ביקורת סדרה: “24: מורשת”, עונה 1 פרק 1 – מתחילים מחדש

מתוך "24: מורשת" (תמונה באדיבות yes, קרדיט: FOX) מתוך “24: מורשת” (תמונה באדיבות yes, קרדיט: FOX)

נדירות הסדרות שמשנות את חוקי המשחק כמו סדרת הפעולה המצליחה “24”, שכל עונה שלה הראתה יממה בזמן אמת בחייו רוויי האדרנלין של הסוכן ג’ק באוור (Jack Bauer). עם אקשן מהיר וסיכונים גבוהים מכל מה שראינו, “24” הובילה לשינוי בסטנדרטים של סדרות ואף סרטי הפעולה שהתרחשו במהלכה ואחריה.

“24” המקורית רצה לאורך שמונה עונות שהתפרסו על פני עשור. כעת, כמעט שבע שנים אחרי שהסתיימה, אנו עדים לסדרה שאמורה לרשת אותה, עם השם ההולם “24: מורשת” (24: Legacy).

ספוילרים לפרק הבכורה של “24: מורשת” בהמשך – ראו הוזהרתם!

דמויות מעניינות סביב גיבור יבש

אף על פי שהסדרה מתרחשת בזמן אמת, הפרק הראשון צריך עדיין לספק לנו מידה מסוימת של אקספוזיציה, היכרות עם הדמויות ועם הרקע שלהן. ישנם מספר רגעים בהם דמויות מספרות זו לזו דברים שהן ודאי לא היו אומרות אם התסריט לא היה דורש את זה, אך רוב המידע מוצג בצורה אמינה וקצרה מספיק כדי שנוכל לספוג אותו ולהמשיך לעקוב אחרי המתרחש.

“24: מורשת” מציגה מגוון רחב למדי של דמויות שונות, המייצרות קווי עלילה מקבילים. כך, למשל, ניקול (Nicole) ואייזק (Isaac), אשתו ואחיו של גיבור הסדרה אריק (Eric), בבירור הולכים להיות חלק מקו עלילה נפרד, בו המחבלים מנסים לפגוע במשפחתו של אריק כדי להגיע אליו, כפי שראינו אותם עושים מספר פעמים לדמויות אחרות בפרק.

קו העלילה שהולך להיות, כנראה, המעניין ביותר, הוא סיפורה של רבקה (Rebecca), המנהלת בדימוס של ארגון הלוחמה בטרור לוט”ר (CTU). רבקה מוצאת את עצמה בלב לוט”ר, ללא שום הרשאות, עושה את התפקיד ממנו היא פרשה מתחת לאפם של החשודים במתקפת הטרור הבאה שעלולה לקרות על אדמת ארצות הברית.

מתוך "24: מורשת" (תמונה באדיבות yes, קרדיט: FOX)
מתוך “24: מורשת” (תמונה באדיבות yes, קרדיט: FOX)

אמנם היא לא נמצאת במרדפי מכוניות וחילופי אש כמו אריק, אך אי אפשר להתעלם מהסכנה בלעבוד כחפרפרת בתוך הארגון שהיא עצמה ניהלה עד לאחרונה. לרוב אותן חפרפרות הן הדמויות שמנסות לחבל בפעילות של ארגוני ביון כאלה, אך כאן אנחנו נמצאים בצד שלה, ומנסים, יחד אתה, להבין בהדרגה על מי אפשר לסמוך חד משמעית.

זה כשלעצמו היה מספיק לרוב סדרות הטלויזיה, מה שהיה מוביל גם לכשלונן. אך לרבקה ישנה גם הזווית הנוספת של קמפיין הבחירות של בעלה, שהקריב למענה ולמען הקריירה שלה כבר קמפיין בחירות קודם. ברור לנו לחלוטין שהיא תבחר כל פעם, ללא יוצא מן הכלל, להגן על המולדת, אך הקשר החם בינה לבין בעלה והלחץ הנוסף שהוא מפעיל מבלי לדעת על הסכנה מוסיף עוד נופח לסיפור, ומבטיח שכשרבקה בתמונה, נהייה מרותקים אל המסך. כמו כן, נראה כי מירנדה אוטו (Miranda Otto) המגלמת אותה היא השחקנית המוכשרת ביותר בקאסט המרכזי.

מתוך "24: מורשת" (תמונה באדיבות yes, קרדיט: FOX)
מתוך “24: מורשת” (תמונה באדיבות yes, קרדיט: FOX)

לצד סיפורה המעניין של רבקה, ישנו סיפורה הלעוס והקלישאתי של עמירה (Amira). שוב אנו רואים נערה מוסלמית יפה שמפתה אינטלקטואל אמריקאי דעתן לצורך ביצוע פיגוע על אדמת ארצות הברית. בעוד שלא ברור לחלוטין לאן הולך קו העלילה שלה, ידוע לנו כבר שאחיה, אותו עוד לא פגשנו, הוא שמפעיל אותה ואת מורה המאהב, וגם אם תהייה לה ישועה כלשהי, זה סיפור בנאלי ומשעמם.

