אוצר בעליית הגג: משחק מגה-דרייב נדיר עומד להמכר תמורת אלפי שקלים

המשחק Lakers Vs. Celtics (תמונה: עמוד המכירה באתר EBay) המשחק Lakers Vs. Celtics (תמונה: עמוד המכירה באתר EBay)

בשבוע שעבר הופתענו לנוכח דיסקטים של Doom 2, אשר נמכרו במחיר של קרוב ל-11,000 שקלים חדשים. אך מסתבר שזו רק היתה ההתחלה – מכירה חדשה ב-eBay, בה מוצע משחק נדיר במיוחד לקונסולה ישנה של Sega, צפויה להסגר בשעות הקרובות במחיר גבוה אף יותר.

הפעם מדובר במשחק Lakers versus Celtics and the NBA Playoffs עבור המגה-דרייב. לכאורה לא מדובר במשחק מרגש במיוחד: משחקי ספורט ישנים הם בין המשחקים הכי פחות מבוקשים בקרב אספנים. יתר על כן, המשחק עצמו אינו נדיר, ולמעשה הגרסה האמריקאית שלו הופצה באופן נרחב. עם זאת, הגרסה האירופאית לא שוחררה לחנויות מעולם. לפי הערכות של אספנים, קיימים פחות מ – 15 עותקים של המשחק בגרסה האירופאית, וזו הגרסה הנדירה שהגיעה כעת ל-eBay.

כך נראה משחק הכדורסל למגה-דרייב

הסיפור מאחורי המכירה מעניין מאוד בפני עצמו: אחד מהעובדים של שלוחת EA האירופאית בשנים 1994 עד 2001, ששמו דיוויד אמור (David Amor), הפך לחבר של מנכ”ל EA אירופה בשנים הללו, מארק לויס (Mark Lewis). לויס קיבל מ – EA האמריקאית את כל משחקי החברה, שהצטברו לאוסף גדול. כאשר היה צריך לעבור דירה, האוסף הפך לבעיה עבורו. אמור התנדב לעזור למארק ולמכור את המשחקים ב – eBay תמורת חלק מן הרווחים.

רוב המשחקים נמכרו במחירים הרגילים המקובלים בקרב אספנים, וחלק מהם הגיעו אפילו לסכומים של מעל 100 לירות שטרלינג. בשלב מסוים למכור כל משחק בנפרד הפך לעיסוק מסורבל, ולכן אמור עשה הסכם עם הבן שלו: עזור לי למכור את יתר המשחקים, ותמורת הרווחים הבן יקבל נינטנדו סויץ’. הפתרון שאמור והבן שלו מצאו היה למכור את המשחקים בחבילות (Lot) על פי קונסולות, כאשר לכל חבילה מצורפת רשימת המשחקים שהיא כוללת.

משהו מוזר כאן

כאשר אמור פרסם את כל 120 משחקי המגה דרייב שהיו ברשותו, הוא שם לב לתופעה יוצאת דופן: הרבה מאוד אנשים הציעו לו לקנות באופן מידי את כל החבילה באמצעות כפתור “קנה עכשיו” ב –  eBay בסכומים של מעל 900 ליט”ש, וחלק מהם אף הציעו לקנות אותה במזומן. יותר מוזר מכך, חלק גדול מהפונים חיפשו דווקא את משחקי הכדורסל ויותר ספציפית את NBA Playoffs.

בשלב זה אמור חיבר את חלקי הפאזל והבין שיש משהו מיוחד במשחק הזה. אחרי שיטוט מהיר באתר האספנים Retro Collection, הוא מצא פוסט ממנו הבין שמדובר במשחק נדיר במיוחד, שרק עותקים מועטים ממנו מסתובבים בקרב אספנים. יתר על כן, מסתבר שהוא מחזיק בעותק היחיד שנשמר במצב “כחדש”, עם האריזה האירופאית המקורית. לאחר שאמור הציע את הגרסה הזו בנפרד, המחירים התחילו לעלות באופן משמעותי.

עטיפת המשחק המבוקש. מתוך המכירה ב-eBay

קובץ האקסל המסתורי

הסיפור כמובן לא נגמר כאן, ואמור התעניין וניסה להבין כיצד קרה שכל כך מעט עותקים של המשחק נוצרו. לאחר כמה בירורים עם הקולגות שלו לשעבר ב- EA, הסתבר שהמשחק אמנם כבר היה מוכן לייצור המוני, אבל בעיות זיכיון של שחקנים מנעו ממנו לצאת לאור והחברה העדיפה להשקיע במשחק ההמשך שיצא שנה מאוחר יותר במקום לתקן את המשחק הקיים.

קובץ אקסל ישן חשף עובדה עוד יותר מעניינת – אמנם רק 13 עותקים מצאו את ידיהם לאתרי אספנים ומכירות פומביות, אבל מספר העותקים שעזבו בפועל את מפעלי EA עומד על 192.  לא ממש ברור למה יש הבדל כל כך גדול בין המספרים, ואיך משחק שלא אושר להפצה בכלל עזב את המפעל, אבל אמור אומר שהוא די נהנה מכך שהשאלה הזו נותרה בגדר תעלומה.

תעלומת המלאי שהגיע משום מקום – צילום: EuroGamer

בשיא המכירה, אמור קיבל הצעות בגובה של עד 8,000 פאונד, שהם למעלה מ-36,000 שקלים חדשים. מאז כמה הצעות בוטלו מסיבות שונות, אך גם כעת ההצעה הגבוהה ביותר עומדת על סכום נאה של יותר מ – 13,300 שקלים חדשים. כרגע אמור לא בדיוק בטוח איך הוא יעביר את המשחק היקר לזוכה המאושר, אבל מה שבטוח הוא שהבן שלו יקבל את הסוויץ’ של נינטנדו, כפי שרצה.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים