ביקורת סדרה: אוזרק – הפריצה הגדולה של ג’ייסון בייטמן?

ג'ייסון בייטמן מתוך "אוזרק" ג’ייסון בייטמן מתוך “אוזרק” (צילום: Jackson Davis, תמונה באדיבות נטפליקס)

בין העונה החמישית של “בית הקלפים” לעונה השלישית של “נרקוס”, נטפליקס הוציאה בשקט סדרת דרמה נוספת ועצמתית לא פחות. “אוזרק” (Ozark) צצה לה משום מקום, סדרת דרמה העוסקת בהלבנת כספים ובאמריקה הפראית, באדמותיה הלא מתועשות. במרכזה עומד ג’ייסון בייטמן (Jason Bateman) מ”משפחה בהפרעה”, כשחקן ראשי וכבמאי כמעט מחצית מהפרקים. ולמרות שחלק מזה נשמע לנו מעט מוכר, מדובר בסדרה ייחודית לחלוטין.

העלילה

ג’ייסון בייטמן משחק את מרטי בירד, יועץ השקעות מבריק משיקאגו. אבל בירד הוא לא רק גאון בהשקעות, הוא גם מלבין הכספים העיקרי של קרטל הסמים השני בגודלו במקסיקו. וגם טיפש יבין שאת הקרטל עדיף לא להכעיס. אלא שנדמה ששותפו של מרטי לעסקים טיפש מהרגיל – הוא שם חלק מכספי הקרטל בכיס, והבוסים מגלים את זה.

לשותף כבר אין תקווה, אבל בחשיבה חריפה ולשון חלקלקה מצליח בירד לשכנע את נציג הקרטל שהוא יכול לפצות אותו על הנזק שנעשה, ושהוא עדיין שווה יותר חי מאשר מת. כדי להתרחק מתשומת לב מיותרת בשיקאגו, הוא מציע שהוא ומשפחתו יעברו לחבל הרי האוזרק – אזור הררי ומיוער במרכז ארצות הברית עם מעט מקומיים והרבה תיירים.

נציג הקרטל מסכים, בתנאי אחד – שמרטי יצליח להלבין 8 מיליון דולר בתוך מספר חודשים בודדים. אם יצליח, תהייה זו הוכחה לקרטל שהוא איש של מילתו ושהוא מסוגל לעמוד בלחץ ולבנות מכונת-הלבנה אפקטיבית במהירות. אם יכשל, זה יעלה לו בחייו ובחיי משפחתו, שמתחילה להבין שהעסק של אבא לא תמים כפי שהם חשבו.

לא שובר שורות (אבל דומה)

אי אפשר לדבר על “אוזרק” בלי להשוות אותו ל”שובר שורות” (Breaking Bad). זה לא פייר, ולא עושה חסד עם שתיהן, אבל לסדרות יש כל כך הרבה קווי דמיון שראוי להתייחס אליהם, ולו כדי לא לדבר עליהם עוד בהמשך.

שתי הסדרות מציגות אב למשפחה נורמטיבית, שמוצא את עצמו מעורב בעסקים מפוקפקים במטרה להרוויח כסף; בשתיהן יש עסקים עם קרטל סמים מקסיקני מסוכן; ובשתיהן מככב שחקן קומדיה מבוגר בתפקיד הדרמטי הראשי. מכאן הדמיון בין הסדרות נפסק, והוא אמנם נראה משמעותי, אבל הוא מאוד קוסמטי.

וולטר ווייט מ”שובר שורות” הוא אדם שבור, גאון כימיה שלא מיצה את ייעודו בחיים, מגדל ילד חולה, אשתו הרה בהריון לא צפוי ולא רצוי ומגלים אצלו סרטן ריאות, למרות שהוא בכלל לא מעשן. נקודת ההתחלה שלו איומה, מה שעוזר לנו להזדהות איתו מאוד, ולחזות באימה כיצד הוא מתדרדר מוסרית מעונה לעונה.

מרטי בירד, לעומתו, הוא יועץ השקעות מצליח. הוא עשיר, ושני ילדיו אותם הוא ואשתו אוהבים מאוד משגשגים תחת החינוך היקר והיחס האוהב והתומך שהם מקבלים. מרטי לא נשאב לעולם הפשע בעל כורחו, הוא בחר בו מספר שנים לפני שהעונה התחילה. ולמרות שהוא דמות אפורה מוסרית, הרושם הכללי לגבי מרטי הוא שבלב ליבו הוא אדם טוב, שבאמת מנסה לעשות את הטוב ביותר למשפחתו ולסובבים אותו, שלא כמו וולטר, שמאדיר רק את עצמו באמתלה קלושה שזה “בשביל הילדים”.

כעת מששמנו בצד את ההשוואה הזאת, נשאל את השאלה החשובה באמת – האם “אוזרק” היא סדרה טובה? התשובה היא כן, חד משמעית, אך עם הסתייגות קלה.

הכל מונח על הדמויות

כמו שמרמז השם, האוזרקים משחקים תפקיד מפתח ב”אוזרק” – גם ההרים, אבל בעיקר האנשים. מרטי ומשפחתו גדלו וגרו בשיקאגו. גם לפני העסקים עם הקרטל הם היו אנשים די אמידים, ולאחר מכן נהייו עשירים ממש. דבר לא חסר להם, וחיי העיר הגדולה היו להם נוחים ונהדרים. המעבר לבית מבודד בארץ מיוערת הוא טראומטי ביותר.

האוזרקים הם אזור של הרים, יערות ונהרות. בקיץ האזור צפוף מתיירים, ובשאר השנה הוא ריק למדי, עם מקומיים מעטים יחסית שמתגוררים בתפזורת בעיירות שונות או בבתים מבודדים יחסית. כמצופה, למקומיים יש לא מעט שלדים בארון, וגם הדמויות ה”נקיות” יותר נראות חריגות ואקזוטיות ביחס לסביבה העירונית המוכרת. על רקע הדמויות האלה, משפחת בירד היא האקזוטית, כמובן.

ג'וליה גרנר וכריסטופר ג'יימס-בייקר מתוך "אוזרק"
ג’וליה גרנר וכריסטופר ג’יימס-בייקר מתוך “אוזרק” (צילום: Daniel McFadden, תמונה באדיבות נטפליקס)

בין אם זה בעל הבית הגוסס של בני בירד, הכומר חסר-הכנסייה שמעביר את דרשותיו במעגל סירות על הנהר או משפחת העבריינים ה”רדנקים”, ישנן דמויות ב”אוזרק” שיכלו בפוטנציה להיות גיבורות של סדרות משלהן. וזו רק נגיעה בכמות העלילות המתרחשות בסדרה. מה שמשותף לכולם הוא שמרטי זקוק לפתרון דחוף להלבנת כספים, והוא מערב את עצמו בחיים של כל מי שהוא רק יכול כדי לבנות מחדש מערכת אפקטיבית ללקוח המסוכן שלו.

ל”אוזרק” יש מספר בעיות, כשהבולטת בהן היא הטון הקודר שלה, שלעתים קרובות מדי מותיר אותנו בתחושה שאין תקווה למרטי ולמשפחת בירד, ושהכל אבוד להם. כמו כן מרטי, למרות המשחק המצוין של בייטמן, הוא דמות שקצת קשה לחבב וקצת קשה להעריץ. נוכל לעשות חצי מזה וחצי מזה, אך קשה יהיה להתחייב לאחת מהתחושות האלה. אך בייטמן, כאמור, משחק את מרטי מצוין, ואחרי מספר פרקים “קרירים” אנחנו מתחילים להתחמם אליו, כמו גם אל משפחתו.

אך במקביל לבירד ומשפחתו אנו רואים את שאר הדמויות בסדרה לא רק נחשפות, אלא גם מתפתחות ועוברות שינויים משמעותיים. לאחר שתסיימו את העונה הראשונה, אם תנסו לבחור דמות שאתם מעדיפים, תגלו שזאת עשויה להיות בחירה לא פשוטה, כי כמה וכמה דמויות יכנסו למשבצת “הדמות המועדפת” שלכם, ואף אחת מהדמויות לא תהייה מה שהיא ללא רשת הדמויות המרתקות סביבה.

בשורה התחתונה

בשלב כה מוקדם, לאחר עונה אחת בלבד, עוד אי אפשר לומר אם “אוזרק” היא הדבר הגדול הבא, או סתם עוד סדרת דרמה איכותית של נטפליקס. העונה הזאת מוצלחת, אך לא ברור אם היא בונה לסוף שידוע מראש לכותביה, מה שעדיף, או שמא היא פתוחה לכמה עונות שהם יצליחו להפיק לפני שהיא תפסיק לעניין את הצופים.

גם אם בעוד מספר שנים נגלה ש”אוזרק” לא מכוונת את עצמה למקומות ברורים ומעניינים, “סתם עוד סדרת דרמה איכותית של נטפליקס” זה תואר מכובד מאוד. בתום העונה הראשונה, אנחנו כבר מחויבים לארץ האוזרקים ולאנשים שמתגוררים בה, בין אם אכפת לנו ממשפחת בירד או לא. לרובינו, כמובן, אכפת. לעונה שניה נחזור בטוח.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים