אפליקציית ווייז

מתוך מצגת החברה

מנכ”ל ווייז: הקארפול יכול לחסל את הפקקים. לאיפה ווייז ממשיכה מכאן?

| יום ראשון, 5 במרץ 2017, 09:30 | אפליקציות

עם ישראל אוהב את ווייז (Waze) ורבים מאיתנו משתמשים באפליקציית הניווט מדי יום. בשיחה עם עיתונאים שערך בשבוע שעבר מנכ”ל ווייז, נועם ברדין, עדכן המנכ”ל שבישראל יש לאפליקציה 2.7 מיליון משתמשים פעילים שמעלים 1.2 מיליון דיווחי תנועה ומפגעים בחודש.

גם מעבר לים ווייז מצליחה להשיג נתחי שוק נאים וכעת יש לה 80 מיליון משתמשים פעילים ברחבי העולם. המדינות שווייז הכי מצליחה בהן הן ארה”ב וברזיל כשהמטרופולינים הכי מכוסים שלה הם סאו פאולו ולוס אנג’לס. לאור הצמיחה המהירה, אומר ברדין שווייז הולכת לגייס השנה עוד 120 עובדים בנוסף ל-320 הקיימים (200 מתוכם בארץ).

מומחים בנהיגה

החזון האסטרטגי של ווייז מתמקד בחוויית השימוש עבור  נהגי רכבים פרטיים. זו הסיבה שלא תראו בקרוב גרסת ווייז להולכי רגל, אופניים או תחבורה ציבורית. כאן גם טמון ההבדל של ווייז מפיתרון הניווט של גוגל, החברה שרכשה את ווייז ב-2013 תמורת כמעט מיליארד דולר. “נהיגה פרטית זו הנישה שלנו ובזה אנחנו טובים” אמר ברדין.

למרות ההפרדה, יש שיתוף בין ווייז לבין Google Maps ברמת ה-Backend. כל דיווח על פקק וכל הוספת עסק יופיעו בשתי הפלטפורמות. בסיס המידע שקוף ביניהן, אך לכל אחת מהאפליקציות יש מפה משלה והחוויה שונה.

המון שיתופי פעולה

יותר מאשר חברת ניווט, ווייז היא מקור עצום למידע יקר ערך. כך לדוגמה, היא החלה בשיתוף פעולה עם מד”א. בווייז אומרים שדיווח על תאונה יכול להיות מהיר ב-10%-15% מדיווח רגיל מה שמאפשר יציאת אמבולנס מוקדם יותר למקום התאונה.

שיתוף פעולה בקנה מידה גדול יותר מתנהל מול כ-200 עיריות שונות בעולם שמכסות כמיליארד בני אדם. נתוני הנהיגה של משתמשים עוזרים לעיריות לתכנן תשתיות תחבורה, תזמון רמזורים ועוד. המנכ”ל קורא ליוזמה זו City as a Lab. כך יכולים משתמשים ברמת גן להימנע מלהיתקע ברחוב צר מאחורי משאית זבל, ובבוסטון דווקא למצוא נתיבים שמפלסות השלג עברו בהן.

עוד שיתוף פעולה מתבצע מול ערוצי טלוויזיה ורדיו. אנחנו מכירים את זה מהדיווח של גלגל”צ אך בעולם יש תחנות טלוויזיה מקומיות שמעדכנות את הציבור בפקקים, עבורן יצרה ווייז גרסה מיוחדת (Waze for broadcasters) שמאפשרת להם לשדר את האפליקציה. 230 תחנות משתמשות בפיתרון הזה עתה ללא תשלום מצידן.

אפליקציית ווייז

מתוך מצגת החברה

לחסל את הפקקים

אי אפשר להתעלם משירות ה-carpool של ווייז שמופעל בישראל ובסן פרנסיסקו. בבירור זהו פרוייקט דגל עבור ווייז. “אם ממחר אחוז גדול מהנהגים ישתמשו בקארפול, ממחר אין פקקים“, אמר ברדין. גם שימוש של כמה אחוזים בודדים בנסיעה שיתופית יכול להביא לזרימה מורגשת בכבישים.

אם עד עתה רק נוסע היה יכול להציע איסוף, לאחרונה נוספה אפשרות שנהג יציע את עצמו לנוסעים פוטנציאליים. את הבעיות המשפטיות היא פותרת על ידי הגבלה של מספר הנסיעות ביום (כך שהנהג לא יהפוך למונית) ועל ידי הגבלת סכום התשלום עבור הנסיעה כך שיהווה לא יותר מ”השתתפות בהוצאות”. שתי חברות ביטוח כבר הסכימו לבטח את הטרמפיסטים בתנאים האלו. אגב, ווייז מתכוונת לגבות בעתיד עמלה של 15% מסכום העברה.

מי בכלל רוצה רכב?

ברדין דיבר גם על שילוב החברה בעתיד שבו יסתובבו בינינו המוני מכוניות אוטונומיות וחשמליות. בעתיד זה רוב הרכבים יהיו ללא בעלות אלא יוצעו כשירות, Transport as a Service=TAAS. הוא גילה שפרוייקט המכונית של אלפבית, שקורם בימים אלו עור וגידים תחת השם Waymo, מתכוון להשתמש בפיתרון ניווט עצמאי משלו.

לפני שבועיים הוזכרה ווייז בחדשות לאחר שהאפליקציה הכריזה על כביש 1 כחסום לנהיגה ושלחה נהגים לכביש 443, מה שיצר שם פקקי תנועה. לגבי תקרית זו אמרו בחברה שהיתה זו טעות אנוש של עובד בחברה. עם זאת, לגבי תקרית אחרת דומה בשבוע שעבר אמר ברדין שהיה זה באג.

אולי זה בגלל העברית ואולי בגלל חווית המשתמש, ווייז זוכה לאהבת הקהל הישראלי. “היה לנו הרבה מזל שאלו גוגל שקנו אותנו“, סיפר המנכ”ל, “הם נותנים לנו הרבה חופש לעשות את מה שטוב למשתמשים ולשמר את מה שיש לנו“.

במאגר הקופונים שלנו כבר ביקרתם?
סמארטפונים וגאדג'טים במחירים נוחים ובמשלוח ישיר עד הבית
לחצו כאן
תגובות לכתבה
גאדג'טי | Gadgety
ניווט באתר
קטגוריות
גאדג'טי
חיפוש כתבות