עשו זאת בעצמכם: המדריך השלם לייבוא אישי של סמארטפון מחו”ל

מטוס פדקס צילום: Tomás Del Coro

הודעתו של שר האוצר משה כחלון בשבוע שעבר על ביטול מס הקנייה בעת רכישת סמארטפונים התקבלה בהפתעה גמורה. גם לתגובות המהירות של ספקיות הסלולר הישראליות לא ציפינו, במיוחד בשל כך שהן לא היו חייבות להגיב או לעשות בכלל משהו עם המלאי הקיים שלהן. בינתיים, הספיק אתר רשות המסים להתעדכן ולהודיע על כניסתו לתוקף של הצו המורה על ביטול מס הקנייה, לפחות עד 31 בדצמבר 2018, וזה חל כמובן גם עלינו, הצרכנים הפשוטים אשר מעוניינים לרכוש את הסמארטפונים שלנו באופן עצמאי.

לא מעט שאלות עלו מצד קוראי גאדג’טי בקשר לייבוא עצמאי מכשירים, ובמדריך שלפניכם אנסה לענות על כולן בצורה מקיפה. אף על פי שתהליך הייבוא האישי בבסיסו הוא די פשוט, חשוב מאד לדעת איך לעשות זאת נכון: איך לבחור את החנות הנכונה, איך לוודא שהמוצר שאתם עומדים להזמין הוא זה שאתם באמת רוצים, איך להימנע מתקלות משלוח מצערות, ואולי הכי חשוב – כמה זה יעלה? והאם רק המע”מ מפריד ביני ובין המחיר המומלץ של היצרן? בואו נתחיל.

שלב ראשון: בחירת החנות

שלב זה הוא החשוב ביותר בתהליך. ככלל, זה לא משנה אם תרכשו את הסמארטפון שלכם מאדם פרטי או מחנות מקוונת מוכרת – בשני המקרים יהיה עליכם לשלם מע”מ כחוק בעת הגעת המוצר ארצה. אני באופן אישי מעדיף לבצע את הרכישות מחנויות מקוונות ולא ממוכרים וגופים אקראיים שמציגים את מרכולתם באתרי מכר המוניים כגון eBay, AliExpress ודומיהם, אשר מציעים מחירים נוחים יותר, אך לא תמיד יכולים להתחייב לטובתו של הצרכן כמו במקרה של חנויות מקצועיות שקיבלו את ההיתרים המתאימים.

איך תדעו לבחור בחנות טובה?

ראשית, חשוב לשים לב לעניינים בסיסיים כמו אחריות על המוצר, מהי המדיניות במקרה של פגם או תקלה (לדוגמה – מי ישלם את השילוח החוזר? האם מתקבלות החזרות?), אופן ביצוע המשלוחים לישראל והפחתת מס מקומי מבעוד מועד.

  • אחריות: סוג האחריות שחנויות מקוונות מספקות על מוצר כלשהו חייב להיות כתוב בעמוד המוצר עצמו. ברוב המקרים, ישנו גם קישור המפרט יותר על אופן המימוש שלה והאם היא תקפה גם מעבר לים. במרבית המקרים, תנאי האחריות מוכתבים לחנויות על ידי היצרן, ולכן הם צפויים להיות דומים בין החנויות השונות. שימו לב: חנות שלא מציעה אחריות – כנראה שאינה רשאית למכור את המוצר.
  • מדיניות: ברוב המקרים, חנויות מקוונות ברשת מפרטות מראש את מדיניותן בכל הקשור למקרה של תקלה או פגם במוצר לאחר הגעתו ללקוח. חשוב לוודא שלחנות בה אתם בוחרים קיים מסמך שכזה המפרט את מדיניותה בנושאים אלו, ועבור אילו איזורים בעולם היא תקפה. ישנן למשל חנויות שיקחו על עצמן את אחריות השילוח החוזר אם הלקוח ממוקם באירופה, אך יסרבו לשאת בעלויות השילוח למזרח התיכון או לאפריקה. בכל מקרה, חפשו גם אחר קובץ השאלות הנפוצות (FAQ) – הוא עשוי לספק לכם מידע חשוב נוסף.
  • משלוחים: בואו נודה באמת – לא מעט חנויות ברחבי העולם מעדיפות שלא להתעסק עם משלוחים לישראל. שירותי הדואר האיטיים והכללים הנוקשים של מכס נתב”ג הביאו לא מעט מוכרנים למסקנה שהמשלוח הישיר לישראל פשוט לא משתלם להם. כפתרון לכך, ישנן חנויות אשר מטילות את מלאכת המשלוח על חברה צד ג’, או שהלקוחות עצמם משתמשים בשירותי משלוחים חיצוניים שרק מייקרים את העסק. עלות המשלוח של סמארטפון לישראל לא אמורה לעלות על 25 דולרים בשילוח רגיל (לא דואר אקספרס).
  • הפחתת מס: לא רק בישראל קיים מס על סמארטפונים. גם בארה”ב ובאירופה נדרשים הלקוחות לשלם תוספת מס אשר משתנה ממדינה למדינה, וחנויות אשר מבצעות משלוחים בינלאומיים צריכות למכור לכם את המוצר ללא המס המקומי שלהן. כלומר, מצב תקין הוא הצגת שני מחירים שונים למוצר: האחד הוא המחיר כולל המס המקומי, ללקוחות הממוקמים באותה מדינה; והשני – המחיר ללא המס המקומי, עבור רוכשים בינלאומיים. ייתכן שהמחיר ללא המס יוצג רק בעת מעמד הרכישה, כאשר תבחרו לבצע משלוח לישראל.

ואם ישנו מחיר טוב יותר באתרי המכירות ההמוניים?

אז תצטרכו להיות עירניים יותר, משום שבאתרי המכר דוגמת eBay, AliExpress ו-GearBest, לכל אחד ניתנת ההזדמנות למכור ולהפיץ מוצרים, החל מאוריגמי ועד לפסנתרי כנף. במקרה זה, ענייני אחריות על המוצרים יהיו קצת פחות רלוונטיים, או קשים יותר למימוש, אך עליכם לפעול על פי כמה קווים מנחים בבחירת האדם מולו תבצעו את הרכישה:

  • דירוג: בעמוד המוצר תמיד יופיע הדירוג הכללי של המוכר, בין אם באמצעות אייקונים ובין אם באופן מספרי. ככל שהדירוג של המוכר גבוה יותר, כך יהיה בטוח יותר לבצע אצלו את הרכישה. למען הסר ספק, הדירוגים 80 או 85 למשל, אינם גבוהים מספיק. גם 90 לא. השתדלו לבצע את הרכישות אצל מוכרים בעלי דירוג של 95 לפחות. ישנם אתרים כמו אליאקספרס שלקחו עניין הדירוגים צעד אחד קדימה ומסווגים אותם באמצעות אייקונים. פירוט מלא על האייקונים תוכלו למצוא בעמודי האודות של האתרים.
  • זהות המוכר: אל תתעצלו. לחצו על שמו של המוכר וסיירו בפרופיל האישי שלו. תוכלו למצוא שם את תאריך הצטרפותו לאתר, את הביקורות של הלקוחות שלו, את כמות המכירות שביצע ועוד מגוון רחב של פרטים. השתדלו להימנע ממוכרים חדשים או מכאלה שלא מכרו הרבה מוצרים.
  • תגובות על המוצר: לא בכל האתרים זה אפשרי, אך באלו שכן, כדאי להשקיע את הזמן בקריאת התגובות על המוצר עצמו. האם הגיע למרבית הלקוחות במצב תקין? האם תואם לתיאור הכתוב בדף המכירה? אם אין מספיק תגובות, או שבעקבות תגובות אחרות עולות אצלכם שאלות – אל תהססו לפנות אל המוכר באופן פרטי ולשאול את שאלתכם, חוץ מזה שאתם הלקוחות וזו זכותכם לקבל את המידע, תיעוד ההתכתבות עם המוכר יסייע אם יהיה צורך בפתיחה של הליך להחזר כספי.

למידע רחב ומפורט יותר על רכישה מאתר אליאקספרס, ניתן לבקר בבלוג “אני קניתי“.

שלב שני: בדקו מה אתם קונים

אחד מהיתרונות ברכישת סמארטפון כאן בישראל הוא שימוש מידי ומהיר. כלומר, תוכלו להשתמש במוצר מיד עם הוצאתו מהקופסה. כשרוכשים סמארטפון מחו”ל זה יכול להיות מאד מבאס להפעיל אותו לאחר שבועיים של ציפייה ולגלות שהוא לא עובד, או שהוא עובד רק באופן חלקי. ישנם כמה פרמטרים שחשוב לבדוק ולשים אליהם לב לפני שמבצעים את הרכישה, ואם אלו לא מופיעים בדף המוצר, אז מומלץ וכדאי לפנות לחנות במטרה לקבל מידע עליהם.

  • תדרי תקשורת: חשוב לבדוק שהסמארטפון שבכוונתכם לרכוש מתאים לעבודה עם רשתות הסלולר הפעילות בישראל. המידע הזה מוצג לרוב בטבלת המפרט הטכני של המוצר, אך לא באופן כזה שיאפשר לכם פשוט לחפש את ישראל ולהמשיך הלאה. עליכם לוודא שישנה תמיכה בתדרי התקשורת הבאים:
    דור שלישי: 850Mhz, 900Mhz, 2100Mhz (מוכרים גם כ-Band 1, 5, 8)
    דור רביעי: 1800Mhz, 2100Mhz (מוכרים גם כ-LTE Band 1, 3)
    חסרונו של אחד או יותר מהתדרים הנ”ל עלול להוביל לקליטה חלקית באזורים מסוימים עבור מנויים של חברות תקשורת מסוימות.
  • נעילה אזורית: בשל תנאי רגולציה והסכמי סחר מקומיים, יצרנים מסוימים מעדיפים להגביל את השימוש במכשירים שלהם מחוץ ליבשת או למדינה ממנה הם נרכשו. כלומר, אם תרכשו באירופה מכשיר עם נעילה אזורית, לא תוכלו לבצע לו אקטיבציה כאן בישראל בדרכים קונבנציונאליות. אחת מהיצרניות אשר נוהגות להחיל נעילה אזורית על המוצרים שלה היא לא אחרת מאשר סמסונג. אך גם לזה יש פתרון: ישנן חנויות שדורשות מראש את הסכמתכם לביצוע אקטיבציה למוצר (דורש את פתיחת האריזה וביצוע שיחת טלפון באמצעות כרטיס סים מקומי) כדי שתקבלו מכשיר המתאים לשימוש בכל מקום ובכל זמן – גם לאחר ביצוע איפוס. הנה בקשת האישור של Clove (חנות בריטית) לביטול הנעילה:
  • יש עברית? אף על פי שהדבר נראה ונשמע מובן מאליו, לא בכל המוצרים ישנה תמיכה מובנית בשפה העברית ו\או בממשק מיושר מימין לשמאל. במקרה של מכשירים מבוססי אנדרואיד למשל, ישנם המון ממשקי משתמש מותאמים אישית שהיצרניות מתאימות לפי הצרכים שלהן ושל הלקוחות שלהן, ולא תמיד זה כולל תמיכה בעברית. בסמארטפונים של החברות הגדולות זה קצת פחות סביר שלא תמצאו תמיכה בעברית, אבל תמיד כדאי ועדיף לשאול. אם אינכם מעוניינים בממשק עברי, אין צורך לבצע בדיקה מיוחדת בקשר למקלדת הוירטואלית, שכן זו תמיד תציע אפשרות הקלדה בעברית.

שלב שלישי: ההזמנה והמשלוח

חישוב הסכום לתשלום

לאחר שבחרתם חנות ובדקתם את התאמתו של המוצר, הגיע הזמן לבדוק כמה זה יעלה. הנוסחה אמנם פשוטה, אך לא תוכלו לספק לעצמכם תשובה מדויקת במעמד זה. מיד נסביר מדוע. התשלום הראשון, נקרא לו “התשלום המיידי”, הוא זה שאתם מבצעים מול החנות וכולל את מחיר המוצר והמשלוח. הסכום הזה יועבר על ידי הבנק שלכם לשקלים לפי השער היציג של המטבע בו בוצעה הרכישה. שימו לב: ייתכן מאד שהבנק ידרוש עמלה מסוימת על המרת המטבע.

תשלומים אופציונליים נוספים יהיו המע”מ הישראלי בגובה 17% מעלות המוצר והמשלוח, וכן עמלות דואר ומכס (עמלת שחרור ממכס, עמלת פקיד, עמלת מחשב, עמלת אחסון) בגובה כולל של 2% עד 3% מעלות המוצר והמשלוח – תלוי בתהליך שהחבילה עברה עד ליציאתה מנתב”ג. חישובי המסים על ידי פקידי המכס מתבצעים לפי השער היציג של אותו היום, ולא לפי זה של יום ביצוע הרכישה בפועל. אם לא היה מבוטל מס הקנייה במסגרת תכנית “נטו משפחה”, היה עליכם לשלם 15% נוספים מעלות המוצר והמשלוח.

ואולם, חשוב להסביר: תשלום המע”מ והעמלות הכרוכות בביקור החבילה במכס הינם אופציונליים מהסיבה הפשוטה שמכס נתב”ג לא מסוגל לבצע בדיקה לכל עשרות אלפי החבילות שנכנסות ארצה מדי חודש. לא, אין כל דרך לדעת אם החבילה שלכם תעצור או לא תעצור לבדיקה ואין שום דבר שאפשר לעשות כדי למנוע את בדיקתה עם הגעתה ארצה, מה גם שזה לא חוקי לנסות. חבילות שמגיעות בשילוח מהיר באמצעות שירותי אקספרסס דוגמת DHL ו-FedEx ייבדקו תמיד. את התשלומים הנוספים, אם יידרשו, תבצעו מול מי שימסור לכם את החבילה.

נציג כעת דוגמה עבור סמארטפון שמחירו 650 דולרים ומחיר המשלוח שלו לישראל הוא 20 דולרים, בהנחה ששער הדולר היציג עומד על 3.7 שקלים. מיד לאחר הרכישה, יועבר לחנות סכום של 670 דולרים (בחישוב מהיר – 2,479 שקלים). אם החבילה שלכם לא תעצור לבדיקה במכס, לא תשלמו מעבר לכך. אם החבילה שלכם תעצור לביקורת, יהיה עליכם להוסיף מע”מ בגובה 17% (כלומר, 422 שקלים) ועמלות בגובה 3% (כלומר, 75 שקלים), ובסך הכל – 497 שקלים. ומכאן, הרכישה כולה תסתיים בעלות של 2,976 שקלים.

הזנה נכונה של פרטי המשלוח

ת”א, י-ם וב”ש הם קיצורים פופולאריים ומוכרים, אולם זכרו שהחבילה שלכם עתידה לעבור בכמה וכמה תחנות מעבר לים, ושם – אנחנו בספק אם מישהו מכיר את הקיצורים הללו, או בכלל את האותיות בהם השתמשנו. רוב הסיכויים שהמערכת האוטומטית תתקן אתכם, או שנציג אנושי יפנה אליכם מאוחר יותר אם אחד או יותר מפרטי ההזמנה לא יהיו ברורים, אך בכל מקרה, הקפידו לכתוב את הפרטים באנגלית, ואף להיעזר באתר של דואר ישראל ובשירותי מפות כדי לספק את הכתובת המדויקת באנגלית, וכן מיקוד בעל 7 ספרות.

לא מעט חנויות מנסות לבוא לקראת הלקוחות ולעזור להם להימנע ככל שניתן מתשלום מסים. זה יכול להגיע בצורה של תיבת סימון “סווג כמתנה” \ “Mark as gift”, או במקרים קיצוניים יותר – הצהרה על מוצר אחר שנמצא בחבילה או על תג מחיר נמוך יותר מזה ששילמתם. פעולות מסוג זה עשויות לסייע במקומות מסוימים בעולם, אך בישראל עוברות החבילות שיקוף, וכל ניסיון שכזה לרמות את פקידי המכס עלול להסתיים בקנס גבוה או בגניזת החבילה. חשוב לוודא שלא יירשמו פרטי מכירה שגויים על גבי החבילות.

סוף דבר

אין ספק בכך שהבשורה שיצאה בשבוע שעבר ממשרד האוצר היא משמחת וחיובית ביותר עבור הצרכנים, אך בטרם תמהרו ותפנו לרכישת מוצרים מחו”ל, במיוחד בתקופה הקרובה בה אמורים להתבצע לא מעט שינויים בתמחור הסמארטפונים כאן בישראל, השתדלו להתנהג כצרכנים חכמים. מומלץ לערוך השוואה בין כל המחירים המוצעים ואף להוסיף גם את התשלום הגבוה ביותר האפשרי עבור אופציית הרכישה מחו”ל (מע”מ בגובה 17% + עמלות בגובה 3%). כל האמור בכתבה זו מוגש כהמלצה בלבד, ואין לראות בו דבר מחייב.

בהמשך לכל האמור לעיל, נוכל בנוסף גם להמליץ על כמה חנויות אונליין ותיקות ומוכרות בתחום מכירת הסמארטפונים, אשר מבצעות משלוחים לישראל:

  • Clove (בריטניה)
  • Handtec (בריטניה)
  • Expansys (בריטניה \ גרמניה)
  • GearBest (סין)
  • geekbuying (סין)
  • Amazon (ארה”ב וברחבי אירופה): לא כל מוצר נשלח באופן ישיר לישראל – ניתן לסנן את החיפוש למוצרים שנשלחים באופן ישיר לישראל דרך שירות AmazonGlobal, כאשר חישובי המס מתבצעים במעמד הקניה על ידי אמזון.
  • מכירים חנויות נוספות? המליצו לנו בתגובות

*תודה לעדן גוטליב ויובל גרימבלט על הסיוע בהכנת הכתבה.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים