גוגל שופכת אור נוסף על Android O: גרסת בטא זמינה החל מהיום

Android O

עוד בחודש מרץ, הכריזה גוגל במפתיע על Android O – הגרסה הבאה של אנדרואיד, שנחשפת באופן מסורתי בכנס המפתחים השנתי Google I/O. כעת, היא מנצלת את הכנס על מנת לחשוף פרטים נוספים אודות המערכת החדשה, וגם מכריזה על הפתעה בלתי צפוייה – תמיכה בשפת התכנות Kotlin.

גוגל שפכה אור על שני נושאים מרכזיים חדשים ב-Android O – הראשון הוא “חוויות זורמות” (Fluid Experiences) והשני הוא “אלמנטים חיוניים” (Vitals). נתחיל בחוויות הזורמות – גוגל שילבה ב-Android O מגוון יכולות שנועדו להפוך את השימוש במכשיר ליותר “זורם” וקל, עם פעולות זריזות יותר ומעבר חלק בין יישומים.

חוויות זורמות

גוגל תיארה שלוש יכולות שהוכרזו עוד בחודש מרץ – הראשונה בתור היא תמונה בתוך תמונה (Picture-In-Picture) המסוגלת לנגן קלט וידאו במסך מוקטן על גבי יישומים אחרונים. השנייה היא מילוי אוטומטי של טפסים, המסוגל לעשות שימוש בפרטי התחברות השמורים אצל גוגל על מנת להתחבר לחשבונות ביישומים. אחרונה חביבה היא יכולת בחירת טקסט עם למידת מכונה, הבוחרת באופן אוטומטי את כל הטקסט הרלוונטי, לדוגמה כמה מילים בשם של בית עסק, מותג או כתובת. בנוסף, גוגל מזהה את הטקסט שנבחר ומציעה פעולות רלוונטיות (לדוגמה – ניווט בגוגל מפות בבחירת כתובת). עוד על היכולות החדשות תוכלו לקרוא כאן.

נוסף על היכולות הידועות, הכריזה גוגל על TensorFlow Lite – גרסה צנומה וחסכונית במשאבים של ספריית TensorFlow הפופולרית ללמידת מכונה. הספרייה החדשה תספק יכולות עיבוד מידע מתקדמות של למידת מכונה, אשר נתפרו במיוחד למגבלות המחמירות של כוח עיבוד, פליטת חום וצריכת חשמל בטלפון נייד. בעזרת הספרייה, מפתחים יוכלו להטמיע יכולות של למידת מכונה היישר אל תוך האפליקציות שלהן (ללא שימוש בענן), ולתקשר דרך תשתית מיוחדת עם שבבים ייעודיים ויעילים ללמידת מכונה (TPU) שעשויים להיות מוטמעים במכשירי העתיד.

אלמנטים חיוניים

החלק השני ב-Android O שציינה גוגל הוא ה-Vitals – התמקדות ב-“דברים החשובים באמת” במערכת ההפעלה, הם כמובן אבטחה, מהירות וחיי סוללה. בתחום האבטחה, גוגל לא חידשה הרבה – באנדרואיד כבר עכשיו משולבים מנגנוני אבטחה מתקדמים, הסורקים את כל האפליקציות המותקנות ותרים אחר וירוסים ונוזקות. החידוש היחיד בתחום זה הוא הפיכת המנגנונים המוטמעים לשקופים יותר, וכעת ניתן לקבל חיווי על פעולתם דרך חנות היישומים בפיצ’ר שזכה לשם Google Play Protect.

בגזרת הביצועים, גוגל ביצעה מגוון שיפורים וכוונונים (דוגמת ניהול זיכרון טוב יותר) על מנת לגרום לאפליקציות ולמערכת לתפקד מהר יותר ובצורה יעילה יותר, ללא שום צורך בשינויים מצד המפתחים. ב-Android O מכשירי גוגל פיקסל צפויים להידלק במהירות גבוהה פי שניים, וגם זמן טעינת היישומים צפוי להתקצר באופן משמעותי.

בנוסף, המפתחים מקבלים מגוון כלים לשיפור היישומים שלהם, דוגמת כלים בקונסולות המפתחים המספקים מידע שמנטר אחר בעיות באפליקציה – טעינה איטית, תקיעות, קריסות, ועוד. המפתחים יוכלו לגלות כמה מהמשתמשים נחשפים לתקלות ויקבלו עזרה בתיקונן. בנוסף, סביבת הפיתוח Android Studio זכתה לכלי ניטור חדשים העוזרים למפתחים לאבחן צריכת נתונים וכוח עיבוד בצורה טובה יותר ולתקן בעיות אפשריות.

בנוגע ל-Android O, גוגל הכינה עוד הפתעה קטנה בשרוול. המערכת החדשה תתמוך מעתה ב-Kotlin, שפת תכנות חדשה, המסוגלת לרוץ באופן טבעי על JVM (סביבת ההרצה הרגילה של Java) וגם להיות מתורגמת לקוד JavaScript (בשורה גדולה למפתחים בפלטפורמות JavaScript לנייד דוגמת React Native).

שפת התכנות Kotlin באנדרואיד O
תמונה: Google

השפה החדשה מפותחת בידי JetBrains, מפתחת ידועה של כלי פיתוח, אשר תעבוד בצמוד לגוגל על מנת לפתח סביבות עבודה לאנדרואיד. התמיכה בשפת התכנות החדשה מהווה מעין תוכנית בריחה עבור גוגל, שנקלעה למשבר משפטי עם מפתחת Java העונה לשם Oracle, ונאלצה למצוא תוכנית חלופית במקרה שתחוייב להפסיק לעשות שימוש ב-Java. בניגוד ל-Java, שפת התכנות Kotlin מופצת ברשיון Apache 2 החופשי, כך שהיא לא מציבה אף קשיים משפטיים.

גרסת Android Beta ראשונה למכשירי נקסוס ופיקסל זמינה להורדה החל מהיום, והגרסה הרשמית תשוחרר בהמשך השנה.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים