הוליווד מוכנה לקומיקס אחר, וגם אנחנו

לוגאן וילדה נוסעים ברכב, מתוך טריילר לסרט "לוגאן" (עיבוד: גאדג'טי)

מתוך טריילר לסרט “לוגאן” (עיבוד: גאדג’טי)

כל מי שעיניים בראשו שם ודאי לב כמה פופולארי נהייה ז’אנר סרטי הקומיקס. אך הז’אנר הזה מחולק, כרגע, בין שני גורמים. או שלושה, תלוי איך תספרו. מצד אחד יש את הקומיקסים של מארוול, המחולקים בין מארוול, פוקס וסוני. סוני, האוחזת בספיידר-מן, מיזגה את איש העכביש לתוך חברת האם שלו, והיקום הקולנועי של מארוול הולך וגדל. פוקס ממשיכה לשבת בצד עם האקס מן וארבעת המופלאים, עושה אתם מיני ניסויים, אך נדמה שהרוב ממשיך באותה נוסחה.

האחים וורנר, בינתיים, האוחזים בכל הזכויות של DC, ממשיכים להרים בהדרגה את היקום הקולנועי שלהם. יש שוני בטון שלו, אך לא מדובר בגיוון אמיתי – אלה גיבורים צבעוניים שונים מעט מאלה של מארוול, שמנסים להיות יותר “בוגרים” ו”קודרים”, אך בפועל מציג אלטרנטיבה לא רחוקה מאד מהמיינסטרים שמארוול מציגה.

על רקע שתי ענקיות הקומיקס ואזורי הנוחות שכל אחת אימצה, יש כמה דוגמאות לסרטי קומיקס שמנסים להיות שונים. אבל מנסים באמת, לא כמו “אקס מן: אפוקליפסה“.

המוטאנטים החריגים של פוקס

פוקס ממשיכה לייצר את סרטי האקס מן שלה כרגיל – סרטים גדולים עם אפקטים מפוצצים והמון מוטאנטים עם כוחות צבעוניים. אבל בעולם הזה, עולם האקס מן, היא הצליחה גם לצאת מהמסגרת בצורה משמעותית הרבה יותר מהענקיות האחרות.

דדפול“, שיצא בתחילת 2016, היה צעד ראשון. על פניו היה זה סרט גיבורים שבלוני, אך כוחו היה בכך שהוא צחק על עצמו כל הזמן. בעוד שהוא צחק על זה, הוא לא מרד בשום מוסכמה מהותית בז’אנר, אך הוא מילא אולמות קולנוע בקלות פשוט כיוון שנהנינו מההומור, שהיה מבוסס ברובו על ההיכרות העמוקה שלנו עם הז’אנר, והרצון לצחוק עליו קצת.

אך הדבר הגדול האמיתי ש”דדפול” עשה זה לסלול את הדרך אל “לוגאן – וולברין“. ולא בכלל שהוא עודד את פוקס להפיק סרטי קומיקס מבוגרים בלבד, למרות שזה גם לא מפריע, אלא כי הוא הוכיח לפוקס שיש טעם בסרטים קטנים וממוקדים יותר על הגיבורים הגדולים מהחיים.

קולוסוס (מתוך: טריילר לדדפול, עיבוד: גאדג'טי)

קולוסוס (מתוך: טריילר לדדפול, עיבוד: גאדג’טי)

“לוגאן” לא מודע לכך שהוא סרט גיבורים, אך יוצריו מודעים לכך שאנחנו מכירים כבר את הז’אנר. זה סרט שלא יכול היה להתקיים ללא היכרותינו המעמיקה עם עולם האקס מן, ועם יו ג’קמן בתפקיד המוטאנט הבלתי-מנוצח. הסרט נוגע בקריירה שלו כשחקן וכדמות, ומעמת את הצופים עם הציפיות שלנו. זה סרט על וולברין שהיה גיבור פעם, בעבר הרחוק, אך כעת הוא כבר עייף ומאוס לחלוטין. אחריו יבוא דור חדש של מוטאנטים – יש תקווה, יש עתיד – אך הוא עצמו כבר לא מעוניין בנטל, ולא מסוגל לשאת בו גם אם יבחר בזה.

ההצלחה של “לוגאן – וולברין” המוצלח ביותר מצביעה על כך שלצד “אקס מן: פיניקס אפל”, נוכל לראות מהאולפנים הגדולים גם את הסיפורים המצומצמים והאישיים של הדמויות האלה. מי יודע, אולי נזכה לראות סרט דומה על טוני סטארק בעוד 5-10 שנים. ואם נציגי שתי ענקיות הקומיקס המרכזיות יכולים להרשות זאת לעצמם, אזי אנחנו מוכנים לכל סרט קומיקס שהוא, פחות או יותר.

קומיקסים שונים מאד

שני סרטי קומיקס שונים מאוד מהרגיל שיצאו ממש צמוד זה לזה הם “ולריאן ועיר אלף הכוכבים” ו”פצצה אטומית“. הם לא מושלמים, ואחד מהם למעשה פגום עד היסוד, אך בכל זאת שניהם מרעננים ומסקרנים.

“ולריאן ועיר אלף הכוכבים” של לוק בסון מבוסס על קומיקס צרפתי בשם “ולריאן ולורליין”. “ולריאן ולורליין” היווה השראה ליוצרים קולנועיים רבים, ביניהם ג’ורג’ לוקאס, כאשר יצר את סרטי “מלחמת הכוכבים“. כיום, כ-50 שנה מאז שסדרת הקומיקס הזו התחילה, האסתטיקה שלו נראית זרה ומרוחקת. הטכנולוגיה העכשווית בשילוב עם המראה המיוחד של הקומיקס יצרה משהו יוצא דופן ונדיר למראה.

אך אבוי, “ולריאן” הוא סרט רע מאוד, שגם נכשל בזירה החשובה ביותר – מכירות הכרטיסים. זה עשוי לשדר סימן לאולפנים שאנחנו עוד לא מוכנים לסרטים בסגנון זה, כאשר בפועל איננו מעוניינים בסרטים שעשויים לא טוב. כך או כך, יש להעריך את הניסיון של בסון, ואפשר גם להיקסם מהיופי הבלתי מעורער של הסרט.

דוגמה טובה ויציבה יותר היא “פצצה אטומית”. מבוסס על הקומיקס “העיר הקרה ביותר”, “פצצה” לוקח אותנו לברלין בסוף שנות השמונים, ימים ספורים לפני נפילת חומת ברלין הידועה לשמצה. הסרט מציג את עצמו כסרט מרגלים בראש ובראשונה, אך מקורות הקומיקס שלו ברורים לחלוטין באסתטיקה המיוחדת שלו.

שרליז ת'רון חובטת באיש הרע עם דלת של מקפיא, מתוך בלונדינית אטומית

שרליז ת’רון, בלונדינית אטומית (מקור: אולפני יוניברסל)

מבויים על ידי דיוויד ליטץ’, במאי שהשתתף בהפקת “ג’ון וויק” הראשון, “פצצה אטומית” משלב את העקרונות העדכניים ביותר ביצירת סרט פעולה עכשווי עם אסתטיקת אייטיז וחשיבה קומיקסית – כיוון שכל פריים חייב להיות תמונה יפהפיה, שיכולה להיות פאנל קומיקס דומם במקרה הצורך.

“פצצה אטומית” לא חף מבעיות, אך זהו סרט יוצא דופן ביופיו ומהנה ביותר בשורה התחתונה. הכנסותיו אינן גדולות אמנם, אך הוא מסיים כעת רק את השבוע הראשון שלו בלבד, וכבר הוא כיסה את הוצאותיו בשל מחיר ההפקה הנמוך שלו. לא מדובר בשובר קופות עצום, אך לא זה מה שחיפשנו – זה סרט קטן ומיוחד, שמדבר לקהל פחות רחב מ”הנוקמים” ומספק אותו – אותנו – מעל ומעבר למצופה.

ליטץ’ לא מסיים כאן את דרכו. ב-2018 נראה את סרטו הבא – “דדפול 2“. מעבר לאקשן המצוין שמובטח, נקווה שגם רצונו לספר את הסיפורים השוליים יותר ביקומי הקומיקס תתבטא בסרט.

העתיד שבשוליים

בכל הנוגע לענקיות, הכל יהיה אותו דבר בעתיד הנראה לעין. לפני עשור הבאטמנים של נולאן היו שיא היצירה הקולנועית, בעוד שמארוול רק התחילה לתכנן את היקום הקולנועי שלה, שנראה אז מוגזם ולא סביר. היום מארוול מכתיבה לתעשייה כיצד סרט גיבורים צריך להראות, בזמן שוורנר שוחה נגד הזרם ומנסה לבסס יקום קולנועי משל עצמה.

הגלים והתהפוכות הללו ימשכו, ושוב אולי נראה את גיבורי DC במרכז המיינסטרים, עם מארוול שמחפשת לעצמה מקום בפאניקה. אך בין כל הכרישים יש מקום לעוד דגים, שונים ומשונים, ואנו ממשיכים לראות עוד סימנים שלהם. אלו יהיו פרוייקטים כמו “לוגאן” ו”פצצה אטומית”, פרוייקטים שיגיעו קצת משום מקום, ושנגלה עליהם לרוב רק חודשים ספורים לפני יציאתם. והם יהיו שונים, מיוחדים ומרגשים.

אנו חיים בתקופה נפלאה לחובבי סרטי הקומיקס, לא רק בגלל העושר של הז’אנר, אלא מכיוון שמתחיל להיווצר בו הגיוון האמיתי, החיוני להמשך קיום הז’אנר הגדול. גם מערבונים נפלו בסוף, אך דווקא בסוף חיי הז’אנר הישן נושן ההוא זכינו בכמה מההברקות הגדולות ביותר שראה תחום הקולנוע.

במאגר הקופונים שלנו כבר ביקרתם?
סמארטפונים וגאדג'טים במחירים נוחים ובמשלוח ישיר עד הבית
לחצו כאן
תגובות לכתבה
גאדג'טי | Gadgety
ניווט באתר
קטגוריות
גאדג'טי
חיפוש כתבות