Uber חושפת מספרים: הפסידה 8 מיליארד דולר מאז הוקמה

Uber

שירות ההסעות אובר (Uber), שזוכה להצלחה רבה בקרב הנוסעים אך פחות בקרב הרשויות, חשף ביום שישי האחרון את המספרים שמאחורי הנסיעות. על פי הדיווח (שנחשף על ידי בלומברג ואושר על ידי אובר) קיבלה החברה ב-2016 הזמנות לנסיעות בשווי של 20 מיליארד דולר, כפול מסך ההזמנות ב-2015.

מתוך זאת, החלק שמגיע לאובר (השאר עובר לנהגים) הסתכם ב-2016 ב-6.5 מיליארד דולר. למרות ההצלחה, החברה ממשיכה לאבד סכומים עצומים של כסף ובתקופה זו הפסידה 2.8 מיליארד דולר וזה עוד ללא התוצאות של החברה בסין.

סין מכבידה

בסין מתמודדת אובר עם מתחרים קשים שמכריחים אותה לסבסד את עלות הנסיעה עד לרמה תחרותית. הפעילות בסין גרמה לאובר לאבד עוד 1 מיליארד דולר מה שמעלה את ההפסד הכולל ל-3.8 מיליארד דולר. לפי הדיווח הקודם של בלומברג, ב-2015 הפסידה אובר לפחות 2 מיליארד דולר.

זה עלול שלא להסתיים כאן. ההכנסות אמנם כוללות רק את החלק שמגיע לה מסך התשלום, אך בשירות UberPool השיתופי, כל סכום התשלום נרשם כהכנסה. אם בעקבות כך ההכנסות עלולות להיות נמוכות יותר אז גם החלק של ההוצאות לא שלם. הנתונים אינם כוללים הוצאות בגין הקצאת מניות לעובדים, השקעה בנדל”ן (משרדים ותפעול) רכישת רכבים ועוד. ההפסד המדווח בשורה התחתונה עלול להיות הרבה יותר גדול.

מיליארדים בכל רבעון

אובר גם אישרה את נתוני הרבעון הרביעי של 2016 שנחשפו: ברבעון זה שהיה מעולה לחברה, הסתכמו ההזמנות ב-6.9 מיליארד דולר, עלייה של 28% לעומת הרבעון השלישי. מתוך זה נכנסו אליה 2.9 מיליארד דולר, 74% יותר מהרבעון הקודם (חברות ענק ותיקות רבות היו מתקנאות במספרים כאלו).

בעוד שההכנסות גדלו בשיעור מרשים, ההפסד ברבעון זה גדל בשיעור קטן יחסית, רק 6.1% שהם 991 מיליון דולר. צריך לזכור שבד”כ נהוג להשוות תוצאות רבעון לרבעון מקביל. אך מכיוון שאובר חברה פרטית, אנו מסתפקים במספרים שמגיעים אלינו דרך חשיפות והדלפות שונות ומאושרים לעיתים על ידי החברה (אולי כדי למשוך אש מהסקנדלים האחרים שלה. ראו בהמשך).

על פניו, אובר מצליחה להגדיל את ההכנסות בקצב גדול יותר מאשר גדלים ההפסדים. אמנם שוויה מוערך ב-69 מיליארד דולר והיא פועלת ב-75 מדינות בעולם, אבל קשה להתעלם מהסכומים העצומים שהיא שורפת בכל שנה. מתחילת פעילותה אז ב-2009, הפסידה אובר סכום עתק של לפחות 8 מיליארד דולר.

לחץ ציבורי ניכר

איכשהו, אובר מצליחה לייצר כל כך הרבה שערוריות שהן מחליפות אחת את השנייה. כך לדוגמה, לפני כחודשיים קמה סערה גדולה ברשת בעקבות פוסט שכתבה עובדת לשעבר של אובר. בשנה שעבדה בחברה, חוותה הכותבת הטרדה מינית שטויחה על ידי ההנהלה, שמעה על נשים נוספות שעברו הטרדות מיניות, ראתה איך בכירים מסתירים מידע קריטי בניסיון להתקדם לצמרת “נוסח משחקי הכס” ועוד.

תיאור התרבות הארגונית יכול להסביר את גל העזיבות הגדול של בכירים שהיה לאחר מכן: נשיא החטיבה לנסיעות משותפות שעבד בה רק 6 חודשים, סגן נשיא חטיבת המפות ופלטפורמה, בכיר במחלקת פיתוח נסיעה, ראש מחלקת AI וגם מי שהיתה אחראית על יחסי ציבור ותקשורת.

היתכן שכל השערוריות נובעות מאופיו של המייסד, טראוויס קלאצ’ניק? קצת לאחר גל העזיבות פורסם סרטון בו נראה קלאצ’ניק נכנס להסעת אובר שהזמין ונכנס לויכוח קולני ואמוציונלי עם הנהג על תעריפי הנסיעות. באותה שיחה הוא נשמע כמאבד שליטה, כועס ומטיף לנהג על בעיותיו. הוא התנצל מאוחר יותר על התנהגותו, אך אין ספק שהמשקיעים תוהים האם אדם שכזה מתאים לנהל חברת ענק בתהליכי צמיחה גלובליים.

פרשות עדכניות יותר שמסבכות את אובר הן החלטת בית משפט בברזיל כי הנהגים הם עובדי החברה (מה שאומר שאובר חייבת לשלם להם זכויות סוציאליות כמו עובדים רגילים). הגילוי שאובר נהגה לעקוב אחר נהגי המתחרה Lyft בעזרת תוכנה מיוחדת כדי להציע מחיר טוב יותר ולגנוב לקוחות. האחרונה היא ביקורת לפיה אובר לא מורידה מהכביש נהגים שהנוסעים שלהם דיווחו עליהם כשיכורים.

אובר מייצרת שערוריות בצרורות ומפסידה ערימות של כספי משקיעים. אולם קשה להתעלם מהיותה הדיסרפטור (משבשת) הכי משמעותי של עולם התחבורה כרגע והדרך המועדפת על המוני בני אדם להתנייד בערים מרכזיות.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים