ה-AWS מציל את אמזון מהפסד רבעוני, ג’ף בזוס נגע בתואר ‘האדם עשיר בעולם’

ג'ף בזוס, מנכ"ל ומייסד אמזון ג’ף בזוס, מנכ”ל ומייסד אמזון (קרדיט: James Duncan Davidson / flickr)

ענקית הקמעונאות אמזון פרסמה אמש דו”ח כספי קצת “שונה” מאלו שהורגלנו להם בשנתיים האחרונות. בדו”ח מזכיר ג’ף בזוס, מייסד ומנכ”ל החברה, שפלירטט לרגע עם התואר ‘האיש העשיר בעולם’, שלצמיחה ודומיננטיות בקמעונאות יש מחיר גבוה.

ברבעון השני של השנה, עלו המכירות של אמזון ב-25% ל-38 מיליארד דולר, מעל תחזיות האנליסטים שציפו ל-37.2 מיליארד דולר. שימו לב לנתון הבא: בסעיף המכירות, אמזון עקפה את תחזיות השוק כבר 20 שנה ברציפות! ומעבר לזה, כבר 20 שנה שהצמיחה במכירות (משנה לשנה) עולה בקצב דו ספרתי.

בסעיף הרווח אמזון דווקא מאבדת נקודות. הרווח הרבעוני ירד ב-77% ל-197 מיליון דולר. במונחי מניה מדובר על רווח של 40 סנט למניה בעוד שבשוק ציפו ללא פחות מ-1.42 דולר למניה. פספוס ענק של אמזון. ה”בעיה” טמונה בהוצאות.

בואו להתרשם

בעוד שהמכירות של אמזון צמחו ב-25%, ההוצאות התפעוליות גדלו ב-28%. מה שמשאיר הרבה פחות רווח בידי החברה. בעדכון לרבעון הנוכחי אומרת אמזון כי היא מוציאה כסף רב על בניית מרכזי לוגיסטיקה חדשים ומרכזי שרתים נוספים כדי לספק את קצבי הצמיחה בביקוש למוצרים קמעונאיים ושירותי AWS. כמו כן, אמזון נדרשת להגדיל השקעה בהפקות מקור חדשות עבור שירות הטלוויזיה שלה.

כדי לענות על הביקוש, אמזון נמצאת במירוץ לשכור עובדים חדשים. ההוצאות בגין כח אדם עלו ב-45% משנה שעברה ועם התוכניות לחודשים הקרובים היא מחפשת עוד 50,000 עובדים למרכזים הלוגיסטיים ואף תכננה לקיים “יום פתוח” במרכזים כדי שמועמדים פוטנציאליים יוכלו להתרשם.

בשל הגידול בהוצאות אמזון מעדכנת שברבעון הנוכחי טווח השורה התחתונה יכול לנוע בין רווח של 300 מיליון דולר להפסד של 400 מיליון דולר. אם היא אכן תדווח על הפסד רבעוני תהיה זו הפעם הראשונה מזה שנתיים.

הענן של אמזון, AWS, הכניס לחברה 4.1 מיליארד דולר, 42% יותר מאשר ברבעון המקביל. מתוך זה נשאר לה רווח של 916 מיליון דולר. מכאן עולה שללא הפעילות הרווחית מאוד של הענן, היתה אמזון כולה מפסידה ברבעון זה.

האיש העשיר בעולם, לחצי יום

במהלך יום המסחר אתמול (לפני פרסום הדו”ח) עלתה מניית אמזון בכמה אחוזים בודדים. העלייה בשווי החברה ומניותיו של ג’ף בזוס (בן 53, מחזיק ב-17% מאמזון) גרמו לו לתפוס את המקום הראשון ברשימת עשירי העולם, כשביל גייטס עובר למקום השני (לפי רשימת המיליארדרים של בלומברג, לא של פורבס). ביל גייטס, בן ה-61, נמצא במקום הראשון ברשימת העשירים של בלומברג מאז מאי 2013.

לאחר פרסום הדו”ח והתגלית כי יתכן ואמזון שוב תעבור להפסד ברבעון הנוכחי בשל גידול בהוצאות, נפלה המניה בכ-3%, שינוי שמחזיר את בזוס למקום השני ברשימת עשירי העולם. עם זאת, לפי הקצב שבו נעה אמזון, יתכן שלא רחוק היום שבו בזוס יתענג על המקום הראשון ליותר מכמה שעות. רק בשנה שעברה, עם פרסום דוחות הרבעון השני של 2016, תפס בזוס את המקום השלישי ברשימת עשירי העולם.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים