבר לא בטוח שעוד יש דבר כזה, נסיכת דיסני “רגילה”. גם במקרים הנדירים בהם אנו רואים נסיכה במובן המסורתי של המילה, כמו ב”לשבור את הקרח” (Frozen), חלק גדול ממהות הסרט הוא לנתץ סטריאוטיפים ותיקים.

מואנה היא לא נסיכה במובן המסורתי של המילה, אך בדומה אליה גם פוקהונטס היא בתו של צ’יף, טיאנה נסיכה דרך נישואיה לנסיך, ולמולאן אין אף רמיזה לקשר אל המלוכה, אך היא רשמית נחשבת לאחת הנסיכות.

ולמרות זאת, מואנה אכן מרגישה כנסיכה שונה, מיוחדת. אחת הסיבות לכך טמונה באיחוד אותם מאפיינים חריגים: כמו פוקהונטס, היא בתו של צ’יף, ולא רק זה, אלא שהיא מיועדת לרשת את אביה.

כמו טיאנה, היא אשת משפחה נאמנה, וכמו מולאן היא הרפתקנים נועזת, שמזהה שכשאין ברירה יותר, עליה למרוד.

בנוסף, היא הנסיכה היחידה מלבד מרידה מ”אמיצה” (Brave), שאין לה קו עלילה רומנטי. ובעוד שדיסני מחשיבים את מרידה רשמית לנסיכה בסדרת הנסיכות, “אמיצה” הוא סרט של פיקסאר, כך שמואנה היא, במקום מסוים, הנסיכה האמיתית הראשונה של דיסני שלא רוצה להתחתן. זה למעשה לא עומד אפילו על הפרק באף שלב של הסיפור.

מואנה
מואנה (תמונה באדיבות פורום פילם)

מואנה היא גם אחת הנסיכות הצעירות יותר, בת 16, והיא גם הנסיכה הראשונה שמדובבת על ידי ילדה, ולא אישה מבוגרת – אאולי’אי קרוואלהו (Auli’I Cravalho), שלוהקה עוד בגיל 14, והייתה בת 15 בזמן ההקלטות. זה לא סתם פריט טריויה, אלא חלק ממה שהופך את מואנה לאמיתית וחיה.

היא מפגינה את כל התכונות החיוביות של נסיכות דיסני, ולא מראה את החולשות המסורתיות שמתלוות אליהן לעתים קרובות.

והיא צריכה להיות דמות יוצאת דופן. הרי מואנה היא לא מישהי שתגרר לסיפורים של אחרים. היא לא גילתה לפתע בטעות שמשהו קורה ונשאבה לזה – מואנה יזמה בכל כוחה את היציאה שלה למסע המלא פשוט כי היא קבעה זאת לעצמה, מסע שהוכיח את עצמו כלא פשוט כפליים כאשר היא השלימה את השלב הראשוני בו – למצוא את מאווי, חצי האל האגדי.

כי מאווי, אותו מדובב דוויין “דה רוק” ג’ונסון (Dwayne “The Rock” Johnson), הוא גם לא גיבור דיסני טיפוסי. הוא גיבור גדול, חזק ואמיץ, אך הוא גם שחצן מהרגיל וערמומי מאד.

כבר מהתחלה סיפורו של מאווי מסופר כזה של גיבור, אך מוצג כסיפור של נבל. הניגודיות הזאת מאפיינת בצורה טובה מאד את חצי-האל משנה-הצורה, שמביא חידושים לבני האנוש, אך גם ידוע כטיפוס ערמומי, שאוהב להשיג את מבוקשו בתחבולות מפוקפקות.

מואנה
מואנה (תמונה באדיבות פורום פילם)

החיבור בין מאווי למואנה מצוין, שכן היא נערה צעירה עם נפש של גיבורה, אך ללא ידע או יכולת, והוא בעל יכולת אדירה, אך בינו לבין גבורה מפריד אוקיאנוס של ספקות.

“מואנה”, כסרט, מרגיש פחות כמו אגדה קסומה, ויותר כמו סרט הרפתקאות בסגנון “מלחמת הכוכבים” או “שודדי הקאריבים”. וכסרט הרפתקאות, חשוב מאד שגיבוריו יעברו מסע פנימי קשה ומאתגר, וזה בהחלט המסע שמאווי מעביר את מואנה, בלי לשים לב כמעט שהוא עובר איתה מסע משל עצמו.

עיוור לבעיותיו שלו

אך לא הכל מושלם ב”מואנה”. הבעיה העמוקה ביותר שלו היא, כנראה, שהוא עדיין סרט דיסני. מרוב הבחינות, מותג דיסני הוא מותג חזק מאד, שלרוב מבטיח סרטים טובים ומהנים. מצד שני, נסיכת דיסני תלווה תמיד באיזושהי חיה, ותאלץ לשיר מספר רב של פעמים.

שני הדברים האלה, כשלעצמם, לא בהכרח בעיתיים. למעשה, כל האינטרקציות של מואנה עם החיות שבחייה מעולות, ומייצרות כמה מהרגעים המצחיקים ביותר בסרט, אך בכל זאת ישנה תחושה שנוכחות אותן חיות קצת מאולצת.

מואנה
מואנה (תמונה באדיבות פורום פילם)

מה שהכי פחות מתאים זה השירים. “מואנה” הוא סרט נסיכות של דיסני, ומאז “בת הים הקטנה” זה מחייב אותו להיות גם מחזמר, לפחות בחלק מהזמן.

זוהי קונבנציה שהתרגלנו אליה כבר, אך כאן, בגלל ש”מואנה” הוא סרט כה שונה, השירה הפתאומית בה פוצחות לפתע הדמויות קצת מוזרה.

פסקול הסרט נכתב על ידי לין-מנואל מירנדה (Lin-Manuel Miranda), יוצר המחזמר המצליח “המילטון” (Hamilton), ובשירים מסוימים השנינות המפורסמת שלו אכן בולטת, אך בשירים האפים הגדולים אין שחזור של הצלחת להיטים כמו Let it Go, אלא תחושה שהנה, דיסני שוב שרים.

מה שהכי מביך זה שגם מאווי, המורד הגדול מכולם, לועג למואנה הן על היותה נסיכה סטריאוטיפית, והן על זה שיש לה נטיה לפצוח בשיר. אלה רגעים מוצלחים ומצחיקים, אך הם מצטרפים גם למסכת ההלקאה-העצמית שדיסני התחילה ב”לשבור את הקרח”.

בעוד שהאגדה הקפואה אכן התנגדה לכמה מסורות מפוקפקות של דיסני, נראה שב”מואנה” הלעג מופנה כלפי דברים שהסרט עצמו חוטא בהם. ונשאלת השאלה הפשוטה – אם זה נראה גם לכם מגוחך ומיותר, לא יהיה מרשים יותר לקטוע את התופעות הללו באופן יסודי יותר? לפחות כאן, בסרט האחד הזה, כנסיון, וכדי להוכיח נקודה.

מואנה
מואנה (תמונה באדיבות פורום פילם)

בשורה התחתונה

“מואנה” הוא סרט דיסני במובן המלא, העשיר והעמוק ביותר של המילה. מכמה בחינות, זה אומר שיש בו גם כמה אלמנטים של סרטי דיסני שאולי לא מתאימים לסרט זה ספציפית, אך מצד שני זה גם אומר שזה סיפור כתוב טוב, משוחק נפלא, ועם האנימציה של דיסני הטובה ביותר שקיימת כרגע בעולם הקולנוע.

“מואנה” הוא סרט הרפתקאות מהנה ומצוין, החוויה היפהפיה ביותר שזכינו לחזות בה השנה, וסיפור מתרבות חדשה לחלוטין, שלא רואה ייצוג רב במיוחד בשום מדיום קיים.

נכון, שרים בו קצת יותר משנחוץ, אך מצד שני “מואנה” מציג גם שיר נבל פנטסטי, שכמותו לא ראינו כבר זמן רב מאד. אותו נבל מנצנץ הוא הפתעה קטנה בסרט, אז ניתן לכם את ההזדמנות לגלות מיהו בעצמכם.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים