גיבורות העל שלא שמעתם עליהן, אבל בקרוב אולי עוד תשמעו (חלק 1 – מארוול)

קפטן מארוול (תמונה: Marvel) קפטן מארוול (תמונה: Marvel)

סרטי וסדרות גיבורי על הפכו כבר לעניין שבשגרה. לצד סרטים בהמשכים ועונות חדשות לסדרות ותיקות, אנו רואים גם סרטים וסדרות חדשים הסובבים גיבורי על צצים כמו פטריות אחרי הגשם. אך למרות העושר הרב בסיפורים על גיבורי על שעולים למסך, נדמה שעדיין יש משמעותית יותר גיבורים מגיבורות.

זו מגמה שמתחילה להשתנות בהדרגה, כשעוד ועוד גיבורות על מופיעות לא רק בתפקידי משנה, אלא כגיבורות של סדרות משל עצמן. לפניכם רשימה של כמה מהגיבורות המשפיעות יותר מעולמות הקומיקס, כאשר בחלק הראשון של הסדרה נעסוק בגיבורות מהעולם של מארוול (Marvel) עליהן אולי עוד לא שמעתם, ואם שמעתם, יתכן שאתם בעצם לא יודעים עליהן כלום.

שי-האלק – עוד בת-דוד של גיבור חזק מאד

ג’ניפר וולטרס (Jennifer Walters) הופיעה לראשונה ב-1980. אמנם קשה לומר שהיא נוצרה כדמות עצמאית לחלוטין, שכן סיפור הרקע שלה קשור מאד לבן דודה, ברוס באנר (Bruce Banner), הלא הוא האלק (Hulk), הענק הירוק, אך במהרה ג’ניפר הפכה לדמות משמעותית מאד בזכות עצמה.

שי-האלק (תמונה: Marvel)
שי-האלק (תמונה: Marvel)

ג’ניפר וולטרס הייתה עורכת דין ובת של שריף, שני מאפיינים שהופכים אנשים לפגיעים מהרגיל. היא נורתה על ידי עבריין שרדף את אביה, ונפצעה אנושות. באנר, שכבר נשא בדמו את קרני הגאמה שהופכות אותו להאלק, מצא עצמו כתורם הדם היחידי שיכל לעזור לה באותו רגע, וכך ג’ניפר וולטרס קיבלה את דמו הנגוע, ופיתחה את זהותה האלטרנטיבית כשי-האלק (She-Hulk).

מכיוון שהיא קיבלה מבאנר דם, ולא הוקרנה כולה בקרני גאמה כמוהו, הטרנספורמציה של וולטרס פחות קיצונית. כאשר היא משנה צורה גם היא הופכת לירוקה, ואף גדלה מעט פיזית, אך לא באופן קיצוני כמוהו. חשוב מכך, היא שומרת על זהותה ותבונתה, ולא מאבדת את עצמה בתוך המפלצת.

שכלה החריף, בשילוב עם האסרטיביות והביטחון העצמי המוגבר שניתנים לה בצורתה המפלצתית, הפכו את שי-האלק לגיבורה אהובה ביותר. היא לא חזקה כמו האלק, אך היא עדיין חזקה ועמידה מספיק בכדי להתמודד עם רוב האתגרים שהנוקמים מתמודדים אתם, ומעל למפגן הכוח האדיר שלה היא מצליחה גם להקניט את האויבים שלה בשנינות ועוקץ.

התנהגות זו גורמת לקוראי קומיקס רבים להשוות אותה לספיידרמן (Spiderman) ואף לדדפול (Deadpool), הידועים בכך שהם לא מסוגלים לסתום את הפה כאשר הם נלחמים באויביהם. בכל גלגוליה השונים בכמעט ארבעה עשורים היא נותרה דמות בולטת ואהודה מאד בין גיבורי מארוול, ואולי נזכה לראות אותה מתישהו גם על המסך.

קארול דנברס – ממאבטחת ל”מיס” ל”קפטן” בחמישים שנים של מארוול

קארול דנברס (Carol Danvers) לא עשתה רושם רב כאשר הופיעה בקומיקס לראשונה. היא הייתה המאבטחת הראשית במתקן של חיל האוויר האמריקאי, בו היא פגשה גיבור בשם מאר-וול (Mar-Vell), או “קפטן מארוול” (Captain Marvel), לוחם מגזע חייזרי הקרי (Kree) שהעמיד פני בן-אנוש ופעל כגיבור על באותה תקופה.

לאחר פיצוץ במתקן דנברס כמעט ונהרגה, אך ניצלה על ידי הקפטן. כעבור מספר שנים היא צפה שוב כגיבורה מסתורית, והתברר שכתוצאה מהפיצוץ חלק מהמבנה הגנטי של מאר-וול התאחה עם זה של קארול, וכעת היא בת-כלאיים, עם גנים אנושיים לצד גנים של קרי. מורשת הקרי שלה מעניקה לה כוח פיזי על-אנושי, יכולת לעוף, חוש שישי מפותח במיוחד והכי חשוב – יכולת לאגור סוגים שונים של אנרגיה ולשחרר אותם בחזרה, לעתים גם כמתקפה קטלנית.

במשך שנים רבות דנברס פעלה תחת השם “מיס מארוול” (Miss Marvel), ולפרקים הייתה חברה קבועה בנוקמים. בתקופה זו היא התבססה לא רק כגיבורת-על מרשימה, אלא גם כמרגלת, טייסת, לוחמת פנים-אל-פנים ומומחית נשק-חם. בסופו של דבר, בשנת 2012, דנברס לקחה על עצמה את השם “קפטן מארוול“, ועטתה חליפה שמזכירה יותר את חליפתו של מאר-וול, הקפטן המקורי.

גרסה זו בדיוק, גרסת קפטן מארוול, היא שמגיעה לבסוף לקולנוע – השחקנית זוכת האוסקר ברי לארסון (Brie Larson) מ”חדר” (Room) ו”קונג: אי הגולגולת” (Kong: Skull Island) תגלם את קארול דנברס בסרט “קפטן מארוול”, הסרט הראשון ביקום הקולנועי של מארוול שיוקדש לגיבורה, וצפוי נכון לרגע זה לצאת במרץ 2019.

ת’ור – זה כבר לא שם, זה תואר

חלקכם אולי נתקלתם כבר בת’ור (Thor) בדמות אישה. האם מדובר בשינוי מין? גרסה אלטרנטיבית? הכל הרי יכול לקרות בקומיקס, ואם ת’ור הפך כבר פעם לצפרדע, אישה זה רעיון סביר מאד, בעצם. אך זה לא המקרה.

בעקבות סרטי “ת’ור” ו”הנוקמים” אנחנו כבר מכירים כיצד עובד הקשר בין ת’ור לפטיש שלו, מיולניר (Mjolnir). הפטיש קסום ומאפשר רק למי שראוי להרימו להחזיק בו, לא בשונה מחרבו של המלך ארתור. אף אדם שאינו ראוי לא יצליח להרים את הפטיש, בעוד שת’ור, שהוכיח את זכותו לאחוז במיולניר, יניף אותו כאילו כלי הנשק הקסום אינו שוקל דבר.

אך הייתה תקופה בה ת’ור לא היה ראוי, דבר ששוב קרה בקומיקס ממש לאחרונה, ב-2014. מי שכן הצליחה להרים את הפטיש היא אישה, שזהותה לא מתגלה מיד. אל הרעם המנודה מוותר על שמו, ומסביר לנושאת הפטיש החדשה שת’ור הוא תואר, ולא שם, ושעם מיולניר היא גם זו הנושאת בתואר מעכשיו.

מאותו רגע שהיא נהיית ת’ור, הוא קורא לעצמו אודינסון (Odinson), “בנו של אודין”, ומדריך אותה כיצד להשתמש בכוחותיה החדשים ובאחריות המוטלת עליה, אפילו כשאביו, אודין, לא מוכן לכך.

ת'ור (תמונה: Marvel)
ת’ור (תמונה: Marvel)

בנובמבר הקרוב נראה את “ת’ור: ראגנארוק” (Thor: Ragnarok) עולה למסכים, סרט שיתמקד, כפי שאנו רואים, בנפילתו של ת’ור. האם גם כאן נראה אישה מרימה את הפטיש? לא בטוח, אבל בטריילר כבר ראינו שאשה שוברת לו אותו, ות’ור (או שמא אודינסון?) נלקח מבית אביו כדי להלחם כגלדיאטור בזירת-חלל לעיני עוד חיזרים.

סקארלט וויטץ’ – כשאמא ואבא נלחמים על המשמורת

את סקארלט וויטץ’ (Scarlet Witch) רובינו מכירים. הרי ראינו את “עידן אולטרון” (Age of Ultron) ואת “מלחמת האזרחים” (Civil War). אך בעידן אולטרון היה לה, לוונדה מקסימוף (Wanda Maximoff), אח בשם פייטרו (Pietro), המכונה “קוויקסילבר” (Quicksilver), אותו קוויקסילבר שהופיע גם בשני סרטי האקס-מן האחרונים, אך שוחק על ידי שחקן אחר והיה גם דמות שונה מאד. מבולבלים? אז בואו נעשה קצת סדר.

וונדה מקסימוף (מקור: Marvel)
וונדה מקסימוף (מקור: Marvel)

בקומיקס של מארוול וונדה ופייטרו הם תאומים, ילדיו של מגנטו (Magneto), אחד מהנבלים הגדולים ביותר ביקום האקס-מן. כאשר מארוול מכרה לפוקס (Fox) את הזכויות הקולנועיות לחלק מדמויותיה, כלל המוטאנטים נכללו בחבילה, כולל המקסימופים. אך מכיוון שבאותה תקופה הם היו גם חברים פעילים בנוקמים, וונדה במיוחד, הוסכם שפוקס תקבל את הדמויות, אך מארוול תשמור גם היא על הזכות להשתמש בהן.

וכך נוצר מצב בו שתי חברות אולפנים מתחרות משתמשות באותן דמויות, אם כי בדגשים מאד שונים. כרגע פייטרו בולט יותר בסרטי פוקס, בעוד שוונדה הפכה לנוקמת מרכזית, שרק מתחילה ללמוד את כוחות עיוות-המציאות האדירים שלה.

פיטר וונדה מקסימוף (מקור: Marvel)
פיטר וונדה מקסימוף מתוך “עידן אולטרון” (מקור: Marvel)

בשנות הקומיקס האחרונות, אגב, התגלה לפתע שתאומי מקסימוף לא היו בניו של מגנטו מעולם, ולמעשה הם אינם מוטאנטים, וכוחותיהם התפתחו כתוצאה מניסויים גנטיים. מהלך לא חריג במיוחד בקומיקסים של מארוול, אך יתכן מאד שמטרתו הייתה לעשות “דווקא” לפוקס, ולאפשר לקוראי הקומיקס להפסיק לחשוב על וונדה כמוטאנטית, כדי למנוע עוד בלבול בסרטי “נוקמים” עתידיים.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים