אתר השוואת מחירי מלונות Trivago הונפק בבורסה וגייס 287 מיליון דולר

משרדי Trivago משרדי Trivago (מקור: Trivago)

בטח ראיתם בנקודת זמן כלשהי בשנה האחרונה את אחת מהפרסומות המושקעות של אתר השוואת המחירים Trivago (סימול: TRVG). האתר מבית ענקית התיירות Expedia, ביצע הנפקה גדולה ומתוקשרת ביום שישי האחרון, וכל זאת כדי שנמשיך ונראה את הפרסומות שלהם.

המעבר של אנשים להזמנת מלונות דרך האינטרנט במקום דרך סוכן הנסיעות המסורתי התגבר בשנים האחרונות ושחקנים רבים נאבקים על השוק התיירותי הגדול הזה. בתחילתו היה טריווגו אתר מקומי גרמני שהצליח לצבור פופולריות גם במדינות השכנות.

ב-2012 רכשה אקספדיה את טריווגו כשהיא משלמת 632 מיליון דולר עבור 61.6% מהחברה. בשאר הבעלות מתחלקים שלושת המייסדים המקוריים. מטרת אקספדיה, שחזקה בעיקר בשוק האמריקני, היתה להתרחב לאירופה וליצור גשר לשאר העולם ולקהלים צעירים.

אקספדיה ייעדה את טריווגו להתמקד בהזמנות של מלונות (הסגמנט המכניס ביותר בענף התיירות) כשהאתר למעשה משווה מחירים גם מתוך אתרי הזמנות אחרים. לפי נתוני החברה, טריווגו סוקר 1.3 מיליון מלונות במעל ל-190 מדינות. החיפוש נגיש ב-55 גרסאות מקומיות של אתרים ואפליקציות וב-33 שפות שונות (גם עברית).

הקרב על העמלה

למרות העניין התקשורתי בהנפקה, היא לא התקיימה כפי שהחברה ציפתה. החברה קיוותה למכור 28.5 מיליון מניות בטווח של 13-15 דולר, אך בסוף ההנפקה יצאה לדרך עם מכירת 26.1 מיליון מניות במחיר של 11 דולר לאחת. סך גיוס של 287 מיליון דולר במקום ה-400 מיליון שתכננה.

כנראה שתכניות החברה לכסף המגויס הרתיעו את המשקיעים: התשקיף גילה שטריווגו מוציאה 90% מהכנסותיה על פרסום! לא שיש לה הרבה ברירות. היא משקיעה המון בפרסום מהסיבה הפשוטה: כשכל המתחרים יושבים על אותה משבצת דומה של השוואת מחירים, מי שישכנע את הלקוחות לבקר באתר שלו ראשון, יזכה בעמלה.

בעזרת הקמפיינים האגרסיביים היא מצליחה לקנות לקוחות ולהגדיל את הפעילות. ב-2015 ההכנסות גדלו ב-59% ל-535 מיליון דולר. השנה (עד תחילת הרבעון הרביעי) היא הכניסה 632 מיליון דולר, 581 מיליון מתוכם (92%) הושקעו בפרסום.

מודעות בעולם למותג Trivago (מתוך מסמכי ההנפקה)
מודעות בעולם למותג Trivago (מתוך מסמכי ההנפקה)

בשורה התחתונה, טריווגו מפסידה כסף: ב-2015 היא הפסידה 41.2 מיליון דולר ובשלושת הרבעונים הראשונים של שנה זו הפסידה 55.6 מיליון דולר. לאחר נטרול תשלומי מיסים והתאמות אחרות החברה יוצאת ברווח של 17.6 מיליון דולר בשנה זו.

כמעט דואופול

הקהל הרחב לא תמיד מודע לכך, אבל הרבה מאתרי השוואות מחירי שירותי תיירות באינטרנט נשלטים למעשה על ידי שתי חברות דומיננטיות: Priceline, שמחזיקה ב-Booking.com, ואקספדיה שמפעילה את Hotels.com, Travelocity ואחרים. אחריהן עומדת Tripadvisor, שבנוסף לטיפים לתיירים החל להציע גם הוא טיסות ומלונות.

עם השנים, בכל פעם שקם מתחרה שצבר תאוצה ויצר לעצמו קהל משתמשים, נהגו אותן שתי חברות מרכזיות לרכוש את בעלי הפוטנציאל. כך אספה פריסליין בדרך בין השאר גם את KAYAK ו-Opentable ואקספדיה גם את Orbitz ו-HomeAway (בעבור 3 מיליארד דולר). מול אלו עומדת מנגד Ctrip.com שחזקה מאוד בסין ובמזרח הרחוק.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים