אינטל ו-AMD: שוק המעבדים מתחמם

אינטל מול AMD

מזה עשור שלם ששוק המחשבים הנייחים נמצא בסוג של תרדמת, כאשר השינויים שאנו מדברים עליהם היו לעיתים כה מזעריים מבחינת הביצועים, עד שנדמה היה שלשדרג את המחשב בתקופה זו היה יותר ממשתלם, שכן המעבד האישי יכול היה להשאר רלוונטי לשנים רבות. ובכן, לא עוד: התחרות חזרה אל השוק, ובתחרות כמו בתחרות – הכל קורה מהר, מהר מדי.

בואו ונזכר מה היה לנו כאן קצת מעל לעשור קודם לכן: אינטל משיקה מחדש את מעבדי הפנטיום 4 שלה בתהליך ייצור של 90 ננו-מטר, עם ליבה חדשה העונה לשם “פרסקוט”, ולראשונה, עם טכנולוגית ה-Hyper Threading אשר מכפילה באופן מלאכותי את כמות הליבות – או במקרה הזה את הליבה, שכן מעבד זה כלל ליבה אחת בלבד, אך היה הדבר הקרוב ביותר למעבד דו-ליבתי.

מנגד, חברת AMD מגיחה עם ה-Athlon 64 שלה, עם מהירות שעון נמוכה בהרבה ועם ליבה לא “מוחלקת”, שמצליחה להשתוות למעבדי ה-Pentium 4 HT ולעיתים אף לעקוף אותו (בעיקר בתוכנות המפיקות תועלת מכוח של ליבה אחת), וזאת עם תג מחיר נמוך בהרבה, מה שנתפס עבור השימושים כדיל משתלם בהרבה.

מאז הופעת המעבדים בעלי הליבות הכפולות נעלמה AMD מהמירוץ לאט לאט, כאשר פעם בכמה שנים היא מנסה לחזור אל השוק, ולו רק בשביל להצליח להשתוות לכוח שמציגים מעבדיה של אינטל, על אחת כמה וכמה כאשר האחרונה השיקה לראשונה את מעבדי ה-Core i. זו הפכה עם השנים למונופול.

ההיסטוריה חוזרת על עצמה

אותה הצצה אל העבר מראה לנו תמונה זהה מאוד בהווה. לראשונה מזה שנים, AMD מצליחה לעשות קאמבק מפואר ולאתגר את מעבדיה של חברת אינטל – כאשר אנחנו מדברים על המעבדים המתקדמים שלה, מעבדי ה-HEDT.

כפי שראינו בחודשים האחרונים, מעבדי ה-Ryzen 5 ו-Ryzen 7 של AMD מביאים איתם יותר ליבות וביצועים עדיפים בהרבה (למעט משחקים מסויימים, בהם ניצול מספר הליבות קטן) על חלק ממעבדי ה-HEDT של חברת אינטל, וקרובים מאוד אל מעבד האקסטרים שלה, שעדיין שולט כרגע בשוק – ה-Intel Core i7 6950X.

עם זאת, כמו בעבר, זו מציגה תג מחיר נמוך בהרבה, מה שהופך את המעבדים של המקבילה ללא משתלמים. רק שהפעם, ניכר שמעבדי ה-AMD Ryzen 5 ו-7 הם אינם תשובה למעבדי ה-HEDT של אינטל, אלא אל מעבדי שוק המיינסטרים (הדור השביעי של מעבדי ה-Core i7). כלומר, AMD עוד רחוקה מלומר את המילה האחרונה.

העתיד הקרוב של שוק המעבדים

עד כה דיברנו על הקאמבק של חברת AMD, אך חשוב להזכיר שחברת אינטל לא הולכת להשאר חייבת. נתחיל משוק המיינסטרים, שוק אשר עד כה נראה שרעיון מספר הליבות המוגבר הוזנח, כאשר כבר שנים הוא מספק לנו מעבדים מרובעי ליבה ותו-לא.

לעומת זאת, המידע אשר עליו כבר דיווחנו מלמד על יותר מעבדים לשוק המיינסטרים, כ-6 ליבות (12 עם Hyper Threading) ועם תאריך יציאה של תחילת השנה הבאה. אך התחרות האמיתית נמצאת בשוק העליון, שוק ה-HEDT, אליו מכוונת AMD, על כן אינטל מגיבה ישירות.

החל מתערוכת קומפיוטקס (Computex) הקרובה, השם Core i9 הולך להפוך לשם נרדף עבור מעבדי ה-HEDT של אינטל, והוא הולך להביא לנו עד 12 ליבות בדגם הדגל, יחד עם 10, 8 ו-6 ליבות בדגמים האחרים. המעבדים הללו משתייכים לסדרת ה-Skylake X החדשה של אינטל, יחד עם גרסאות Kaby Lake X מעט משופרות המביאות את מעבדי ה-Core i7 7xx עם תמיכה לשוק ה-HEDT.

לעומת זאת, AMD לא מכבר חשפה את מעבדי ה-Threadripper שלה. זהו לא שם רשמי, וקיים סיכוי גדול שאלו יקראו Ryzen 9 על מנת להתחקות אחר המיתוג של אינטל ולסמן את מעבדי האקסטרים שלה. את המעבדים האלו חברת AMD מייעדת אל שוק ה-HEDT של אינטל, והמעבד הבכיר שבהם צפוי להגיע עם לא פחות מ-16 ליבות עיבוד, אשר מחלקות את עצמן ל-32 נימים. 

אז איך בעצם עשוי להראות השוק בעתיד הקרוב, וכיצד תוכל אינטל להגיב לתרחיש בו מעבדי ה-Ryzen עדיפים על אלו אשר היא מציעה? ברור לכל שחברת אינטל לא חושפת את הקלף בשרוול שלה עדיין, וסביר להניח שעל מנת להתמודד עם התחרות החדשה, אנו נראה נגזרות של מעבדי ה-Xeon. תרחיש נוסף, לחילופין או בנוסף, הוא הוזלה משמעותית של המעבדים באמתחתה. אנחנו כמובן נמשיך לעקוב.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים