מיקרוסופט וקוואלקום תוקעות את המסמר הראשון בארון המתים של אינטל (דעה)

Windows 10

יצרנית השבבים קוואלקום ומפתחת מערכות ההפעלה מיקרוסופט הדגימו את מה שעשוי להיות המסמר הראשון בארון המתים של אינטל: מערכת Windows 10 מלאה הפועלת על גבי מערכת-על-שבב מבית קוואלקום.

אל ההישג ההנדסי המרשים הגיעו שתי החברות באמצעות אמולציה של ארכיטקטורת x86 למחשבים, אשר נעשתה על גבי פלטפורמה של קוואלקום. האמולציה נעשתה על מערכת מסוג Snapdragon 820, המבוססת על ארכיטקטורת ARM. האמולציה עוקפת את מכשולי הפטנטים של אינטל בהיותה אמולציה תוכנתית בלבד ולא חומרתית. על אף היותה אמולציה תוכנתית, הביצועים בהדגמה של מיקרוסופט גבוהים למדי ומעידים על שעות העבודה הרבות שהשקיעו המהנדסים בפיתוחה:

הפעלת Windows 10 על מעבד ARM נעשתה אפשרית באמצעות אופייה המודולרי של מערכת ההפעלה Windows 10, אשר תוכננה לפעול על כל מכשיר (בהתאם לחזונה של מיקרוסופט). המערכת מורכבת מגרעין קוד בסיסי המותאם לכל מכשיר ועליו תוספות המאפשרות להתאים את המערכת למכשיר עליו היא רצה (דוגמת קונסולת משחקים, מחשב ביתי, או טלפון נייד).

כיוון שמערכת Windows 10 כה אוניברסלית וגמישה, ניתן היה להתאים אותה בקלות יחסית לפעולה על מעבדים מבוססי ARM. האתגר האמיתי טמון במציאת דרך להריץ את כל התוכנות הקיימות אשר מותאמות לארכיטקטורת x86, והאתגר הזה נפתר באמצעות האמולציה החדשה.

x86 מתה, תחי ARM

בקצרה, x86 זו ארכיטקטורת מעבדים המכוונת לביצועים גבוהים במחיר של חיסכון בחשמל בעוד ש-ARM היא ארכיטקטורת מעבדים המכוונת לחיסכון בחשמל במחיר של ביצועים. עד כה, המחשבים האישיים עשו שימוש במעבדים מבוססי x86, כיוון שרמת הביצועים של ARM עדיין לא הייתה גבוהה דיה עבורם. בשנים האחרונות, עם התקדמויות מרשימות בתהליכי הייצור ובליבות מבוססות ARM, עלתה רמת הביצועים של מעבדי ARM באופן משמעותי וזמן התהילה שלהם בעולם המחשבים הניידים סוף סוף הגיע.

מחשב עתידי המבוסס על מעבד ARM יוכל להריץ את מערכת ההפעלה ואת כל התוכנות החשובות על ארכיטקטורת ARM החסכונית והיעילה, בעוד שתוכנות x86 ישנות שעדיין לא הותאמו לארכיטקטורה החדשה יופעלו באמצעות האמולציה. התוכנות המותאמות צפויות להנות ממעבר חלק יחסית בזכות הכנת הפלטפורמה שנעשתה עוד בימי Windows RT. התוכנות הישנות לא צפויות לסבול יותר מדי מביצועיה הירודים של האמולציה, כי סביר להניח שיהיה מדובר אך ורק בכלי ניהול וניטור מיושנים בעוד שדפדפנים ותוכנות עריכה יומרו במהרה לארכיטקטורה החדשה.

מחשבים ניידים שיופעלו באמצעות מעבד ARM צפויים להנות מחיסכון אדיר בצריכת החשמל, שכן אופיים החסכוני של מעבדי ARM מאפשר להם לעיתים להציע צריכת חשמל נמוכה פי עשרה משל מעבדי x86, תוך שהם משרתים את אותם השימושים בדיוק. גם המחיר יהיה נמוך משמעותית, שכן מעבדי ARM קטנים יותר וזולים יותר לייצור ובנוסף נהנים מתחרות בין כמה יצרניות (שלמעשה לא קיימת בעולם ה-x86 של אינטל).

תמריץ נוסף למעבר למעבדי ARM במחשבים ניידים הוא תהליך הייצור המשופר – בעוד שאינטל עושה מאמצים גדולים על מנת להקטין את תהליך הייצור של המעבדים הגדולים והבזבזניים שלה ל-10 ננו-מטר, מעבדי ARM הקטנטנים יעברו כבר בשנה הבאה ל-10 ננו-מטר ויקבלו חיזוק נוסף במלחמת הביצועים שלהם. מעבדי x86 עשויים להפוך לנחלתם של המחשבים הנייחים בלבד, עם תמיכה בלעדית רק בתוכנות תובעניות במיוחד דוגמת משחקים עתירי גרפיקה (שממילא לא ירוצו על מחשב נייד מן השורה).

ואם חשבתם שהמעבר מ-x86 ל-ARM יהיה בלעדי ל-Windows, תחשבו שנית – Apple ככל הנראה תהיה החלוצה שתוביל את המהלך, ויש לה כמה סיבות מצויינות לעשות זאת. ראשית, “הגן הסגור” מבטיח מעבר חלק ופשוט ל-ARM שכן אפל צריכה לדאוג אך ורק להיצע מחשבים מצומצם ואקסקלוסיבי עליו יש לה שליטה מלאה, ולא לעולם שלם של חומרה וחוסר תאימות.

Apple Macbook (צילום: גאדג'טי)
מחשב ה-Macbook מבית Apple. יהנה מאוד ממעבד ARM. (צילום: גאדג’טי)

בנוסף, Apple כבר פיתחה לעצמה מספר מעבדי ARM מוצלחים במיוחד המשמשים אותה במכשירי ה-iPhone וה-iPad. מערכת ה-A10 Fusion העוצמתית (שאגב קורעת את כל המתחרים במבחני ביצועים חד-ליבתיים) תהיה התאמה מושלמת למחשב Macbook דקיק וחסכוני בחשמל. כך תוכל אפל להשתלט על הרכיב האחרון במחשב שאינו מיוצר על ידה ולהשיג, לפי חזונה, שליטה מוחלטת בכל רכיבי המערכת.

הדובדבן שבקצפת עבור Apple הוא שהתאמת מערכת מבוססת Unix (דוגמת macOS) לארכיטקטורת ARM כבר נעשתה בעבר בהצלחה רבה. הדוגמאות העיקרית הן מערכות ההפעלה Android ו-iOS, שמדגימות כבר קרוב ל-10 שנים כי Unix ו-ARM זו הצלחה מסחררת.

לאינטל יש מזל שהיא פיקחת דיה על מנת להשקיע מאמצי פיתוח מרובים בטכנולוגיות חדשות דוגמת מציאות רבודה ואינטרנט הדברים, שכן חטיבת המעבדים שלה צפוייה לחטוף מכה קשה בשנים הקרובות. כל מה שנותר לנו לעשות כעת הוא להמתין בשקט למהפכה שתתרחש.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים