בקרוב בכביש הקרוב לביתכם: אינטל ומוביילאיי ישיקו 100 רכבים אוטונומיים

Mobileye תמונה: Mobileye

חברת אינטל הכריזה היום על הצעד המשותף הגדול הראשון עם מובילאיי מאז רכשה אותה במארס האחרון תמורת 15.3 מיליארד דולר. על פי התוכנית תפרוס אינטל 100 מכוניות אוטונומיות שישמשו לצרכי ניסוי בארה”ב, אירופה וגם בישראל.

שתי החברות יתחילו לייצר במשותף 100 מכוניות בעלות יכולת אוטונומית מדרגה 4 (פירוט על הדרגות בהמשך). אמנון שעשוע, שמונה לאחר הרכישה לתפקיד סגן נשיא בכיר באינטל ומנכ”ל טכנולוגיות ראשי של מוביילאיי, אמר כי מטרת הניסוי היא בדיקת  המכוניות בתנאים אמיתיים אשר יספקו  משוב מיידי וכך יקדמו פתרונות לבעיות בתחום. באשר לפיזור בין ארה”ב, אירופה וישראל הוא הסביר כי “גיוון גיאוגרפי הוא היבט חשוב מכיוון שבאיזורים שונים יש סגנונות נהיגה שונים וגם תנאי כביש ושילוט אחרים”.

“מכוניות הניסוי ישלבו חיישנים, ראייה ממוחשבת, היתוך נתונים, מיפוי ועקרונות מדיניות נהיגה יחד עם פלטפורמות המיחשוב הפתוחות של אינטל ומומחיותה במרכזי נתונים ותקשורת 5G על מנת לספק מערכת שלמה של “מכונית לענן”, נמסר מאינטל.

אם הניסוי יסתיים בהצלחה, הידע והגיוון הזה אמורים להוכיח כי את הטכנולוגיה של אינטל ומובילאיי אפשר יהיה לפרוס בכל מקום. לשם כך גם המכוניות בניסוי תהיינה מדגמים ויצרנים שונים. חדי עין אולי כבר שמו לב למספר רכבי ניסוי של מובילאיי (בדגמים של אאודי) נעים על כבישי ישראל.

כפי שרצתה אינטל ברכישת מובילאיי (ושילמה בהתאם), הניסוי ממצב אותה במרכז העשייה של תעשיית הרכבים האוטונומיים ועתה היא לוקחת חלק גדול מהתהליכים שדורשת התעשייה. יתכן כי בניגוד לפתרונות הזמניים עד עתה, משרד התחבורה יצטרך לקחת חלק בשינויי חקיקה כדי לאפשר תנועות מכוניות אוטונומיות בסדרי גודל אלו, בדומה לרגולציה שאושרה לאחרונה במקומות אחרים בעולם.

כמה זה אוטונומי?

SAE International, איגוד למהנדסי רכבים שנוסד ב-1905, הוא גוף בר סמכא לקביעת סטנדרטים בעולם הנדסת הרכב.

האיגוד חילק את האוטונומיה של רכבים ל-6 רמות:

  • רמה 0: ללא אוטומציה כלל – הנהג מתפעל את הרכב באופן מלא וכל הזמן. מה שנהוג כיום ברכבים רגילים.
  • רמה 1: שליטה מלאה של נהג אנושי כאשר ישנה אפשרות לסיוע של מערכת אוטומטית שיודעת לתפעל פעולה יחידה (לדוגמא האצה או בלימה).
  • רמה 2: ברמה זו קיימת מערכת שיודעת לקחת שליטה מהנהג (גם הגה וגם מצערת)
  • רמה 3: מערכת ברמה זו תדע לשלוט על הרכב לאורך זמן. כמו ה’טייס האוטומטי’ של טסלה. הנהג האנושי חייב להיות עם עיניים על הכביש כל הזמן כדי לקחת שליטה במידת הצורך.
  • רמה 4: רכב ברמה זו כבר אפשר להגדיר ככמעט אוטונומי לגמרי. הנהג האנושי כבר אינו חייב להיות בתשומת לב מלאה. עם זאת צריך להיות מודע כי ישנם תרחישים שהרכב עדיין לא יוכל לענות עליהם.
  • רמה 5: ברמה זו הרכב יוגדר כאוטונומי לחלוטין. התנהגות הרכב תהיה זהה לנהג אנושי. רמה טכנולוגית זו עדיין רחוקה מהישג יד.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים