מהפכה בעולם הטכנולוגיה? מדענים טוענים כי הצליחו ליצור מימן מתכתי

מימן מתכתי

מדענים מאוניברסיטת הרווארד שבמסצ’וסטס טוענים כי הצליחו לייצר מימן מתכתי, חומר פלא שעשוי לשנות את פני התעשייה כפי שאנו מכירים אותה.

החומר החדש נוצר באמצעות הפעלת כמויות אדירות של לחץ (גדול מאשר בליבת כדור הארץ) על מימן נוזלי הנמצא בטמפרטורות נמוכות במיוחד המתקרבות לאפס המוחלט. לטענת המדענים, החומר המהפכני ישמור על תכונותיו המתכתיות גם כאשר יחזור ללחץ וטמפרטורה רגילים, כך שהוא עשוי להוביל למהפכות מרחיקות לכת בתחומים שונים של המדע והטכנולוגיה.

אם ההשערה תתברר כנכונה והמימן יישאר מתכתי גם בתנאים רגילים, יהיה מדובר במוליך העל הראשון מסוגו המסוגל להתקיים בטמפרטורת החדר. מוליך על הוא מוליך אשר מאפשר תנועת אלקטרונים דרכו ללא התנגדות כלל, ומסוגל כך לשנע אלקטרונים ממקום למקום ללא אובדן אנרגיה.

למוליכי על שימושים מופלאים רבים הנובעים מיכולתם להעביר חשמל בצורה מושלמת מבלי לאבד אנרגיה כלל בצורת חום. בעולם הטכנולוגיה, מוליך על מסוגל לשמש ליצירת מחשבים סופר-מהירים ויעילים במיוחד, ובנוסף לשמש את רשת החשמל להובלת מטען למרחקים ארוכים במיוחד – יכולת מהפכנית שתאפשר הקמת מפעלי חשמל במקומות מרוחקים, לדוגמה הקמת מפעל אנרגיה סולרית בנגב המבודד.

מימן, היסוד הקל ביותר בטבלה המחזורית - פרוטון אחד בלבד.
מימן, היסוד הקל ביותר בטבלה המחזורית – פרוטון אחד בלבד.

בנוסף, מוליך על יאפשר את יצירתם של מנועים חשמליים יעילים להפליא. אלו ייתנו זריקת מרץ לעולם הרכבים החשמליים בכך שיאריכו באופן משמעותי את טווח הנסיעה, מגבלת השוק הגדולה ביותר כיום (טווח הנסיעה של הרנו Zoe החדשה שהושקה בישראל עומד על כ-150 ק”מ בלבד). נוסף על השימוש כמוליך, מימן נוזלי יוכל לשמש גם כדלק טילים מצויין – כיוון שבשריפתו תשוחרר האנרגיה העצומה שהושקעה בייצורו, יש לו קיבולת אנרגטית גבוהה במיוחד והוא מיטבי לשימוש בשיגור לחלל.

כיום, מוליכי על נמצאים בשימוש רחב בעיקר במכשירי דימות תהודה מגנטית (MRI), בהם הם משמשים ליצירת שדה מגנטי עוצמתי במיוחד. שימוש במוליך על הפועל בטמפרטורת החדר יוזיל את עלויות הייצור והתפעול של מכשירים אלו בעשרות אחוזים, זאת כיוון שהוא יייתר את השימוש בהליום נוזלי המקרר את מוליכי העל הקיימים כיום לטמפרטורות בהן הם מסוגלים לפעול.

לא כל כך מהר…

מדענים רבים בתחום מפקפקים בתגלית המרעישה של צוות החוקרים – ובצדק. ה-“מימן המתכתי” שהתגלה כלוא עדיין בין שני יהלומים ששימשו להפעלת הלחץ על המימן הנוזלי, והניסוי כולו שרוי עדיין בלחץ גבוה. יכולתו של המימן לשמור על תכונותיו המתכתיות גם לאחר הסרת הלחץ נמצאת כרגע בגדר השערה בלבד.

בנוסף, הדבר המנצנץ שהמדענים הסיקו כי הוא מימן מתכתי עשוי להיות בכלל דבר אחר לגמרי – תחמוצת אלומיניום (אלומינה) לדוגמה, שעשוייה להיווצר בניסוי כזה בדיוק ולנצנץ באותו אופן.

רק הזמן יגלה האם התגלית האחרונה תתברר כאמיתית ותחולל מהפכה או שמא מדובר בעוד ניסוי שכשל.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים