גאדג’טי מסקר: MSI GE72MVR 7RG Apache Pro – מחשב גיימינג מרהיב

מחשב MSI GE72MVR (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי) מחשב MSI GE72MVR (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי)

כאשר אנחנו מדברים על שוק ניידי הגיימינג, נדמה ששוק זה צפוף יחסית ומוצף במחשבים המיועדים עבור גיימרים שזזים ממקום למקום, או סתם מבקשים להחליף את המחשב הנייח הגדול במכשיר קטן עם ביצועים הזהים לאלו של המחשב הנייח עליו ויתרו.

כבר מזמן שזה לא שוק שהגדרתו היא ניידים עם כרטיסי מסך יעודיים. כרטיסי המסך היעודיים כבר ירדו אל השוק מזה זמן מה, והמחשבים הניידים (שיש אשר יחלקו על ההגדרה “ניידים” בשל משקלם הגבוה) קיבלו את כרטיסי המסך החזקים ביותר, יחד עם חומרה שלא תייצר צוואר בקבוק לכרטיסי מסך אלו.

מחשב גיימינג העונה להגדרה זו הוא ה-QE72 MVR Apache Pro של חברת MSI, אותו נסקר בביקורת זו. מחשב זה הוא שדרוג למותג ה-Apache הקיים באמתחתה של MSI, ומיותר לציין שכאשר אנחנו אומרים “שדרוג” אנחנו מדברים על מעבד דור שביעי של אינטל, כרטיס מסך מהסדרה האחרונה (הפסקל של NVIDIA), תמיכה ב-DDR4, כונני SSD בחיבור M.2, מוכן למציאות מדומה והזרוע עוד נטויה.

מחשב MSI GE72MVR (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי)
מחשב MSI GE72MVR (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי)

מפרט המחשב

בתוך כל העדכונים איתם מתהדר מחשב, ל-MSI QE72 MVR Apache Pro שנסקר היום יש כמה נקודות מעניינות במפרט המלא.

מעבד: Intel Core i7 7700HQ (דור שביעי)
מסך: 17.3 אינץ’, FHD – מצופה מט תומך בתדר רענון של 120 הרץ
זכרון: נפח של 16 גיגה-בייט מסוג DDR4
כרטיס מסך: NVIDIA GeForce GTX 1070 8GB
אחסון: כונן SSD M.2 בנפח 256 גיגה-בייט יחד עם כונן מכאני בנפח 1 טרה-בייט
סוללה: 6 תאים, 51Wh
קישוריות: כרטיס רשת Killer E2400, חיבור אלחוטי 802.11AC Wi-Fi + Bluetooth v4.0
מערכת הפעלה: Windows 10

עוד כולל המחשב מקלדת מוארת (RGB LED) של חברת SteelSeries, תמיכה בשלושה מסכים, ב-VR (מציאות מדומה), רמקולים ממותגים (NAHIMIC ו-Dynaudio) יחד עם כניסת אוזניות מוגברת ואף מערכת קירור משופרת, עליה נדון בהמשך ואף נקח אותה לבדיקה.

מקלדת SteelSeries במחשב MSI GE72MVR (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי)
מקלדת SteelSeries במחשב MSI GE72MVR (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי)

מבט מקרוב

אזקוף זאת ולו במעט לזכותה: MSI בהחלט יודעת להכין אריזות נעימות לעין ומרשימות, והאריזה במקרה הזה היא לא פחות מיפה לעין, ומכיל את תכונות המפתח של מחשב זה, עליהן נעבור בסקירה הזו. במבט ראשון, העיצוב החיצוני של נייד ה-QE72 MVR לא בדיוק קורץ “גיימינג”, אלא יותר כמחשב נייד רגיל.

בואו לא נטעה: ברגע שמוציאים את המחשב הנייד בעודו סגור מהקופסה, המשקל לא משאיר מקום לטעויות בכל הנוגע לחומרה. עם זאת, המחשב לא כבד באופן מוגזם בדומה לניידים נוספים בשוק הזה, ובהחלט תוכלו לנשוא אותו בתיק עם מעט כוח באמתחתכם – משקלו 2.9 ק”ג. עוד ראוי לציין שזהו גם לא מחשב נייד עבה במיוחד.

השואו האמיתי מתחיל בפתיחה. המראה הנקי שלא צועק גיימינג כאמור, נשמר גם כאן – אך משתלב בצורה נעימה לעין עם מקלדת ה-RGB LED של חברת SteelSeries, כשהוא בוהק ובהיר מאוד, בגבולות הטעם הטוב כמובן. על המגש נמצא מראה נקי יותר של עכבר, כפתור הדלקה, ו-2 מקשי קיצור הניתנים לתכנות בצד ימין, למעלה. נורות החיווי, משום מה, נמצאות בתחתית. ניתן לשים לב להשתקפות שלהם אך לא אליהם כאשר המחשב על משטח רגיל – תכנון מעט מוזר, אך נסלח.

מחשב MSI GE72MVR (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי)
מחשב MSI GE72MVR (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי)

נעבור למבנה. מחשב נייד זה, בדומה להרבה מאוד מחשבי גיימינג (ורגילין, כמובן) משתמש באוויר המגיע מלמטה (כשהוא עומד כמו שצריך על משטח, על מנת להשאיר מרווח). עם מחשב זה קיבלנו הבטחות למערכת קירור משופרת הנקראת “Cooler Boost”. בגרסתה הרביעית, MSI מבטיחה לנו קירור משופר – או “סופר קירור” בהשוואה לאחרים, אם תרצו – כאשר היא עושה שימוש בשישה צינורות נחושת. פתיחה של החלק התחתון והתבוננות בהחלט תואמים לתיאור.

מחשב MSI GE72MVR (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי)
מחשב MSI GE72MVR (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי)

מערך החיבורים מתחיל מכניסת USB רגילה בצד ימין וסמוך אליה קורא כרטיסי זיכרון וחיבור המתח. מצד שמאל, זוג כניסות USB 3.0 וכניסת USB Type-C אחת. כל אלו כמובן מתלווים עם חיבורי קול (2.0 ערוצים). עוד ניתן למצוא במחשב זה יציאת HDMI ו-Mini DisplayPort, אשר יחד עם חיבור ה-Type-C (בעזרת מתאם) ניתן לחבר למחשב נייד זה עד 3 מסכים נוספים.

מחשב MSI GE72MVR (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי)
מחשב MSI GE72MVR (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי)

גיימינג ומולטימדיה

בואו ונתחיל לדבר על המסך: המסך אותו מציעה MSI – אותו מסך בעל תדר הרענון של 120 הרץ – הוא לא פחות ממהנה. אף על פי שבקונפיגורציה הזו הוא אינו מסך מסוג IPS, הצבעים פשוט מצויינים, כל כך מצויינים שקשה לומר, במבחן עיוור, האם מדובר בפאנל IPS או לא.

לזכותה של MSI אזקוף את העובדה שהיא אכן מציעה מסך שמתיימר, על פיה, להציג תבנית צבעים מלאה עם גוונים נכונים, חיים ונעימים לעין, זאת כחלק ממה שלו היא קוראת “True Color 2”. אם למרות הכל הצבעים שמציג מסך זה אינם טובים מספיק עבורכם, ניתן אף לשנות את הגדרות המסך דרך תוכנת ה-MSI True Color: ניתן להגדיר רמות של “חום” “קור” ובהירות.

תפריט הגדרות המסך במחשב MSI GE72MVR
תפריט הגדרות המסך במחשב MSI GE72MVR

יש לי רק בעיה אחת קטנה עם התוכנה הזו: אי אפשר לכבות אותה לאחר שהופעלה, והיא אינה כוללת אפשרות Off. ועל מנת לזכות באיכות האמיתית והניטרלית, יש לעשות הפעלה מחדש. המהדרין, ואנוכי, ירצו אף לבטל את עלייתה של התוכנה, בכדי שזו לא תחל הגדרות צבע מלאכותיות יותר.

עוד נקודה חיובית ומתבקשת היא תדר הרענון, שבהחלט עושה את שלו: כבר בשולחן העבודה ניתן להרגיש בו. המשחק עם מסך בעל תדר רענון של 120 הרץ הוא חוויה בפני עצמה, והיא אינה משתווה למשחק על 60 הרץ. על כן, שום דבר לא מטושטש בעת תזוזה, וניתן להרגיש את המשחקים זזים במהירות הקרובה למציאות.

עוד נקודה חיובית עבור המסך היא זוויות הצפיה, כאשר אומר זאת שנית – הוא אינו מכיל פאנל IPS. היכולת של המסך להכיל זוויות צפיה כמעט מושלמות, גם בסצנות החשוכות, היא דבר מוערך בעיני.

הרמקולים אשר מגיעים עם המחשב הינם רמקולים ממותגים, עם תוכנה יעודית, דרכה ניתן להחל פרופילים מוגדרים מראש למוסיקה, משחקים על גווניהם, סרט ועוד. בעת השבתה של התוכנה מה שהתקבל היה צליל חנוק ורזה. עם החלת הפרופילים, ומעט אקולייזר, השמע השתפר כפליים והפך להיות חד ודי מפורט יחסית לקטגוריה, אך עדיין רזה מאוד בנמוכים, כמעט ככל הרמקולים המובנים. לא אזקוף זאת לרעתו, שכן החלקים האחרים בסאונד לא רעים בכלל – אולי מעט חדים מדי בסיטואציות מסויימות, אך באופן כללי – לא רע בכלל.

תוכנת שליטה בהגדרות הקול במחשב MSI GE72MVR
תוכנת שליטה בהגדרות הקול במחשב MSI GE72MVR

בכדי לבדוק את היציאה המוגברת, ויכולתיו של כרטיס הקול המובנה, חיברתי אוזניות בעלי עכבה של 80 Ohm (במקום 32 Ohm הנפוצים באוזניות “רגילות” ככלל ואוזניות גיימינג בפרט). הסאונד שבקע הפתיע אותי לטובה.

MSI אכן ציידו את המחשב הזה כראוי, ואיכות השמע עולה על זו של כרטיסי קול מובנים וסטנדרטיים – כל זאת הודות לצלילים טבעיים עם נפח, רמת פירוט טובה, ובס שנמצא בדיוק במקום הנכון. עם זאת, ניכר שההגברה באה “לעזור” לאוזניות רגילות או אוזניות גיימינג להישמע טוב יותר, ופחות להגברה של אוזניות עם עכבה גבוהה, על כן אמליץ לשדך אוזניות 32 Ohm טובות.

לסיום, בואו נדבר על המקלדת והעכבר. בעוד שהעכבר סטנדרטי מאוד, התאכזבתי לגלות שהתוכנה ששולטת בו אינה אלא קיצור דרך להגדרות שבלוח הבקרה. זה אומר שיש לבחור בין עכבר מגע מהיר או עכבר נורמלי, שכן צריך לשנות בכל פעם את ההגדרות: כאשר הן גבוהות, זה אמנם נותן בוסט מהיר לעכבר המגע, אך הופך עכבר מחובר למהיר מדי, וההפך.

מחשב MSI GE72MVR (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי)
מחשב MSI GE72MVR (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי)

המקלדת היא אולי גולת הכותרת של מחשב ה-MSI, אם נתעלם לרגע מהמסך. היא עשויה ממקשים בעלי הפרדה מושלמת ופידבק שקשה מאוד לקבל במחשב נייד. בין אם מדובר במשחק או כתיבה רגילה, המקשים עושים את העבודה בצורה נהדרת, עם תאורה מרהיבה. דבר אחד הפליא ואכזב אותי, וזה חוסר במקשים לשליטה על רמת הווליום. אם נפסיק לרגע לתהות, אזי שהתוכנה המצורפת תפצה על כך.

התוכנה המצורפת למקלדת מאפשרת להגדיר פונקציה לכל מקש, לבטל מקשים קיימים וכך בעצם להגדיר גם מקשי מדיה משלנו. נוכל לשלוט גם על התאורה, כאשר במקלדת ישנם שלושה אזורים בעלי אפקט גרדיאנט. תאורת ברירת המחדל היא כחול, ירוק ואדום, והיא יוצרת אפקט של מקלדת בעלת כל הצבעים. ניתן גם להגדיר “התנהגות” לאפקטים האלו, כגון אפקט “נשימה”. את כל זה נוכל להחל על כל אפליקציה שרק נרצה.

מחשב MSI GE72MVR (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי)
מחשב MSI GE72MVR (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי)

מבחני ביצועים

את הביצועים שלפניכם ערכנו כאשר שום דבר מיותר אינו דולק ברקע והשתמשנו בגרסאות מנהלי ההתקן האחרונות. כמו כן, משחקים אשר נבדוק הוגדרו על הרמה הגראפית הגבוהה ביותר, עם שימוש בפילטרים כגון MSAA.

מבחן ביצועים

מבחן ביצועים

מבחן ביצועים

מבחן ביצועים

מבחן ביצועים

כפי שניתן לראות בגראפים הנוגעים לקירור המערכת, על אף ההבטחה לביצועי קירור משופרים, זו לא מצליחה לשמור על המחשב קריר כפי שהיינו רוצים. נתוני הטמפרטורה בהחלט מתבטאים במגע חם, כאשר דווקא במקום שבו נרצה להניח את היד, נזכה להרגיש בחום. עם זאת, מערכת הקירור נשארת שקטה. ניתן לבחור להעלות את כמות האוורור דרך תוכנה מצורפת, אך זו לא משנה את התמונה בהרבה.

לסיום, נדון בחיי הסוללה, שהיא החוליה החלשה ביותר במחשב הזה. ככל הנראה, השילוב של סוללה בעלת נתונים נמוכים יחד עם מסך בתדר של 120 הרץ, וכל שאר החומרה המגיעה עם מחשב שכזה נותן את אותותיו לרעה. בשימוש רגיל, מדדתי שעתיים וחצי בסך הכל.

לסיכום

אין כל צל של ספק שה-MSI GE72MVR 7RG Apache Pro הוא מחשב גיימינג נהדר. אם תבחרו לרכוש אותו עם המפרט המופיע בסקירה, תקבלו נייד גיימינג מרהיב, בעל ביצועים חסרי פשרות. את הביצועים הללו ילווה מסך בעל תדר רענון של 120 הרץ שמסוגל להפוך את חווית המשחק לטובה מאוד.

את כל זה תקבלו עם ביצועי קול מצויינים יחסית למחיר, מקלדת מהנוחות ביותר מתוך ההיצע, ועוד שלל הנקודות המצויינות בסקירה זו. אני אף סבור, למעשה, שזהו לא רק מחשב גיימינג אלא מחשב All-Around נהדר.

אבל, וזה אבל גדול – כאשר מתייחסים למחירו של המחשב, המתחיל מ-8,000 שקלים (עם מפרטים מותאמים אישית ללקוח בעת ההזמנה) אצפה לראות מחשב נייד חף מחסרונות גדולים שנמצאו בביקורת, כגון ההתחממות והסוללה החלשה מדי. בהתייחס למכלול, אגיד שזהו מחשב גיימינג טוב ומומלץ, אך שאינו חף מחסרונות.

מה אהבנו

  • מסך 120 הרץ בעל צבעים חיים
  • מקלדת מרהיבה וניתנת לתכנות מלא
  • ביצועי סאונד נהדרים
  • תומך בחיבור 3 מסכים נוספים

מה לא אהבנו

  • מתחמם, על אף מערכת הקירור
  • חיי סוללה מוגבלים
  • עכבר מגע איטי
  • תג מחיר יקר


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים