סיכום שנה בקולנוע ובטלוויזיה: גיבורי על ומדע בדיוני בראש
| יום שלישי, 27 בדצמבר 2016, 18:06 | בידור ופנאי, טורים אישיים

2016 מתקרבת לקיצה, ואם נאמין לטרנד החדש בעולמות הבידור והרשתות החברתיות, הייתה זו שנה קשה למדי. איבדנו ועודנו ממשיכים לאבד אמנים אהובים רבים, ולעתים נדמה שיותר ויותר טרגדיות גלובליות פוקדות את אתרי החדשות, גם אם חלקן סוביקטיביות.

אבל השנה האחרונה לא הסתכמה רק במוות ואסונות. בכמה תחומים, כמו בתחום הגיימינג למשל, הייתה זו שנה מוצלחת במיוחד. ובתחום הקולנוע והטלויזיה? ובכן, היא לא הייתה חד משמעית, אבל תוכלו לשפוט בעצמכם.

שנה טובה לאסקפיזם

הדבר הראשון שקופץ לעין ב-2016, הוא כמה שנה זו הייתה שנה מוצלחת לעולמות תוכן בדיוניים. אולי בגלל אותה תחושה שהשנה הייתה קשה מהרגיל, רצינו אנו, הצופים, להתחמק מהמציאות ולהיחשף אך ורק לתוכן אפי וגדול מהחיים.

המספרים מדברים בעד עצמם – שלושה מתוך עשרת הסרטים המכניסים ביותר בארצות הברית השנה הם סרטי אנימציה, ארבעה אם מחשיבים את “ספר הג’ונגל” (The Jungle Book), עוד חמישה הם סרטי גיבורי על, והעשירי הוא “חיות הפלא והיכן למצוא אותן” (Fantastic Beasts and Where to Find Them), שנמצא במקום העשירי נכון לכתיבת שורות אלה, אך צפוי עוד החודש להיות מודח על ידי “רוג אחת: סיפור מלחמת הכוכבים” (Rogue One: A Star Wars Story). משבצת אחת בלבד לסרט שאינו סרט גיבורים ואינו קשור לעולם האנימציה, וגם הסרטים הנאבקים על המשבצת הזו מגיעים מעולמות תוכן פנטסטיים ומנותקים מהמציאות.

למצוא את דורי

למצוא את דורי (תמונה באדיבות פורום פילם)

גם בטלוויזיה אנו חווים עושר הולך וגובר בתכנים כאלה, כשסדרות גיבורי העל הקיימות מקבלות עוד ועוד עונות, לצד סדרות חדשות שצצות זו לצד זו, וסדרות נוספות צפויות לעלות לשידור בשנה הבאה. במקביל, טקס פרסי האמי (Emmy) הראה לנו שגם אם באקדמיה לא מעריכים עדיין את תחום גיבורי העל, עולמות הפנטזיה והמדע הבדיוני שלטו בטקס השנה יותר מבכל שנה אחרת.

“עייפות גיבורי על” או “Superhero Fatigue” הוא מונח שצץ בשנים האחרונות, בעקבות העליה המטאורית של סרטי הגיבורים, אך השנה השיח לא נטה לשאלה “האם צריך סרטי גיבורים”, אלא “מי טוב יותר – מארוול או DC?“. אנחנו כבר קיבלנו והפנמנו שסרטי הגיבורים לא רק נשארים, אלא שהם, נכון לרגע זה, הסיבה העיקרית ללכת לקולנוע.

נותר רק לשאול מי טוב יותר. ולמרות שיש הרבה מאד ביקורת כלפי אולפני האחים וורנר (Warner Bros), האחראים על סרטי DC, גם “באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק” (Batman V Superman: Dawn of Justice) וגם “יחידת המתאבדים” (Suicide Squad) נכנסו לעשירייה הפותחת.

הארלי קווין מתוך "יחידת המתאבדים" (תמונות באדיבות Warner Bros)

הארלי קווין מתוך “יחידת המתאבדים” (תמונות באדיבות Warner Bros)

אבל מי ששולטת ברשימה ללא עוררין היא דיסני (Disney), ולא רק בזכות סרטי מארוול (Marvel) שלה.

דיסני – השליטה הבלתי מעורערת

בכל מה שנוגע לבידור לכל המשפחה, דיסני הוא כבר זמן רב אחד השמות החזקים ביותר, וכנראה השם הראשון שאנחנו חושבים עליו. אך דיסני עומדת לא רק מאחורי האנימציה המצוינת שלה ושל חברת “פיקסאר”, ולא רק מאחורי סרטי הרפתקאות כמו “שודדי הקאריביים“, אלא גם מאחורי מארוול ו-Lucasfilm, האחראית על סרטי “מלחמת הכוכבים”.

לאחר שהיא התחילה את 2016 בהכנסות פנומנליות, דיסני מסיימת אותה לא רק במקום הראשון, אלא עם שיא חדש, בתור חברת האולפנים הראשונה בהיסטוריה שהכניסה יותר מ-7 מיליארד דולר בשנה קלנדרית.

חמישה מתוך עשרת הסרטים המכניסים ביותר השנה שייכים לה, מספר שיעלה לשישה אם אכן “רוג אחת” יעקוף את “חיות הפלא”, ועם הפופולריות העולה הן של סרטי האנימציה והן של היקום הקולנועי של מארוול, כמו גם ההבטחה השנתית של להיט קופות ענק בדמות סרט “מלחמת הכוכבים”, קשה לתאר מה עשוי להדיח אותה בעתיד הנראה לעין.

מתוך "רוג אחת: סיפור מלחמת הכוכבים"

מתוך “רוג אחת: סיפור מלחמת הכוכבים” (תמונה באדיבות פורום פילם)

בינתיים, חוץ ממארוול ו-DC, ישנם גם סרטי האקס-מן (X-Men), שמקורם במארוול אך הם שייכים לפוקס (Fox). ולפוקס זו לא הייתה שנה חזקה במיוחד, אלא שמפוקס יצאה ההפתעה הגדולה ביותר של השנה: “דדפול” (Deadpool).

לא תסתמו לו את הפה

“דדפול” הוא הסרט החמישי ברשימת הסרטים המכניסים ביותר השנה בארצות הברית. מה שהופך את הנתון הזה למפתיע הוא שראשית כל, זה הסרט הזול ביותר ברשימה, עם עלות הפקה של 58 מיליון דולר בלבד, זכום זעום ביחס לענקיות הקומיקס האחרות שמתחילות לספור לרוב מ-150 מיליון. שנית, הסרט מדורג R, למבוגרים בלבד, מה שמקטין משמעותית את הקהל הפוטנציאלי שלו.

אף על פי כן, “דדפול” קצר רווחים בלתי נתפסים בקופות, והוכתר במהרה כסרט ה-R המכניס ביותר אי פעם, הן בשבוע הפתיחה שלו והן בכלל ההרצה הגלובאלית שלו. ובתור הסרט החמישי המכניס ביותר של 2016, הוא טלטל לא רק את אולפני פוקס, אלא את התעשייה כולה.

דדפול הצליח מכמה סיבות. בראש ובראשונה, ראיין ריינולדס (Ryan Reynolds), שגילם את שכיר החרב החוצפן, רצה מאד שהפרויקט הזה יקרה, ודחף בכל דרך אפשרית את הביצוע שלו בצורה הכי נאמנה לקומיקס. זה הוביל לגל של תגובות חיוביות ממעריצים רבים, שנהרו לבתי הקולנוע עם חבריהם, ויותר מפעם אחת.

כמו כן, ההומור הגס והמיוחד של הסרט בחר לעצמו מטרה אחת מרכזית – סרטי גיבורי על. בכך ש”דדפול” לעג לז’אנר גיבורי העל, תוך כדי שהוא הקפיד מאד להיות סרט גיבורי על אפקטיבי וקוהרנטי בעצמו, הוא פנה הן לליבו של הקהל והן לליבם של המבקרים, שהסכימו כולם שהוא מבדר, מעניין ובשורה התחתונה – שווה צפיה.

מתוך "דדפול"

מתוך “דדפול”

מה למדו מזה האולפנים קשה לומר, אך בזכותו צפויים לנו עוד סרטי גיבורים למבוגרים בלבד, כשהראשון ביניהם גם יבוא מאולפני פוקס – “לוגאן” (Logan), הסרט האחרון על וולברין (Wolverine), שינה את הדירוג שלו ל-R במהלך ההפקה בעקבות התגובות ל”דדפול”, והטריילר שלו שהוצג לא מזמן הראה סרט קודר, אלים ובוגר יותר מכל סרט “וולברין” שקדם לו. לא בדיוק רווי בהומור הקליל של “דדפול”, אך בהחלט כיוון נועז לסרט מז’אנר שנוטה לפנות לכל המשפחה.

אם “לוגאן” גם יצליח, נראה ודאי עוד סרטים רבים כאלה, אולי אפילו כמה מבית דיסני השמרנית. בינתיים, ההפקה של “דדפול 2” כבר התחילה, והיא לא רצה חלק.

נטפליקס ואמזון נכנסות לישראל

גם אם נפנה את עינינו הביתה, נראה כמה שינויים משמעותיים שקרו השנה. ענקית הצפיה הישירה נטפליקס (Netflix) פתחה את עצמה לשוק הבינלאומי, כולל לישראל. עם הופעתה אצלינו בתחילת השנה, היא הציעה כמות דלה יחסית של תכנים, אך במחיר אטרקטיבי בהרבה מזה שמציעות חברות הכבלים והלוויין הישראליות. ובמהלך השנה הזאת התכנים הלכו וטפחו.

כעת, לקראת סוף השנה, אמזון (Amazon) החליטה להצטרף גם היא לחגיגה, ושרותי Amazon Prime Video זמינים כעת גם הם בישראל. גם באמזון ישנה דלות די משמעותית בתוכן, אך עם מספר הפקות מקור איכותיות שכבר זמינות, ועוד רבות שיהיו זמינות בהמשך הדרך, מדובר בעוד מתחרה משמעותית בשוק.

בד בבד, שרותי צפיה ישירה מקומיים מתחילים להתפתח, כמו “וואלה! VOD” ו”סלקום TV“. בעוד שכל השרותים האלה גם יחד עדיין לא מספקים אלטנטיבה ממשית לתכנים היותר נחשקים של Yes ו-HOT, השחקניות הכבדות, שרק הן מספקות תכנים של HBO, המחיר הזול והעושר הגובר של התכנים בשרותי הצפיה הישירה עשוי לשנות את שוק צריכת הטלוויזיה בישראל בצורה ממשית כבר בשנה הקרובה.

לא הכל קודר

לפני מספר שנים החלו התחזיות הקודרות, שטענו שהוליווד תקרוס לתוך עצמה מרוב עליה לא פרופורציונלית של שוברי-קופות. 2016 לימדה אותנו שהוליווד לא קרסה, היא פשוט התמקצעה בשני תחומים – גיבורי על, וסרטים לכל המשפחה. אלו הסרטים הבולטים והגדולים ביותר השנה, והם עשויים להיות הסרטים הגדולים והבולטים ביותר גם בשנים הבאות.

במאגר הקופונים שלנו כבר ביקרתם?
סמארטפונים וגאדג'טים במחירים נוחים ובמשלוח ישיר עד הבית
לחצו כאן
תגובות לכתבה
גאדג'טי | Gadgety
ניווט באתר
קטגוריות
גאדג'טי
חיפוש כתבות