אפליקציית סנאפצ'ט באייפון (צילום: גאדג'טי)

צילום: גאדג'טי

פחד גבהים? Snap מכווצת את שווי ההנפקה ב-20%

| יום שני, 20 בפברואר 2017, 11:19 | כלכלי

ההנפקה של Snap, חברת האם של אפליקציית סנאפצ'ט, קיבלה סוף סוף תג מחיר מסוים גם אם לא סופי לחלוטין. על פי המסמכים שהגישה החברה, סנאפ תנפיק לפי שווי נמוך יותר מאשר תכננה, אך גם לפי המספרים החדשים תהיה זו ההנפקה הטכנולוגית הגדולה ביותר מאז הנפקה עליבאבא ב-2014.

לפי עדכון החברה, סנאפ (ובעלי מניות קיימים) ימכרו (ב-2 למרץ על פי דיווח מסוים) בשוק 200 מיליון מניות בטווח מחירים של 14-16 דולר. כלומר, בחישוב לפי הרף הגבוה היא תנסה לגייס 3.2 מיליארד דולר. טווח זה מביא את בסיס שווי ההנפקה ל-16.2-18.5 מיליארד דולר בלבד. רק אם כל הגיוס יהיה לפי הרף הגבוה ואם החתמים יממשו את האופציה לרכישת עוד 30 מיליון מניות ברף זה, ובתוספת חלוקת בונוסים לאוון ספיגל ואחרים שוויה הכולל של ההנפקה יכולה לגרד את רף ה-20 מיליארד דולר.

20 מיליארד דולר (וכנראה פחות מכך) נראה רף מכובד מאוד, אך צריך לציין שעד לפני שבועיים העריכו שהחברה מתכוונת לגייס 4 מיליארד דולר לפי שווי של 25 מיליארד דולר (והיו דיווחים גם על 35 מיליארד), כלומר הציפיות שלה פחתו ב-20% לכל הפחות בזמן קצר. יתכן שהחברה נבהלה מעט מהרעש השלילי שנוצר לגבי החשיפה של נתוניה הפיננסיים לפיהם החברה הפסידה 515 מיליון דולר בשנה שעברה ושצמיחת בסיס המשתמשים האטה לאחרונה. יתכן שבחברה גם קיבלו פידבק שלילי מהשוק לגבי כך שלראשונה הנפקה תכלול מכירת מניות ללא זכות הצבעה כלל.

"זולה"?

גם לאחר ה"הוזלה" של שווי ההנפקה, יהיה קשה להתייחס אליה כאטרקטיבית בהשוואה להנפקות עבר של חברות טכנולוגיות אחרות. על פי תחזיות סנאפ, בשווי של 19 מיליארד דולר מכפיל המכירות (מדד להשוואה בין חברות שמחלק את שווי החברה בהכנסותיה) יעמוד על 47. טוב יותר מ-62 לפי ההערכות המוקדמות, ובשווי של 22 מיליארד המכפיל יעלה ל-52.

מכפיל 47 מקרב אותה לטוויטר, שביום הנפקתה נסחרה לפי מכפיל מכירות של 45. אך פייסבוק היתה זולה משמעותית ביום הנפקתה – מכפיל מכירות של 28 בלבד. ובהשוואה מול חברות טכנולוגיה שאינן רשתות חברתיות: גוגל הנפיקה במכפיל 16, אמזון – 19.1, ועליבאבא ב-19.8.

טקטיקה מחושבת היטב?

יתכן שהורדת שווי החברה בא על רקע ההשוואות שעושים בשוק בינה לבין פייסבוק וטוויטר והעובדה שהיא עדיין מפסידה בגדול. אולם טקטיקה של העלאת ציפיות והורדת תמחיר לפני הנפקה היא שיטה למשוך משקיעים. המייסדים אינם רוצים שהחברה תונפק במחיר יקר מדי ואז תאבד מומנטם ותצנח לתהום.

על פי גרסה אחרת, המחיר הנמוך החדש הוא זמני בלבד ונועד למשוך את המשקיעים הגדולים ביותר. בהמשך, תוכל החברה להעלות את המחיר שוב בטענה שהביקוש למניות היה גדול מאוד, במקרה קיצון אולי אפילו יותר מטווח ה-20-25 מיליארד דולר שהיה רלוונטי עד לפני כמה ימים.

הספקולציה אחרונה היא מהלך מסוכן שיכול לחזור אליה כבומרנג. בשוק ההון עדיין זוכרים את הפיאסקו של הנפקת פייסבוק. אז קבעה הרשת החברתית טווח הנפקה של 28-35 דולר אך יום אחד לפני תחילת המסחר בה החליטה להרים את המחיר ל-38 דולר "לאור הביקוש".

סיפור על שתי הנפקות

פייסבוק לא התחשבה בגורמים בלתי צפויים כמו הודעה של תאגיד GM שבוע לפני ההנפקה על כך שהפרסומות בפייסבוק לא אפקטיביות וגם תקלה במערכת המחשוב של בורסת הנאסד"ק גרמו למניה לטפס תחילה ל-41 דולר אך לסגור בסוף קרוב מאוד למחיר ההנפקה ביום מסחר מבלבל שגרם לשערוריה בשוק.

עוד כמה חששות לגבי אישיותו של צוקרברג הצעיר גרמו לנפילה של 60% במניה בחודשים הבאים ורק כשנה לאחר מכן הצליחה לחזור למחיר ההנפקה. מאז אותה הנפקה שהשאירה טראומה בהנפקות הטכנולוגיה, המנפיקים נזהרים מאוד בדרך השיווק שלהם וכן בורסת ניו יורק זכתה להרבה יותר לקוחות מנפיקים מאשר בורסת הנאסד"ק (גם סנאפ תנפיק ב-NYSE, תחת הסימול SNAP).

מנגד, טוויטר הונפקה ב-2013 בהצלחה רבה, היא עשתה הכל לפי הספר. גם מכפיל המכירות שהיה גבוה הרבה יותר מזה של פייסבוק והעובדה שלא רשמה רווחיות לא הרתיעו משקיעים. המנייה סיימה את יום המסחר הראשון בזינוק של 73% (צריך לציין שמי שקנה באותו יום הנפקה דווקא הפסיד כסף) והוסיפה עוד 60% בחודשיים הבאים.

מוסר השכל

אבל כולנו ידעים איפה פייסבוק היום ואיפה טוויטר. בעוד שמארק צוקרברג עבד קשה להראות תוצאות לאחר הפיאסקו של ההנפקה ועשה מהפיכה בנתח השוק שלה במובייל, טוויטר, שהנפיקה באופן מושלם, התקשתה במשך שנים לגבש מודל עסקי מכניס ולא סיפקה תוצאות למשקיעים.

בין אם נתייחס להנפקה של סנאפ כ'יקרה' או 'זולה', בטווח הבינוני-ארוך אין תחליף לאמון שיתנו המשקיעים ביכולתה של החברה לספק תוצאות. מי שקונה את המניה יצפה שאוון ספיגל ימצא את הדרך לשכנע יותר מפרסמים לפזר את מודעותיהם בסנאפצ'ט ולשכנע יותר צעירים לעבור לרשת החברתית שלו כדי לשפר את קצב צמיחת המשתמשים שהאט.

במאגר הקופונים שלנו כבר ביקרתם?
סמארטפונים וגאדג'טים במחירים נוחים ובמשלוח ישיר עד הבית
לחצו כאן
תגובות לכתבה
גאדג'טי | Gadgety
ניווט באתר
קטגוריות
גאדג'טי
חיפוש כתבות