התרבות הנסתרת של הגיימינג: הכירו את אספני המשחקים בישראל

צילום: רפאל בן-ארי

אלבומי מדבקות ישנים, פוגים, פליקים, קלטות וידאו ותקליטים – רשימה זו מתארת אפילו לא קמצוץ מהמתרחש מדי יום בקהילות האספנים בישראל. קבוצות המכר בפייסבוק העוסקות באספנות נוסטלגית מכל הסוגים מונות עשרות אלפי משתתפים המקווים לצאת למסע קצר אל העבר, בדמות פריט ישן שהיה להם כילדים. לכל תחומי האספנות הללו יש מרכיב משותף: הקשר האישי בין האספן לפריטים. אלו אספנים של זכרונות, המשחזרים את העבר, ומציבים אותו על המדף פריט אחר פריט.

בתוך חגיגת הנוסטלגיה הזו, אחד התחומים החדשים יותר הינו אספנות גיימינג: משחקי וידאו, משחקי מחשב, ופריטים קשורים. כמו יתר תחומי האספנות הסובבים זכרונות אישיים, גם בגיימינג אספנים רבים מחפשים משחקים מילדותם. לכן חלקם יתעניינו יותר במשחקי אטארי עליהם גדלו, חלקם יימשכו יותר למשחקי נינטנדו וסגה, וחלקם יעדיפו משחקי מחשב משנות התשעים. מצד שני, ובניגוד מוחלט, חלקם מתעניין אך ורק בפריטים מודרניים.

למעשה אין גבול או הגדרה מדויקת לאספנות משחקים, וזה אחד הדברים הנהדרים בתחביב. כל אחד רשאי לאסוף את מה שמתחשק לו. בסופו של דבר, לכל המשחקים בסיס משותף – ההנאה אותה הם מספקים לשחקנים. הנאה זו חוצה תקופות וגילאים, ומאפשרת לכל אחד לאסוף את החוויות המתאימות לו ביותר.

משחקי מחשב מהסוג הישן, עם קופסה גדולה ובונוסים בפנים. צילום: רפאל בן-ארי

אספן בטעות

גם אני אספן. אני אוסף משחקי וידאו ומשחקי מחשב ישנים, מהסוג שהגיע עם קופסאות גדולות, מדריכים ודיסקטים. יש לי גם את המכשירים המסוגלים להריץ את המשחקים הללו, החל מקונסולות רטרו ועד למחשבים ממגוון דורות ישנים. אך למרות שהיום יש ברשותי כבר אוסף מרשים של משחקים מתקופות שונות, חלקם משחקים נדירים אותם אני מנסה גם לשמר בדרך כלשהי, הדבר לא תמיד היה כך.

למעשה, מעולם לא תכננתי להיות אספן. באופן אישי, פשוט דאגתי שמשחקי המחשב הישנים שלי, ברובם, לא ייזרקו לפח עם השנים. המשחקים האלה עוררו בי זכרונות בכל פעם שהבטתי בהם – קופסאות הקרטון הגיעו עם ציורים מרהיבים וכללו עושר של פריטים כמו ספרי הדרכה עבי כרס, פוסטרים, קטלוגים נוסטלגיים של משחקים מהעבר, ואפילו פריטי בונוס נהדרים כמו קלפים או מפות של עולם המשחק. עם הזמן, החלטתי לאתר עוד משחקים כאלו, בהם שיחקתי כילד, כי פשוט היה זה תענוג לגלות אותם מחדש בתור אדם בוגר.

התחביב שהחל במשיכה לזכרונות הילדות הפך לכר פורה של ידע, מומחיות טכנית, וחשוב מכל: היכרות עם חברים נהדרים. לא אבוש לומר כי הכרתי אנשים נפלאים בקהילת אספני המשחקים, חלקם קרובים אליי מאוד, חלקם מטורללים מעט, אך לכולם תשוקה בלתי מסויגת להיסטוריה של תעשיית המשחקים. כמו בכל קהילה, גם בקרב האספנים ישנן בדיחות פנימיות, סיפורים משעשעים והרפתקאות משונות.

גרוטאות של האחד, אוצרותיו של האחר

בתור אספן, אני נדרש מדי פעם להסביר מה לעזאזל אנחנו מוצאים בתחביב הזה. לא אחת מכנים את הפריטים הללו “גרוטאות”, וזה מהתיאורים הנדיבים ששמעתי. ובכן, התשובה כמובן תלויה בכל אספן ואספן, אך ניתן לשרטט כמה נקודות דומות עבור רובם. נוסטלגיה אישית וזכרונות ממשחקי ילדות היא סיבה אחת. סיבה נוספת היא עניין בהיסטוריה של משחקי הוידאו והתנסות אישית בהתפתחותם. מעבר לכך ישנם היעדים המוכרים של אספנות קלאסית: השלמת סט משחקים של מכשיר מסוים, חברה מסוימת, וכן הלאה.

בפעם הראשונה שראיתי NES ו-Super Nintendo בפעולה, הייתי כבר בשנות העשרים לחיי, והבנתי שחלק מעולם הגיימינג חמק מעיני עד אותו רגע. בתור ילד לא היו לי קונסולות משחק, נהגתי לשחק רק במחשב. אמנם הכרתי משחקים כמו מריו, אך כאשר רואים את המשחק רץ על החומרה המקורית, ומוצג על טלוויית CRT מהסוג הישן שעבורה תוכנן, החוויה שונה לחלוטין. הבנתי כי בתור גיימר שמכבד את עצמו, עליי לחקור את הצד הזה של תעשיית המשחקים, שפספסתי לחלוטין בילדותי. רציתי לדעת מה ילדים אחרים חוו באותו הזמן. במקרה זה המטרה לא היתה לאסוף כל משחק שיצא למכשירים אלו אלא את מיטב החוויות שהתקופה הציעה. זהו מסע נהדר ומהנה, בו חוויתי כמה מהמשחקים המוצלחים בחיי, על אף גילם המתקדם.

יש לציין כי לא כל האספנים מתמקדים בפריטים מהעבר. ישנן חברות המתמחות בייצור פריטי אספנים, כמו “פנקו פופ” המייצרת בובות מעולמות הפופ השונים – ביניהם גם משחקים. בובות אלו פופולאריות מאוד בקרב אספנים. כמותן, ישנו קו ה”אמיבו” של נינטנדו, בובות של נינטנדו אשר מרחיבות את המשחקיות במשחקי הקונסולות שלה. בדמויות הללו מושתל שבב אותו המשחק מזהה, ומגיב בהתאם. אספנים רבים ששים לקנות כל דמות אמיבו עדכנית המגיעה לחנויות.

משחקי רטרו ובובות אספנות בארץ הקודש. צילום: בן נחום

רמות שונות של שגעון

עבור אספנים מסוימים עיקר התחביב מתרחש בשעות הקטנות של הלילה. אספנים מסורים לא יהססו לקום טרם הזריחה ולהופיע בשוק הפשפשים כשהרוכלים עוד פורשים את מרכולתם. בשעה זו מתבצעות העסקאות הכי טובות: משחקים, קונסולות ואביזרים נתפסים במהרה ונעלמים. כמה שעות לאחר מכן, כשהשמש כבר זורחת ומגיעים המבקרים המזדמנים לשוק, האספנים מזמן אינם – ואיתם גם הפריטים המעניינים ביותר. האספנים המתקדמים ביותר נמצאים בקשר אישי עם הרוכלים, אשר שומרים עבורם מראש פריטים חשובים.

אספנים אחרים, המחפשים עסקאות באינטרנט, לא יהססו לקום באמצע הלילה כדי להתחרות על מכירה פומבית בארץ רחוקה. במקרים רבים, האספנים הוותיקים יותר יזמינו “לוט” (Lot) הכולל מגוון רב של משחקים, שמתוכם רק בודדים חסרים להם. את העודפים הם ינסו להחליף עם חברים, או למכור ברווח המכסה למעשה את עלות המשחקים אותם רצו להשיג.

אלו שעניין הרווח מצא חן בעיניהם במיוחד הפכו לסוחרים המתמחים במשחקי רטרו. הסוחרים מגיעים טרם זריחה לשוק כדי להתחרות באספנים הכבדים ביותר, ולאחר מכן מוכרים את השלל שמצאו לאלו ששנת הלילה חשובה להם יותר מאשר למצוא את “זלדה” במחיר מציאה.

למעט סוחרים הפעילים בקבוצות הרטרו ומכירות יד-שניה שונות, קמו גם שתי חנויות של ממש בישראל, המתמחות במשחקי רטרו. אלו הן “רטרו גיים סנטר” בתל אביב ו”גיימינג לנד” ביהוד. בחנויות אלו ניתן למצוא שלל רב של משחקים נוסטלגיים וקונסולות מכל התקופות, תיקוני מכשירים ופריטי אספנות. אם הגעתם לאירועי יד שניה גדולים או כנסי משחקים בשנים האחרונות, ישנו סיכוי טוב שכבר פגשתם אותם, מדברים עם באי הכנס מעל לשורות ארוכות של משחקי רטרו מכל התקופות.

צילום: רפאל בן-ארי (ימין), אדם לוי (שמאל)

בנה משחק בעצמך

ישנם אלו המחפשים אתגר טכני. אחרי הכל, לתקן קונסולת משחק בת כמה עשרות שנים אינו הישג של מה בכך. בקהילת המשחקים, גם בישראל, ישנם אלו ששולטים במיומנויות מסוג זה. החל מהלחמות ותיקונים, עבור בגרסאות מיוחדות של משחקים וותיקים, עם שינויים ושיפורים, ועד ליצירה ביתית של רכיבי אלקטרוניקה. אספנים שונים בישראל יודעים להפגין את מומחיותם ואינם נופלים בדבר מחבריהם בחוץ לארץ.

הפרויקטים המרשימים ביותר הם כנראה אלו של מכונות הארקייד. חלק מהפעילים הבולטים בתחביב בונים במו ידיהם מכונות ארקייד שלמות מעידן אולמות המשחקים. זכיתי לראות במו עיני מכונות כאלו, שנבנו ברמה הגבוהה ביותר – עם מסכים מהסגנון המתאים, חלקים איכותיים, גימור מקצועי וסאונד משובח. אחרים בונים או אוספים מכונות פינבול, אלה עם הכתור המקפץ.

בין האספנים עם היכולות הטכניות הגבוהות ביותר ניתן למצוא אספני מחשבים, המתרכזים במחשבי רטרו ומחשבים מיוחדים מתקופות שונות, כמו אמיגה ומחשבי אטארי. למעשה, יש להם מעין מועדון משלהם בשם “מחשבי 8-ביט – הקבוצה הישראלית”, והם אף נוהגים להיפגש מדי פעם, לשחק במחשבים הישנים, להציג דברים מעניינים שגילו או פיתחו ולחלוק חוויות. מדובר במעיין שופע של ידע במחשבים והיסטוריה טכנולוגית.

לא רק אוספים, גם בונים מכונות משחק גדולות. צילום: אדם לוי (ימין), זקי אבוחצירה (שמאל)

לגעת בהיסטוריה

אחד המאפיינים המיוחדים באספנות משחקים הוא גילה הצעיר של התעשיה. לעומת אומנות, פריטים ארכאולוגיים או אפילו קולנוע, תעשיית המשחקים קיימת זמן קצר יחסית. בכך לאספנים מתאפשר להניח ידיהם על משחקים ומכשירים שהיוו חלק משמעותי מהיווצרות תעשיית המשחקים, ולמעשה, מההיסטוריה.

עקב גילה הצעיר, לא קשה למצוא משחקים שכמעט גרמו להפלת תעשיית המשחקים, או כאלו שהצילו אותה ברגע האחרון. או לחלופין, משחקים שהציגו משהו חדש והפכו לז’אנר בפני עצמם. משחקים שעשו היסטוריה. כולם במרחק של כמה עשרות שנים בלבד, ובמקרים רבים תוכלו להשיגם במחירים זולים יחסית. ברור כבר כי משחקים הם מדיום שהולך ללוות אותנו שנים רבות בעתיד, ולכן פריטים וכותרים מתעשיה זו שהיה להם חלק משמעותי בעיצובה יהיו משמעותיים יותר בעתיד.

בזוית המקומית, היתה בישראל תעשיית משחקים מעניינת בשנות ה-90 של המאה הקודמת. בתקופה זו פותחו כאן משחקים ברמה גבוהה, חלקם עמדו למכירה על המדפים לצד כמה מהמשחקים החשובים בהיסטוריה. במקרים אחרים משחקים מחו”ל זכו לתרגום לעברית ולהוצאות מקומיות. עיתונים ומגזינים כמו Wiz ופריק סיקרו את המתרחש, בעברית. כיום פריטים מעטים נותרו מהתקופה ההיא. אספנים מסוימים, ביניהם גם אני, עושים מאמצים לשמר את הפריטים הללו – חלקם יצירות ישראליות מקוריות, ולהעלות את המודעות לנושא.

מנסים לשמר את העבר. תמונה: רפאל בן-ארי

סוף דבר

כאשר חושבים על כך, משחקים הם משהו מופלא למדי. מדובר ביצירות שמטרתן, ככלל, לספק לנו אושר והנאה. במובן מסוים משחקים מייצגים את אחד הצדדים היפים של בני האדם, המשקיעים מאמצים ניכרים ביצירת משחקים להנאה ותחרות, מהפשוטים ועד למורכבים ביותר. אוסף של משחקים לא מצריך הצדקה מלבד האפשרות להתנסות בחוויות שתוכננו לגרום לנו אושר. עם זאת, אספנים מוצאים סיבות נוספות להימשך לתחביב – בין אם מדובר בנוסטלגיה אישית, קהילה נמרצת, הרצון להשלים סדרות משחקים מסוימות, או אפילו שימור.

אספני המשחקים של תקופתנו הם למעשה הראשונים, פחות או יותר, שעוסקים בתחביב זה. תעשיית המשחקים הצעירה הולידה תחביב-צד שעדיין לא מובן לכל אחד, אך עתה מתחיל להרים את ראשו מעל פני השטח. תוך זמן קצר עולם אספנות המשחקים התרחב באופן משמעותי, ומאפשר כיום לכל אחד לאסוף בהיקף ובתקציב המתאימים לו. בין אם תגיעו לשוק הפשפשים עם הזריחה, תבנו מכונות ארקייד, או תחפשו בניחותא אחר כותרים באינטרנט – כל אחד יכול לקבוע את רמת המעורבות המתאימה לו. מי יודע, אולי מסתתר בכם אספן גדול שרק מחכה שתשחקו איתו?


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים