גאדג’טי מסקר: AOC Agon AG251FZ – המסך ששובר את הגבולות

מסך מחשב AGON (צילום: אורי כרמי) מסך מחשב AGON (צילום: אורי כרמי)

אני זוכר את הימים בהם עברנו בהדרגה למסכי ה-LCD. המקום הפנוי והעיצוב עשו את שלהם והפכו את המסכים הללו, שהיו אז בראשית דרכם בעיקר מבחינת האיכות, לדבר הבא בשוק זה. המעבר למסכי ה-LCD לא היה בחירה שגויה, אך בביצוע מעבר זה פיספסנו נקודה נוספת בדרך, שבגללה מביני דבר נשארו עם מסכי השפופרת שלהם – וזוהי התזוזה.

מה שהיום נמצא בחזית הטכנולוגיה עבור מסכי גיימינג, היה אז חלום רחוק מאוד, ועברנו לקצב רענון של 60 הרץ, בזמן שלמסכי השפופרת הישנים שלנו הציעו בממוצע 85 הרץ, ואף יותר מזה. כאשר עשיתי את המעבר למסך LCD, יכולתי להישבע שהמסך “איטי יותר” – זאת עוד לפני הבנת הטכנולוגיה.

מאז דברים השתנו. לא רק שזכינו לפאנלים איכותיים בהרבה (IPS על שלל סוגיו, לדוגמה, ואף מסכי TN הפכו לאיכותיים בהרבה), זכינו סוף סוף לסגור את המעגל שעד עכשיו לא היה סגור – קצב הרענון. זה התחיל בהכפלת תדר התצוגה הסטנדרטי, לכדי 120 הרץ, והמשיך לטפס מעלה לתדר הרענון הנפוץ בשוק כעת- 144 הרץ.

יצרני הפאנלים התמודדו (ועודם מתמודדים) עם היכולת ליצור מסך בעל תדרי רענון גבוהים יותר, אל מול ההתנגדות של הפאנלים האיכותיים, מסכים עם תדר של 144 הרץ, יחד עם פאנל איכותי מספיק כבר הושגו מזמן. אבל זה לא נגמר כאן – ואולי זוהי אף תחילת הדרך.

מבט מקרוב

הכירו את מסך ה-AOC Agon AG251FZ. במבט ראשוני, זהו עוד מסך גיימינג בעל גודל של 25 אינץ’ על רזולוצית Full HD, זמן תגובה של מילי-שניה ובעל תמיכה ב-AMD FreeSync. במבט שני, מדובר במסך בעל נתון מהפכני: מסך זה מכיל תדר רענון של 240 הרץ.

הודות לפאנלים המוצעים כיום בשוק, עם תדר רענון של 144 הרץ יחד עם פאנלי IPS ו-VA, חברת AOC עשתה זאת באופן שונה, לפחות במוצר הנוכחי – ועבדה דווקא על פאנל TN, כאשר זו הצליחה, כפי הנראה, למצות את כל הפוטנציאל של פאנל ה-TN.

מסך ה-AG251FZ הוא מסך יפיפה. הוא אמנם לא כולל שוליים דקים המתפשטים כרגע בשוק, אך עיצובו ללא רבב, בגוונים יפים של שחור ואדום. מעבר למסגרת נמצא ציפוי מט מלא ונוגד השתקפויות, נתון שאני תמיד שמח למצוא. מצד ימין אף אפשר להוריד ידית ועליה למקם אוזניות.

AOC לא חסכה מבחינת החיבורים, וניתן למצוא כאן מערך בהרכב מלא: חיבור DVI, זוג חיבורי HDMI 2.0, חיבור VGA, ארבעה חיבורי USB וכמובן, חיבור DisplayPort.

מחברים במסך מחשב AGON (צילום: אורי כרמי)
מחברים במסך מחשב AGON (צילום: אורי כרמי)

עוד הגיע עם מסך זה שלט המתחבר למסך, דרכו אפשר לשלוט בתפריט בצורה מלאה ונוחה, ואף לבחור פרופילים קיימים. לצורך הבדיקה הבחירה אופסה לסטנדרטית. כפתורי השליטה שעל המסך מבוססי-כפתור ולא טאץ’, ונמצאים מתחת למסך, מה שמקשה על השליטה. השלט המצורף הוא בהחלט פתרון נהדר.

שלט למסך מחשב AGON (צילום: אורי כרמי)
שלט למסך מחשב AGON (צילום: אורי כרמי)

לשחק עם 240 הרץ

לסקירה זו הגעתי ללא ציפיות גדולות. אחרי הכל, כבר ראיתי הרבה מסכי 144 הרץ – כמה הבדל כבר יכול להיות? לשמחתי, הופתעתי באופן מידי. כבר בשולחן עבודה, כאשר המסך מתחיל לפעול וסמן העכבר בתזוזה, ניתן להרגיש את ההבדלים במהירות.

עם הפתעה נעימה זו, נכנסתי לסשן של כמה ממשחקי הרשת האהובים עלי. כאשר הגדרתי במסך ההגדרות של המשחק את תדר ה-240 הרץ, וצללתי אל תוך המשחק, כל מה שיכולתי לומר באותו הרגע, בקול, היה “וואו”. המשחק זז כל כך חלק על מסך ה-AG251FZ עד כדי רמת תזוזה מציאותית לחלוטין.

אם תדר רענון של 144 הרץ מרגיש כמו שיפור תזוזה גדול מאוד, הרי ש-240 הרץ הם בדיוק מה שלוקח את תדר הרענון של 144 הרץ וממקסם את כל הפינות. במשחקים, לקצב הרענון שמסך זה מספק, היה יתרון מוחלט.

התזוזה החלקה כל כך אפשרה לפעול מהר תוך כדי תזוזה וקפיצה (סיטואציה הנפוצה במשחקי יריות), ולתפוס את האוייב כאשר הוא עצמו בתזוזה – כל זה הודות ליכולת של 240 הרץ להעלים לחלוטין מצב של טשטוש בעת תזוזה. במשחק עצמו, בשלב מסויים, תהיתי אם היתרון ממנו אני נהנה הוא לגיטימי, שכן הרגשתי בלתי מנוצח. מסך זה בהחלט נותן יתרון גדול מאוד לגיימרים.

המסך החדש של מותג AGON מבית AOC לא מציע תזוזה חלקה רק בתדר של 240 הרץ, אלא לרוחב כל הספקטרום: מסך זה מכיל את טכנולוגית ה-FreeSync של AMD. באמצעות סינכרון המתבצע בזמן אמת אל מול מספר הפריימים שמספק המסך, ניתן להנות מחוויה חלקה גם על קצב פריימים נמוך מ-240 הרץ, ואף מתחת ל-60 פריימים לשניה.

כאשר רצו ברקע משחקים כבדים מאוד, על הגדרות כבדות מאוד שהורידו את קצב הפריימים ל-30 עד 40, היתרון הנ”ל הפך למשמעותי. קצב פריימים של 30 הרגיש כמו 40, ואילו קצב פריימים של 40 הרגיש כמעט כמו 60 פריימים לשניה. זוהי אולי התכונה המרשימה ביותר במסך זה, כמובן, לאחר קצב הרענון הגבוה.

מסך מחשב AGON (צילום: אורי כרמי)
מסך מחשב AGON (צילום: אורי כרמי)

המסך עצמו

על אף שהמסך בנוי מפאנל TN – פאנל הנחשב לפשוט, המסך מצליח לשמור בצורה מצויינת, כל הדרך, על איכות תמונה שלא מרגישה נחותה או פשוטה מדי בשום צורה. מסך זה כן סובל מגוונים מעט שונים כיאה למסך המבוסס על פאנל TN, אך זהו מסך המתאים לגיימינג ומדיה ולא לעבודה (כגון עיצוב גראפי) – מה שמרכך את המכה.

למסך זה איכות תמונה מצויינת, בעיקר בשל רמת הדינאמיות שלו. הלבן והשחור במקומם, ובמסכים אחרים בהם רמת השחור עשויה להיות אפרפרה, הגוון השחור הוא טוב לחלוטין.

לצערי, איכות התמונה בכל זאת סובלת מכמה בעיות. הראשונה שבהן משתייכת, שוב, לסוג הפאנל, והיא זוויות הצפיה. יש לשבת באופן ישר, כאשר המסך פונה אל השחקן בגובה העיניים על מנת שלא לסבול תופעה של גוונים מעוותים בחלקו העליון או התחתון של המסך. כאשר מביטים מהצדדים, הגוונים מתחילים לאבד מהדינאמיות שלהם.

עוד בעיה שסובל ממנה המסך היא חוסר חדות במקרים מסויימים, תלוי במרחק הישיבה. הגדלת המסך ושמירה על רזולוציה של Full HD נעשית גבולית מאוד. מאחר וכך, צפיפות הפיקסלים יורדת, ואיתה חדות הטקסט. לעומת זאת, חשוב להדגיש שההבדלים אינם גדולים מידי ואינם נמצאים בחלק גדול מהמקרים – אך ורק חדי העין ישימו לב לכך.

לסיכום

בסופו של דבר, מדובר במסך גיימינג מוצלח מאוד ומהפכני. השימוש בתדר רענון גבוה כל כך בהחלט מדגיש באופן גס את הגבולות בינו לבין מסכים בעלי תדר של 60 הרץ, והוא אף מצליח להוות שדרוג עבור מסכי 144 הרץ, תדר רענון גבוה מאוד כשלעצמו.

אף ההגבלה הטכנולוגית ממנה סובל מסך זה, אין באמת חיסרון שובר-שוק להצביע עליו. החיסרון היחיד, כנראה, עשוי להיות שעל מנת שתוכלו להנות מתדר תצוגה של 240 הרץ, יש צורך בכרטיס מסך (או מערך כרטיסים) המסוגל להציע מספר מרובה כל כך של פריימים בשניה. אך מאחר ומסך זה תומך ב-AMD FreeSync, אתם עשויים להנות מקצב פריימים נמוך יותר בצורה חלקה, וזה בהחלט עושה את ההבדל.

גיימרים המחפשים יתרון בכל הנוגע לציוד היקפי יהנו מאוד ממסך זה. מחירו של המסך עומד על 2,200 שקלים. מחיר זה אינו נמוך, אך אם מוסיפים למשוואה את תדר הרענון המרשים, וכמו כן את מחיריהם של מסכים מסוג זה, המטפסים בקלות לאזור ה-4,000 שקלים, מקבלים דיל משתלם מאוד.

מסך זה יהיה זמין לרכישה החל מחודש דצמבר.

מה אהבנו

  • תדר רענון חלק מאוד
  • צבעים מצויינים יחסית לפאנל
  • תזוזה חלקה כל הדרך בעזרת FreeSync
  • מכיל מערך חיבורים מלא
  • תג מחיר מצויין

מה לא אהבנו

  • זוויות צפיה מוגבלות
  • חוסר חדות, לעיתים


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים