אינטל: השבבים הבאים שלנו יהיו “דור אחד קדימה” מאלו של סמסונג

שלט אינטל צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי

לאחר עשרות שנים בהן עמדה אינטל בחוד החנית של תעשיית המעבדים עם תהליכי הייצור הקטנים והמתקדמים ביותר, יצרניות “זוטריות” דוגמת סמסונג ו-TSMC עקפו אותה בסיבוב, והשיקו תהליכי ייצור של 10 ננו-מטר, בעוד שהיא עדיין נאבקת להביא את שלה לייצור מסחרי וחולבת את התהליך הנוכחי בכל כוחה. על מנת להחזיר את כבודה האבוד, יצרנית השבבים הוותיקה יצאה בסדרת הצהרות הנוגעות לדור הבא של מעבדיה – בתקווה שהן יחזיקו מים.

למען האמת, הפיגור של אינטל בתהליכי הייצור אינו נובע משאננות כלשהי של ההנהלה, מחסור בכישרון בצוותי הפיתוח (בהם מושקעים מיליארדים), ואפילו לא בחוסר מזל. לרעתה של אינטל עומדות מגבלות פיזיקליות בלבד – בעוד שאנחנו נוהגים לחשוב על ייצור מסחרי במפעל כעל תהליך מושלם וחסר כל רבב, ייצור שבבים בסיליקון הוא תהליך הפכפך במיוחד הנתון לגחמותיה של הננו-טכנולוגיה.

חלק גדול מהשבבים המיוצרים נזרקים לפח בשל פגמים על-מיקרוסקופיים, חלקם נמכרים כשבבים חלשים עם ליבות פגומות מנוטרלות, ורק המוצלחים ביותר נמכרים כשבבים עוצמתיים עתירי ליבות. ככל שהליבות במעבד גדולות יותר, קיים סיכוי גדול יותר שיהיה בהן איזשהו פגם ושהשבב יישלח להשמדה.

Intel Skylake Wafer (צילום: גאדג'טי)
Intel Skylake Wafer (צילום: גאדג’טי)

יריבותיה של אינטל מייצרות שבבים קטנים, חלשים וחסכוניים עבור מכשירים ניידים, כך שהן נפגעות פחות מפגמים בתהליך הייצור – הפגמים מתחלקים רנדומלית על גבי פלטת הייצור (ה-Wafer), וככל שכל גזרה (מעבד או ליבה) ב-Wafer קטנה יותר הנזק שגורם כל פגם קטן גם הוא.

למרבה הצער, אינטל מייצרת מעבדים גדולים ועוצמתיים, כך שעל מנת להגיע לתפוקה גבוהה מספיק ומשתלמת כלכלית לייצור יש צורך במאמץ גדול יותר. זוהי הסיבה שדור ה-14 ננו-מטר שלה התעכב כל כך – אחוזי התפוקה שלו היו נמוכים במיוחד, ולכן הוא הושק תחילה במעבדים קטנים יותר וקלים יותר לייצור (מעבדים למחשבים ניידים).

לטענת אינטל, לא כל תהליכי הייצור נולדו שווים – חלקם מתקדמים יותר, וחלקם מתקדמים פחות. לדבריה, תהליך ה-10 ננו-מטר שלה, כאשר יושק, יהיה מתקדם מבחינת ביצועים בדור שלם בהשוואה לדורות ה-10 ננו-מטר נוכחיים של יריבותיה סמסונג ו-TSMC. זאת כיוון שאף על פי שמדובר בתהליך בגודל זהה, הטרנזיסטורים המיוצרים בו קומפקטיים ויעילים יותר, מה שיוביל לתוספת של 25 אחוז בביצועים, ירידה של 40 אחוזים בצריכת החשמל, ותמורה למחיר גבוהה ב-30 אחוז בהשוואה לדור הנוכחי של AMD (שגורם לאינטל לשקשק מעט בפעם הראשונה מזה כעשור).

בהמשך הדרך, אינטל תשיק דורות 10+ ו-10++ – זאת על מנת להסוות ולהטמיע את שינויי הארכיטקטורה כחלק אבולוציוני בתהליך הייצור, שדי נתקע בשנים האחרונות בעקבות מותו של חוק מור. אינטל צפויה להשיק את הדור החדש לקראת סוף השנה הנוכחית, ולדבוק בו במשך שלוש שנים – הבה נקווה כי חוקי הפיזיקה לא יבגדו בה.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים