-פרסומת-

המלצת נוסטלגיה: Tyrian 2000 – כיף חיים בחלל החיצון

| יום שבת, 2 בספטמבר 2017, 15:03 | משחקים

Tyrian יצא במקור באמצע שנות ה-90. מדובר במשחק Shoot-em-up, מהסוג שבו אנו שולטים בחללית ממבט על, המסך מתקדם כל הזמן קדימה, ועלינו לפוצץ את גלי האויבים שבאים מולנו. Tyrian 2000, עליו נדבר, הוא גרסה משופרת מעט עם חלליות חדשות ותוספות אחרות. מדובר באחד הז’אנרים הוותיקים ביותר בעולם הגיימינג, אך Tyrian הביא איתו כמה טוויסטים נפלאים שהפכו את המשחק לטקטי, מחושב ואישי יותר, ואינו מצריך לשחק באופן מושלם כדי להנות ממנו.

ראשית כל, לספינה שלכם ישנו מגן, שישמור עליכם מפני התנגשויות קלות עם האויבים והיריות שלהם. כל פגיעה תוריד מעט את המגן שלכם, אולם הוא מתחדש עם הזמן, אם לא פוגעים בכם למשך כמה רגעים. אם המגן שלכם נפל לחלוטין, ישנו גם שריון אותו האויבים צריכים לחדור כדי להרוג אתכם. הוא אינו מתחדש, ואם הוא יורד עד הסוף – כנראה שהגיע סופכם. זה אולי נשמע מאיים, אך למעשה יש פה מערכת הגנה כפולה המאפשרת לכם לספוג מעט יריות ומפגשים עם האויבים, מבלי לשלם על כך בחייכם.

אין להבין מכך שמדובר במשחק קל. להיפך – Tyrian 2000 הוא משחק מאתגר. המשחק מגיע עם כמה רמות קושי, וגם הקלה ביותר מביניהן תהיה מאתגרת עבור שחקנים חדשים. המגנים שומרים עלינו במידת מה מיריות של האויב, ומאפשרים לנו לטעות מדי פעם, אך במידה. אם ניתן לכל מתקפה של אויבינו לפגוע בנו, המגן ייפול במהרה. בסך הכל, הקושי מתבטא בתגובה למה שקורה על המסך, שימוש נכון במשאבים, ובתכנון מתאים לפני המשימה.

מג’ונגלים שוקקי חיים ועד לחלל החיצון

וועדת התקציב

באפשרותכם לשדרג כל אלמנט בחללית שלכם – מגן הספינה, כלי נשק מגוונים, או גנרטור המספק אנרגיה לכל הרכיבים. בכל רגע תוכלו להמיר מעט אנרגיה מהמגנים תמורת כלי נשק חזקים יותר, או לחלופין לוותר על טילי-צד ובהפרש הכסף לקנות גנרטור חזק יותר. ההחלטות הללו, המתרחשות טרם כל משימה, הן קריטיות להצלחה. לא אחת תיתקלו במשימה שתהיה קלה יותר בתצורה מסוימת, וקשה יותר בתצורה שאינה מתאימה. למרבה המזל, כל החלטה היא הפיכה לחלוטין והתקציב שלכם נשמר תמיד במלואו – עליכם רק להחליט כיצד להשקיע אותו בחלקים השונים.

התלות שלנו בתקציב הופכת גם את הלחימה למעניינת יותר. האויבים שנחסל יותירו אחריהם, בדרך כלל, כסף שיתווסף לקופתינו. בניגוד למשחקים אחרים, כאן התקציב שלנו תלוי באופן ישיר בכך שנאסוף את מה שמפילים אויבינו, ועל כן גם יש לנו אינטרס לחסל כמה שיותר אויבים ולא רק לחלוף על פני השלב ולהתחמק מרובם.

החלטות משמעותיות שישפיעו על מהלך המשחק

מה הסיפור שלך

כמו תצורת החללית, גם הסיפור במשחק תלוי בכם באופן מסוים. במהלך השלבים השונים תוכלו לאסוף “קוביות מידע” המכילות קטעי סיפור נוספים, תשדורות שונים, מידע מודיעיני ועוד. מדובר בקטעי טקסט קצרים, וחלקם מעניינים למדי, כך שהקריאה מומלצת. המשחק מדגיש את הקוביות הללו באופן שלא ניתן לפספס, ולמעשה מדובר באחד הבונוסים הבולטים ביותר במשחק כולו.

במסעותיכם בגלקסיה, תוכלו לעתים לבחור האם להגיע ליעד הבא בנתיב אחד או אחר. בכך, המשחק מאפשר לנו לבחור שלבים מסוימים על פני אחרים. לעתים אלו גם יהיו שלבים ברמות קושי שונות, כך שאם נתיב אחד קשה מדי עבורינו, נוכל לנסות את האחר. אם לא נצליח אף אחד מהשלבים, כנראה שצריך לחזור לצייד את הספינה מחדש, ולשים דגש על מה שחשוב לנו כרגע – מגנים, כלי נשק, וכן הלאה. השלבים עצמם מגוונים מאוד, וכוללים נופים מדבריים, כוכבי לכת זרים, לחימה בחלל החיצון ועוד.

לאן נטוס היום?

מצב ארקייד ומולטיפלייר

ניתן גם לשחק ב”מצב ארקייד”. במצב זה, כל מה שדיברנו עליו עד כה אינו רלוונטי. כאן, במקום לקנות כלי נשק ושדרוגים, ניתן פשוט לאסוף אותם במהלך השלב עצמו. מדובר במצב משחק המזכיר כותרים מסורתיים יותר, בהם חושבים פחות, ופשוט מקבלים שדרוגים לאורך הדרך מבלי לבצע בחירות מורכבות.

מצב הארקייד מאפשר גם לשחק עם שני שחקנים, כאשר כל אחד שולט על חללית משלו. החלליות שונות למדי זו מזו: אחת מהן זריזה, עם כלי נשק מסוגים מסוימים, והיא גם קטנה יותר ומאפשרת להתחמק בקלות מאש עוינת. השניה גדולה ומשוריינת יותר, מעט איטית יותר, ויש לה כלי נשק מסוגים אחרים. המשמעות של הבדלים אלו היא שעל השחקנים לעבוד יחד, ולהשלים זה את זה.

אם תרצו, תוכלו לשלב את שתי החלליות לחללית אחת גדולה, כאשר שחקן אחד שולט בתנועת החללית המשולבת, והשחקן השני שולט בכלי הנשק שלה. כמו המגה-זורד של הפאואר ריינג’רס. המשחק מאפשר לשחקנים לשבת על אותו המחשב, או להתחבר מרחוק באמצעות מודם. האפשרות האחרונה כבר פחות רלוונטית בימינו, לכן נסתפק במולטיפלייר מקומי.

קרבות בוסים מאתגרים

מבחינה טכנית

תוכלו לשחק ב-Tyrian 2000 עם מקלדת, ג’ויסטיק או עם עכבר. לכל אחד יתרונות וחסרונות, אולם סביר להניח שלשחקנים חדשים יותר, יהיה קל יותר עם העכבר הזריז. אם יש לכם ג’ויסטיק, זו הבחינה המנצחת, אך בכל מקרה תוכלו לשחק גם עם המקלדת ולא תרגישו כי המשחק מעניש אתכם על כך.

אחד הדברים הבולטים במשחק הוא הסאונד. פס-הקול של המשחק נפלא, עם מוזיקה שתענוג לשמוע גם היום, ולפוצץ אויבים לצליליה. האפקטים הקוליים במשחק, כמו פיצוצים, יריות וכן הלאה, נשמעים נהדר ואינם מציקים. זהו הישג עבור משחק בז’אנר זה, שבו אנו שומעים את היריות שלנו בלופ מתמשך לאורך זמן.

הגרפיקה במשחק מרשימה מאוד לתקופה, ובמידה רבה מחזיקה מעמד גם היום. החל מהמטבעות הקטנים המסתובבים בחן (לאחר שפוצצתם אויב) ועד לעיצובים המאיימים של בוסים עם חלקים מתנתקים, החזון הויזואלי של המשחק בהחלט מעורר השראה. הרקעים במשחק מראים מעט את גילו, אולם עדיין לא מדובר בתפאורה מכוערת. משתמשים מתקדמים יכולים לשחק עם הגדרות האמולציה כדי לקבל רזולוציה וביצועים טובים יותר.

סיפור בחלקים, אותם יש לאסוף לאורך הדרך

סוף דבר – וכיצד לשחק כיום

אני לא חסיד גדול של משחקי Shoot-em-up. בדרך כלל אני מוצא אותם מתסכלים, במיוחד אלו המכונים Bullet Hell – משחקים בהם צריך להתחמק מכמויות אדירות של אויבים ויריות הנשלחים לעברך, ומחייבים רפלקסים על-אנושיים, שינון ומזל. בניגוד אליהם, Tyrian 2000 מאפשר לשלב מחשבה, אסטרטגיה, ומידה של סלחנות.

מעטים הם המשחקים השומרים על מעלותיהם במשך תקופה ארוכה, אך Tyrian 2000 הוא בהחלט אחד מהם. הגרפיקה במשחק מספקת גם היום, והסאונד – ובמיוחד המוזיקה, נהדרים. המשחק מאפשר לנו לצלול למצב סיפור מאתגר, או לשחק במצב ארקייד פשוט וזריז, לפי העדפתנו, ולשחק עם חברים זה כיף לא פחות. עדיין רק גירדנו את פני השטח: כלל לא הזכרנו קודים מיוחדים הפותחים מצבים חדשים, ואף משחקים שלמים החבויים ב-Tyrian 2000.

בוודאי תשמחו לשמוע כי החל משנת 2007 המשחק הפך לחינמי. במקור המשחק תוכנן עבור DOS, אך תוכלו למצוא אותו בחינם לחלוטין בגרסה המותאמת למחשבים מודרניים ב-GOG. גרסה זו תעבוד גם על מחשבים חדשים עם Windows 10. כבונוס, תקבלו שם גם את פס הקול של המשחק להורדה, ותהליך ההתקנה קצר וקליל, ללא כל הגנות (DRM). מומלץ.

במאגר הקופונים שלנו כבר ביקרתם?
סמארטפונים וגאדג'טים במחירים נוחים ובמשלוח ישיר עד הבית
לחצו כאן
קריאה נוספת
עוד על הכותב
author-image
רפאל בן-ארי
כתב ומפיק תכני גיימינג יותר מעשור, בעל היכרות עמוקה עם ההיסטוריה של תעשיית המשחקים. בזמנו הפנוי (הנדיר) יוצר מודים ומקדם יוזמות נוספות בתחום הגיימינג בישראל. מעדיף לשחק עם עכבר ומקלדת ויש לו את דיוק ניוקם בחיוג מהיר בנייד.
תגובות לכתבה
  • Android Developer

    אהבתי את המשחק הזה. כל מני שדרוגים ובונוסים מגניבים.
    עם זאת, היו שדרוגים שלא היה שווה בכלל לנסות.

    • זה דווקא מוזכר (השילוב של החללית) בצורה בולטת ומפורשת…

      • Android Developer

        צודק. תיקנתי.

        • כן גם יש משחקונים מוסתרים וגם רמות קושי נסתרות ועוד. המשחק הזה ממש עשיר בתוכן

גאדג'טי | Gadgety
ניווט באתר
קטגוריות
גאדג'טי
חיפוש כתבות