2 מיליארד מכשירי אנדרואיד

תמונה: Google

קנס ענק וגידול בעלויות הפרסום לא עצרו את גוגל מלעקוף את התחזיות

| יום שלישי, 25 ביולי 2017, 15:03 | כלכלי

חברת הטכנולוגיה אלפאבית היא אמנם תאגיד ענק בעל המון תחומי פעילות ומחקר, אבל ליבת הפעילות המהותית שלה עדיין מתמקדת במודעות הפרסום של גוגל. זו הסיבה שפעילות הפרסום עמדה במוקד הדו”ח לרבעון השני שפורסם אמש (ב’) והיווה מקור לדאגה.

על פניו, לגוגל היה רבעון שני לא רע בכלל, ההכנסות עלו ב-21% ל-26 מיליארד דולר. אבל בשורה התחתונה הרווח נפגע מהותית מהקנס בסך 2.7 מיליארד דולר שהשית האיחוד האירופי על גוגל בסוף יוני בגלל ניצול לרעה של הדומיננטיות במנוע החיפוש שלה.

הרווח הנקי שהיה אמור לעמוד על 6.2 מיליארד דולר, ירד ל-3.5 מיליארד דולר בגלל אותו קנס. מכיוון שהקנס התקבל לפני כחודש, ההרעה ברווח לא הפתיעה את השוק ולא הפריעה יותר מדי לבעלי המניות. הבעיה העיקרית בדו”ח הופיעה בחלק של עלויות הפרסום.

סימן לבאות או הרעה חד פעמית?

פעילות הליבה של גוגל, הפרסום, הכניס לה 22.6 מיליארד דולר. אבל 22% מאלו יצאו לשותפים עסקיים כעלויות הבאת טראפיק (בדו”ח זה נקרא TAC). בשנה שעברה עמד ה-TAC על 21% מכלל ההכנסות. זו נקראת כמו עלייה קלה וזניחה אבל זה החלק החשוב ביותר בהבנת מבנה פעילות הפרסום של גוגל (וענף הפרסום הדיגיטלי בכלל).

זה הרבעון השלישי ברציפות שה-TAC עולה (בהשוואה שנתית). רוב הצמיחה של גוגל (וכך גם של חברת האם אלפאבית) מגיע ממודעות פרסום במובייל. בין אם זה מנוע החיפוש, יוטיוב או שאר הקמפיינים האוטומטיים, מחיר יצירת הטראפיק עולה.

סמנכ”לית הכספים של אלפאבית, רות פורת, אישרה בשיחת המשקיעים שה-TAC ימשיך לעלות ברבעונים הבאים. מה שאומר שמתח הרווחים של גוגל יקטן. נראה שזה פחות מפריע לה, היא תומכת באסטרטגיה ששמה את הגדלת ההכנסות והרווח בעדיפות גבוהה יותר מאשר השמירה על רמת המרווח.

אותם “שותפים” שמביאים תנועת גולשים לפרסומות, הם לעיתים תאגידים שבבעלותם המון אתרים ידועים ואף מפעילי רשתות סלולר. כך לפי ההערכות, מפעילות הסלולר האמריקניות ואפל דרך מכשיריה תורמות כ-10% מההכנסות שמתקבלות באתרי גוגל (דוגמת יוטיוב). ראוי לציין שלפני כשנתיים כבר עלו חששות בשוק לגבי פעילות הפרסום של גוגל. אז היה זה המחיר לקליק פר מודעה שירד. אולם זה התייצב עם הזמן וחדל להדאיג.

אחרי הפרסומות

נתון אחר שבלט בדו”ח הוא מה שאלפאבית קוראת לו “הימורים אחרים” (other bets). ההכנסות משאר החטיבות שהן לא גוגל, אלו שאמורות להיות השקעות לטווח ארוך דוגמת מכוניות אוטונומיות ובלוני אינטרנט, עלו ב-34% ל-248 מיליון דולר. הדבר מעודד, אך רות פורת מציינת שזה רק בגלל הנסיגה של אלפאבית מפרוייקט הסיבים האופטיים שחוסכת בהמון הוצאות.

גם הענן של גוגל עלה בנושאי השיחה עם פורת. לדבריה, ובאופן לא מפתיע, שירות הענן היה אחד מערוצי הצמיחה הגדולים ביותר של גוגל. יהיה קשה להשוות את ביצועי חטיבת הענן לאלו של אמזון ומיקרוסופט בגלל שגוגל מסרבת למסור עוד פרטים בנושא. אבל היא כן הסכימה לומר שגוגל השיגה פי 3 עיסקאות מחשוב ענן בסדרי גודל של מעל ל-500,000 דולר מאשר בשנה שעברה.

למרות המכשולים בפרסום, הצליחה אלפאבית כולה להכות את תחזיות האנליסטים. הרווח הסתכם ב-3.5 מיליארד דולר ברבעון השני שהם 5.01 דולר למניה, בעוד שהאנליסטים חזו 4.45 דולר למניה. בגלל שהצליחה לעקוף את התחזיות, מיד לאחר פרסום הדו”ח הגיבה המניה בעלייה של כ-2% לעבר 1,020 דולר. אולם לאחר שהתבררו הפרטים הקטנים לגבי ה-TAC והצהרתה של רות פורת, החלו המשקיעים למכור את המנייה וזו ירדה בכ-2.5% ל-970 דולר.

במאגר הקופונים שלנו כבר ביקרתם?
סמארטפונים וגאדג'טים במחירים נוחים ובמשלוח ישיר עד הבית
לחצו כאן
תגובות לכתבה
גאדג'טי | Gadgety
ניווט באתר
קטגוריות
גאדג'טי
חיפוש כתבות