אפליקציית סנאפצ'ט לאייפון (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי)

אפליקציית סנאפצ'ט לאייפון (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי)

הבטחה או אכזבה? מניית סנאפ צללה 40% מיום ההנפקה

| יום שני, 24 ביולי 2017, 16:04 | כלכלי, רשתות חברתיות

עוד לא עברה חצי שנה מאז ההנפקה ומניית סנאפ (Snap), חברת האם ומפעילת אפליקציית Snapchat, נראית כמו כישלון מהדהד. בשוק תוהים האם באמת מדובר על רשת חברתית בעלת פוטנציאל צמיחה מוגבל או שמדובר על כשל שוק בהערכת יכולתה להתפתח ולהפוך לפייסבוק הבאה.

סקירה היסטורית קטנה: סנאפ הנפיקה במארס השנה בגיבוי תקשורתי גדול. התכנון היה להנפיק בטווח של 14-16 דולר אך לאור הביקוש הוחלט שההנפקה תצא לדרך ב-17 דולר. כבר במסחר המוקדם קפץ המחיר והמסחר לציבור נפתח ב-24 דולר. יום המסחר הראשון נסגר בזינוק של 44%.

יום לאחר מכן מחיר מניית החברה אמנם התקרב לכיוון ה-30 דולר, אך מאז לא חזר לשם. תוך שבועיים איבדה 20% ולאחר חודשים של טלטולים אף ירדה מתחת למחיר ההנפקה. הטריגר לנפילה מתחת למחיר ההנפקה היו כמה הורדות דירוג מצד אנליסטים, כשהמבישה מביניהן היתה זו של מורגן סטנלי.

"סליחה טעינו"

מורגן סטנלי היה בנק ההשקעות ששימש כחתם מוביל בהנפקה של סנאפ, כלומר בזמנו היה זה תפקידו לנסות לשכנע את הציבור שהמניה אטרקטיבית במחיר של 17 דולר. אבל לפני שבוע וחצי האנליסט של מורגן סטנלי שמסקר את החברה הוריד את מחיר היעד שלו ל-16 דולר (ואף העלה תרחיש פסימי אפשרי שלפיו המניה תגיע ל-7 דולר). הנימוק: "טעינו בהערכת יכולת החדשנות ושיפור מערכת הפרסום של סנאפ השנה".

אז נכון שהוא עדיין אופטימי בטווח הארוך והעדכון שלו מתיייחס בעיקר לעיכובים בלוח הזמנים בטווח הקרוב. אבל זה לא ממש ינחם את מי שקנה ביום הראשון שלה בבורסה ומופסד עליה כיום ב-40%. אז האם סנאפ היא כישלון שמצליח לדחות את קיצו?

הטיעונים נגדה

נראה שלמרות המעורבות הגבוהה של סנאפצ'ט בקרב צעירים, החברה כמעט מיצתה את פוטנציאל גיוס המשתמשים החדשים בארה"ב והיא מתקשה לחדור לשאר העולם. ברבעון הראשון הצטרפו רק 8 מיליון משתמשים חדשים, אכזבה לעומת שיעור הצמיחה שציפו לה.

אם בדו"ח הקודם היה נראה שבסיס המשתמשים הוא מקור לדאגה, אז כעת האנליסטים והמשקיעים יותר מודאגים מאותו עיכוב בלוח הזמנים לפיתוח שתיאר האנליסט ממורגן סטנלי. בהנהלת סנאפ הבטיחו בעבר שמפרסמים יוכלו לשלב את התכנים שלהם בין התכנים הפרטיים. הבטיחה ועדיין לא קיימה. שיעור צפיות מלאות (מספר הצפיות המלאות לחלק במספר התחלות צפייה – completion rate) של סנאפ יחסית עלוב לעומת אלו של אינסטגרם stories.

שלא לדבר על הוצאת מערכת ציטוטים למפרסמים, זה כנראה ידחה עד לשנה הבאה. בזמן שפייסבוק ואינסטגרם מפתחות חיקוים לפיצ'רים של סנאפצ'ט, סנאפ לא מצליחה להשלים אפילו פיצ'ר משמעותי אחד בזמן. איך משקיעים יכולים לסמוך על התנהלות איטית כזו בעולם המהיר של הרשתות החברתיות? בעלי מניות מתחילים לשאול את עצם האם מייסדי סנאפצ'ט הם גם האנשים המתאימים לקחת אותה לשלב הבא.

הטיעונים בעדה

הפיצ'רים הגדולים עדיין לא כאן אבל יש התקדמות מסוימת. בשבוע שעבר סנאפ סיימה לבנות מערכת שמאפשרת לכל סוגי המפרסמים להתאים את המודעות שלהם לסטנדרטים של סנאפצ'ט. בעבר המפרסמים היו צריכים להשקיע זמן ניכר בהעברת כל הלוגואים והתכנים לפורמט שיתאים להצגה באפליקציה. דרך ה-Publisher החדש זה אמור לקחת 2 דקות.

אז ההתקדמות אולי איטית אבל היא לפחות קיימת, וגם מעניקה תקווה לחלק מהאנליסטים. מארק מהניי, אנליסט טכנולוגיה ידוע מאוד בבנק RBC שעוקב אחר חברות טכנולוגיה כבר 20 שנה אומר שדווקא עכשיו, לאחר הנפילה, היא יותר מעניינת: "כשרואים כאלו מכפילי צמיחה, אי אפשר לפספס", אמר. הוא שואב אופטימיות משפע הפיצ'רים (גם אם קטנים) שמחדשת החברה, כמו זה שמאפשר למשתמשים לשתף את מיקומם (והמשטרה כבר מזהירה משימוש באופציה הזו).

לדעתו של מארק, השוק אינו מתמחר נכון את פוטנציאל החברה ומניית סנאפ הולכת לשנות כיוון עד סוף 2017 ואל תוך 2018 ואולי אף להכפיל את עצמה. אנליסט אחר מבית ההשקעות Stifel טוען שאף אחד לא באמת מבין את סנאפצ'ט. כולם יכולים להבין את טוויטר בגלל הציוצים הרעשניים של מובילי דעה (ואי אפשר להתעלם מתרומתו של טראמפ לעניין), אבל היא לא מוצאת ערוצי הכנסה משמעותיים. לסנאפ יש בעיה הפוכה: יש לה פוטנציאל הכנסות רציני אבל מכיוון שהקהל שלה צעיר, אף אחד מהמשקיעים לא באמת מבין את כוחה והשפעתה.

אנליסט אחר מבנק ברקליס מוצא סיבה נוספת לאופטימיות. ב-31 ביולי (סוף החודש הזה) תסתיים תקופת הלוק-אפ, שחוסמת את החתמים ובעלי עניין אחרים מלמכור מניות. לדעתו, עם סיום התקופה ילחץ המחיר למטה כתוצאה ממכירות של אותם בעלי עניין לחוצים. לטענתו, מייד לאחר מכן תהיה זו הזדמנות למשקיעים.

גם פייסבוק התחילה ברגל שמאל

עוד בהנפקה כולם הדגישו שהבדל בין פייסבוק בעת ההנפקה לבין סנאפ הוא הבדל של שמיים וארץ. פייסבוק כבר אז היתה רווחית ועדיין הונפקה במכפיל נמוך משל סנאפ. אבל אם נתעלם מהפרטים הטכניים, נזכיר שגם פייסבוק נתקלה בחומת ספקנות רצינית בתחילתה. מניית פייסבוק נפלה כ-60% בחודשים שלאחר ההנפקה ורק שנה לאחר מכן חזרה לשער ההנפקה.

מארק צוקרברג עבד קשה בשנה הזו להראות לשוק שיש על מי לסמוך והשאר היסטוריה (רשמה עוד שיא חדש לפני כמה ימים ומתקרבת לשווי של 500 מיליארד דולר). האם נראה שידור חוזר של האירועים גם בסנאפ?

במאגר הקופונים שלנו כבר ביקרתם?
סמארטפונים וגאדג'טים במחירים נוחים ובמשלוח ישיר עד הבית
לחצו כאן
תגובות לכתבה
גאדג'טי | Gadgety
ניווט באתר
קטגוריות
גאדג'טי
חיפוש כתבות