לעומת כל אלה אריק, הגיבור המרכזי, הוא דמות שאין הרבה לאמר עליה, לא לטובה ולא לרעה. הרקע שלו משכונת פשע שחורה שונה משמעותית אולי מזה של ג’ק באוור החיוור, אך דמויות כמוהו ראינו כבר מאות. אין שום דבר מושך לא בסיפור שלו, ולא בביצוע היבש של קורי הוקינס (Corey Hawkins) המגלם אותו.

חוסר האונים הקל של התסריטאים מורגש סביב אריק במיוחד כאשר אשתו מציינת בפני אזייק, אחיו, שהיא חוששת שאריק לא סובל מפוסט-טראומה, אלא מתגעגע לאקשן ולאלימות. זאת יכלה להיות תגלית מעניינת אם היינו רואים תסמינים כלשהם להלם קרב, שבפרק מתקדם יותר היו מתבררים לנו כסימנים להתמכרות האדרנלין עליה ניקול מדברת. אך תהליך ההתפתחות הזה נחסך מאתנו, ולצורך הדחיפות אותה משדרת “24: מורשת” הוחלט פשוט לומר לנו שהנה, זהו הגיבור, כזה הוא, והוא האיש למשימה. כעת אנו צריכים לצפות בו כועס בטלפון ונקלע לקרבות לא ממש מעניינים.

אין הצדקה למסגרת הזמן

הגימיק המרכזי של “24” היה שכל עונה היא יממה אחת שלמה, המתרחשת בזמן אמת. בעוד שהגימיק היה תמיד מה שייחד את הסדרה, בכל עונה הייתה גם הצדקה למסגרת השרירותית הזאת. לפעמים היה זה נשק גרעיני שאמור היה להתפוצץ בקליפורניה תוך יממה, ולפעמים היה זה נשיא ארצות הברית שנחטף, ולג’ק באוור היו רק 24 שעות לתפוס את החוטפים ולחלץ אותו. בעוד שיש משהו מעט מלאכותי בקונספט, הוא היה חד וברור כבר מהתחלה, והדחיפות אשר הובילה את ג’ק באוור תמיד הרגישה במקום.

“מורשת” החליטה לשמור על הגימיק. העונה הראשונה שלה מורכבת מ-12 פרקים בלבד, כך שלא מדובר אפילו ביממה אחת שלמה, וב-12 שעות יקבע גורל ארצות הברית כולה, אם לא גורל כל העולם המערבי. שוב אנו רואים את המסכים המפוצלים המוכרים לנו, ושוב ישנה תחושת דחיפות המתבטאת באנשים שמדברים בו זמנית, מצלמות כתף רועדות ושעוני-עצר דיגיטליים הקופצים על המסך, להזכיר לנו שהשעון לא מחכה.

מתוך "24: מורשת" (תמונה באדיבות yes, קרדיט: FOX)
מתוך “24: מורשת” (תמונה באדיבות yes, קרדיט: FOX)

אלא שלא ברור הפעם מה הסיבה לבהלה. ודאי, אדם אשר נרדף על ידי חוליית טרור יהיה לחוץ, וזמן הוא פקטור מרכזי בעבודתו. כנ”ל גם לגבי המפעילה שלו, המנסה למצוא ולנטרל את הגורמים בממשלה שהפקירו את אמריקה לידי הטרוריסטים. אך זוהי הדחיפות שאופיינית לכל סרט פעולה או מתח, בין אם הוא עוסק בחיילי דלטא חסונים או בקנוניות של מרגלים.

בלי שום מסגרת זמן מוגדרת, בלי הבנה מדוע הסדרה כה לחוצה, “24: מורשת” מרגישה פחות כמו “24” ויותר כמו “הומלנד” על סטרואידים – צריך לעצור את המחבלים ולגלות מי הבוגד בממשלה, וזה דחוף כי זה הגימיק, ואין מה לעשות.

במקום להתמקד בפיתוח דמות מורכב ומעמיק כמו “הומלנד”, או בסצנות אקשן מהונדסות היטב כמו בכל סרט או סדרת פעולה שמכבדים את עצמם, “מורשת” מאלצת אותנו להתמודד גם עם פיתוח דמות וגם עם אקשן רדודים יותר, מבלי לתת לנו בתמורה את מה שכה אהבנו ב-“24” המקורית – את ההחלטות הגורליות שהגיבור צריך לבצע בלי לעצור לקחת נשימה, כי כל דקה עולה בחייהם של אלפים.

השורה התחתונה

“24: מורשת” משחקת בקלישאות, אך מצליחה לייצר אתן סיפור מעניין מספיק כדי לעקוב אחריו. היא מסרבת לספק סיבה טובה להצדקת הפורמט, אך סיבה זו עשויה לצוץ בהמשך, כנראה כשנגלה יותר על תכולת הרשימה אותה המחבלים רוצים למצוא, ועל הקשר ביניהם לעמירה ואחיה המסתורי.

חבל מאד שלא קיבלנו את התשובה לזה בפרק הראשון, כי היא חסרה מאד בכדי להנות באמת מהמתרחש, אך קו העלילה של רבקה מרתק, ומעניין לראות כיצד הוא יתפתח.

הסדרה משודרת בערוץ yes Action מידי יום שלישי בשעה 5:00 בבוקר בצמוד לשידור בארה”ב, ומידי יום חמישי בשעה 22:46 ותהיה זמינה גם דרך שירות yesVOD.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים