גאדג’טי מסקר: MSI GE63VR 7RF Raider – גיימינג מקסימלי בנייד

מחשב MSI GE63VR 7RF Raider (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי) מחשב MSI GE63VR 7RF Raider (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי)

רק לפני חודשיים וחצי סקרנו כאן את מחשב הדגל של סדרת ה-GE מבית MSI והגענו למסקנות מעניינות מאוד. לא עבר זמן רב מאז, וכבר בתערוכת קומפיוטקס האחרונה זכינו לקבל הצצה לנייד גיימינג חדש בסדרה, ה-MSI GE63VR 7RF Raider. 

מחשב ה-MSI GE63VR אמור להציע גרסה קטנה ומעודכנת יותר (הן מבחינה חומרתית והן מבחינת המבנה) עבור אותו מחשב נייד (על שלל סוגיו). החידושים הבולטים הפעם הם מערכת קירור משופרת, מקלדת מוארת צבעונית למדי וביצועי אודיו מרשימים.

עוד אפשר למצוא במחשב זה מסך העושה שימוש בתדר רענון של 120 הרץ, שכאמור, מאפשר לשחקן לראות את ההבדל בין 60 פריימים לשניה לבין 120 פריימים לשניה במשחקים, המתבטאים בקצב חלק יותר ומציאותי בהרבה. לסיום, עוד נקודה מאוד מעניינת: מחשב זה מכיל מערך RAID 0 של כרטיסי SSD בתצורת NVMe PCI-Express X4 (או SATA3, לחילופין).

המפרט המלא

מעבד: Intel Core i7 7700HQ (דור שביעי)
מסך: 15.6 אינץ’, FHD – מצופה מט ותומך בתדר רענון של 120 הרץ (3 מילי-שניות)
זכרון: נפח של 16 גיגה-בייט מסוג 2400 מגה-הרץ, DDR4
כרטיס מסך: NVIDIA GeForce GTX 1070 8GB
אחסון: כונני SSD M.2 בנפח 256 גיגה-בייט ב-RAID 0, כונן מכאני בנפח 1 טרה-בייט
סוללה: 6 תאים, 51Wh
קישוריות: כרטיס רשת Killer Gb, חיבור אלחוטי 802.11AC Wi-Fi + Bluetooth v4.1
מערכת הפעלה: Windows 10 Home

מבט מקרוב

ראשית, ארצה להעריך את האריזה של מחשב הנייד ואת תכולתה – ניכר שחברת MSI רצתה להשקיע, וכך עשתה – בזמן שרבים מהמחשבים בשוק זה לא עושים כן. תכולת האריזה, חוץ מהמחשב והמטען מכילים הרבה מידע, ואף חוברת הוראות שמנה במיוחד המתורגמת לעברית.

אך הרושם מהאריזה הוא לא כרושם שהמחשב עצמו. קו העיצוב של המחשב מעניין מאוד. הוא אמנם לא עשוי ממתכת או חומר מיוחד אחר, אבל קווי המתאר שלו מזכירים מאוד- בכוונה, כמובן, חזית של מכונית מירוץ. רוצה לומר – מחשב מהיר למדי. למחשב זה אכן פוטנציאל למהירות מסחררת בזכות המפרט החומרתי ממנה הוא נהנה. אם בחומרה שבמחשב זה עסקינן, חומרה איכותית ויקרה לכל הדעות, נראה שבחברת MSI הצליחו לדחוף את כל הטוב הזה לאריזה קטנה, דקיקה, ושגם לא שוקלת הרבה יותר ממחשב נייד רגיל (כ-2.4 ק”ג). מרשים.

מחשב MSI GE63VR 7RF Raider (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי)
מחשב MSI GE63VR 7RF Raider (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי)

מערכת הקירור של מחשב ה-MSI היא אחת מהנקודות הבולטות של מחשב הגיימינג הזה. בגרסתה השלישית של מערכת הקירור שיפרה החברה את הסירקולציה, כשההעמדה למטה מאפשרת יותר כניסה של אוויר, בעוד אוויר חם יוצא מכל צדדי המחשב, כשהיא מסלקת אוויר חם מהמעבד שבצד שמאל, והמעבד הגרפי שבצד ימין. יש במבנה זה בעיתיות מסויימת, ואנו ניגע בה בהמשך.

עם ההדלקה, הנעשית בצד ימין בעזרת כפתור מוזר-משהו, הלוגו וקווי המתאר שמאחור מוארים בצבע אדום. בולטת, יותר מכולם, היא המקלדת, שלא נחה לרגע ועם כל קשת הצבעים שהיא מכילה ומקבלת אותנו במופע צבעים מרהיב- אולי מרהיב מדי.

מערך החיבורים של מחשב זה מעניין למדי. ראשית, כל כניסות ה-USB מוארות באדום – פיצ’ר נחמד למדי שבחשיכה בהחלט יכול להיות שימושי. שאר המערך מורכב ממיטב החיבורים: מבחינת USB, ניתן למצוא 3 רגילים יחד עם כניסת USB 3.1 Type-C אחת. יחד עם כניסות קול, רשת וקורא כרטיסים, ניתן למצוא גם יציאת HDMI 2.0 (תואמת 4K 60FPS) ואף יציאת mini-DisplayPort. ניתן לחבר עד ל-3 מסכים בעזרת מחשב זה.

מגוון החיבורים במחשב MSI GE63VR 7RF Raider (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי)
מחשב MSI GE63VR 7RF Raider (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי)

שימוש בפועל

הבה ונתחיל מהדבר הבולט ביותר, המקלדת. מקלדת ממותגת זו מגיעה אלינו מחברת הציוד ההיקפי SteelSeries. אם נשים לרגע את הצבעים בצד, מדובר במקלדת מאוד מעניינת. ראשית, בעזרת התוכנה המצורפת על גבי המחשב ניתן להגדיר פונקציה לכל מקש, וזה אומר שלא רק אוכל להגדיר מאקרו למקש A לדוגמה, אלא אוכל גם להגדיר את כתיבת האות B בעת לחיצה על מקש ה-A, ולמעשה להחליף בין כולם, כאשר זה אפשרי עבור כל פרופיל (כל משחק, לדוגמה). עבור גיימרים רבים זהו פיצ’ר שימושי עד כדי הכרחי, תלוי את מי שואלים.

בתוכנה ניתן, איך לא, להגדיר את הצבעים שבמקלדת, כאשר ישנם אף פרופילים מוכנים מראש, הכוללים סוגים של התנהגויות המקלדת ואף צבע קבוע. כמו בהגדרות הפונקציה, גם כאן נוכל לבחור צבע עבור כל מקש בנפרד והצורה בה יתנהג. מכאן אוכל, לדוגמה, להגדיר את מקשי ה-WASD עם אנימציה של גל צבעוני (Rainbow Wave) ואת שאר המקשים על צבע קבוע.

דבר נוסף ואחרון שמצאתי ואהבתי במקלדת זו הוא טיפול ותכנון נכון של המקלדת ברמת ה-Ghosting. זוהי לא מקלדת הנקיה מתופעה זו, אך ניכר שבעת התכנון חשבו על מרבית הצירופים האפשריים מכל הצדדים, כך שלמעשה חווית המשחק דרך המקלדת אינה נפגעת.

משטח העכבר, בו קהל היעד כמעט ולא יעשה שימוש הוא סטנדרטי למדי, ושמחתי מאוד לגלות שהוא לא כולל אי-אילו פגמים בתכנון, כגון משטח חלק מדי או לא נוח.

חווית מולטימדיה וגיימינג

את מבוקשנו כגיימרים יספקו המסך וחווית הסאונד. במחשב נייד זה הושם דגש גדול מאוד על הסאונד: הכל מתחיל משימוש בשבב Nahimic 2 הכולל תוכנה תואמת ונגמר ברמקולים ממותגים (“פי 5 בגודלם בהשוואה לאחרים”) המתוכננים על ידי חברת Dynaudio.

ובכן, לא רק על הנייר: הרמקולים בהחלט עושים את העבודה, והם עושים אותה טוב, טוב מאוד. ראשית, הם עוצמתיים ברמת הווליום בהשוואה למחשבים אחרים, גם מחשבי גיימינג. בעוד הצליל נשמע מעט עמום, מנעד הצלילים הוא עשיר ומפורט. עוד אציין לטובה את התדרים הנמוכים, שלמרות שאימפקט מלא של באס לא נשמע מהם (או מכל מחשב נייד אחר), הנמוכים עדיין כוללים באס לא רע בכלל.

אך החוויה האמיתית מתחילה כאשר מתחברים עם אוזניות. שמיעה קצרה הביאה אותי למסקנה שמדובר בכניסת אוזניות מוגברת היטב, אף על פי שפרט זה אינו מצויין על ידי החברה (וחבל שכך). עבודה עם אוזניות מקצועיות בגודל מלא, אלו הזקוקות למגבר אוזניות (או ליציאה מוגברת) נשמעו עוצמתיים, זאת על אף עכבה של 80 Ohm. נתון מרשים בהחלט.

על מנת לשלוט ברמקולים ואוזניות, נעשה שימוש בתוכנה המצורפת, המאפשרת להפעיל פיצ’רים כגון בוסט לתדרים הנמוכים, סראונד וירטואלי, “ווליום חכם” ואף נוכל להגדיר בעצמנו את התדרים בעזרת ה-EQ המצורף. התוכנה מחולקת לכמה פרופילים, שבדרך כלל נרצה להמנע מהם – אך אלו בהחלט הוגדרו נכון.

הסראונד הוירטואלי הנכלל בתוכנה הוא לא דבר חדש. עבור מחשבים ניידים רבים מאוד פיצ’ר זה קיים עוד מלפני כמה שנים טובות. בהיותי סקפטי, הופתעתי למצוא סאונד וירטואלי משכנע מאוד, על אף שמחשב זה אינו כולל 5.1 או 7.1 ערוצים אמיתיים. במשחקים, יחד עם אופציה להגברת הבאס, התקבלה חווית צלילים עוצרת נשימה. הסראונד המדומה נשמע אמיתי ובעל הכיוונים הנכונים. ניתן לשמוע באופן משכנע את הסביבה ולהגיב אליה באופן אינסטינקטי.

החוויה ממשיכה עם המסך תומך תדר הרענון של 120 הרץ. התזוזה המציאותית העניקה לי יתרון רב בעזרת אפקט כמעט אפסי של מהירות. המסך, מעניק צבעים חיים ויפיפיים, וזויות הצפיה הן בהחלט 170 מעלות, כל זאת בעוד לא מדובר בפאנל מסוג IPS.

תצוגת מחשב MSI GE63VR 7RF Raider (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי)
מחשב MSI GE63VR 7RF Raider (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי)

לצערי, לכל מוצר נפלא יש גם חסרונות. החיסרון הראשון, והגדול ביותר של מחשב נייד זה, הוא דווקא מערכת הקירור בה מתפארת MSI. נראה שהיא איננה מצליחה להתגבר על התחממות החומרה שבתוכה. התכנון המציב פתחים להוצאת אוויר מכל הכיוונים הוא בעייתי: מחשב נייד זה מתחמם ומוציא אוויר חמים מאוד מצידו הימני, בין היתר, היכן שנמצא באופן טבעי עכבר המחשב, מה שמתבטא בסופו של דבר בחום הבוקע מאזור זה הישר אל היד ואף מחמם את העכבר – סיטואציה מאוד לא נעימה בעת משחק.

לטובתו אזקוף את העובדה שהמקלדת עצמה מצליחה “להתחמק” מהחום, ולא מורגש כל אפקט של התחממות באזור, אלא בחלק העליון של מגש המחשב, היכן שלא נוצר לרוב מגע. בנוסף, יחסית למחשבים אחרים בסיטואציה, המאווררים אינם מרעישים יותר מדי, וכמובן שעל ידי אוזניות ניתן להמנע ממנו.

החיסרון האחרון הוא הסוללה. על אף שמהמפרט ניכר שלא מדובר בסוללה שאמורה להחזיק זמן רב, והעובדה שמשתמשים רבים יעשו שימוש במטען, סוללה זו מחזיקה מעט מאוד זמן. ספרתי שעתיים בלבד של עבודה רגילה.

לסיכום

אבחר להתחיל מהמסקנה עצמה: כאשר ישאלו אותי האם אני ממליץ על מחשב זה עבור גיימינג, אענה מיד בביטחון ובחיוב. ה-MSI GE63VR 7RF Raider הוא דגם מוצלח למדי של של מחשב נייד עבור גיימינג. מהצד השיפוטי של המבקר, ניכרת השקעה גדולה בהנדסת האנוש שבמחשב זה, ובשילוב החומרה הנכונה.

כמובן, הוא אינו חף מבעיות. בעיית ההתחממות עשויה להיות מציקה לפעמים, אך זה הכל פונקציה של יחס: בסופו של דבר לא מדובר בבעיה בלתי נסבלת, והיא אף מתגמדת כאשר אזכיר מחשבים גיימינג אחרים, שסובלים גם הם מאותה התופעה – כל אחד בצורתו שלו.

בסופו של דבר, MSI עומדת על אותו הקו של הבטחותיה והממצאים בפועל של מחשב נייד זה, וזוהי נקודה חשובה. האם מדובר במוצר מוצלח? בהחלט. מחירו של מחשב זה בישראל מתחיל ב-9,900 שקלים.

מה אהבנו?

  • הרכב חומרה חזק
  • עיצוב נעים לעין
  • מקלדת מצויינת ומותאמת אישית
  • מסך 120 הרץ בעל איכות טובה
  • ביצועי סאונד מרשימים מאוד
  • מערך חיבורים מרשים עם אופציה לחיבור 3 מסכים

מה לא אהבנו?

  • מתחמם
  • סוללה בעלת חיי עבודה קצרים


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים