המלצת נוסטלגיה: Final Fantasy – הפנטזיה שאינה נגמרת

כיום קשה מאוד לא להכיר את Square Enix, מפתחת ומפיצת משחקים יפנית ענקית, ואחת ממפיצות המשחקים הגדולות בעולם כיום, הן ביפן והן במערב. אך Square Enix היא חברה חדשה יחסית, תוצאה של איחוד של שתי שחקניות ותיקות בשוק היפני: Enix ו-Square, הידועה במערב יותר כ-Squaresoft.

שתי חברות המשחקים היפניות היו מכובדות ומוערכות מאוד באימפריית השמש העולה, אך לחוד לא יכלו להתחרות בשוק המשחקים המערבים שהלך ותפח בתחילת שנות ה-2000. ו-Square, למרות שכבר אז הייתה אחת ממפתחות המשחקים המובילות בעולם, חייבת במידה רבה את קיומה למשחק אחד יותר מכל משחק אחר, משחק שיצא בשנת 1987 הרחוקה.

המשחק שהציל את Square

כשהכל מוטל על כתפי משחק אחד

הסיפור של Final Fantasy מתחיל ממפתח משחקים כושל בשם הירונובו סקאגוצ’י (Hironobu Sakaguchi). סקאגוצ’י עבד על לא מעט משחקים, וב-1986 מונה לתפקיד בכיר ב-Square, חברת משחקים יפנית צעירה דאז. למרות הנסיון שלו, אף אחד מהמשחקים שלו לא זכו להצלחה משמעותית, והוא החל לפקפק בקריירה שהוא בחר לעצמו כמפתח משחקים.

לסקאגוצ’י היה רעיון למשחק אחד אחרון לפני שהוא יפרוש. הוא העריץ את משחקי Wizardry ו-Ultima המערביים, והיה שחקן “מבוכים ודרקונים” נלהב. סקאגוצ’י רצה לפתח משחק שיתכתב עם ז’אנר משחקי התפקידים, ויהיה זמין לשחקני ה-NES, הקונסולה הפופולרית של נינטנדו.

ל-Square הרעיון נראה לא מעניין ולא ראלי. החברה נתקלה בקשיים כלכליים, ולא ראתה כיצד משחק נישתי שפונה לקהל מערבי יעזור לה באותו רגע. אך אחת המתחרות הגדולות שלה, Enix, הוציאה את משחק התפקידים Dragon Quest, שזכה להצלחה מסחרית רבה. מנהלי Square הסכימו לבסוף לאשר את הפרויקט השאפתני של סקאגוצ’י, ולכולם נהייה ברור – גם בשבילו כמפתח משחקים וגם בשביל Square כמפתחת ומפיצה, זה עשוי להיות המשחק האחרון. כך הוחלט על שם המשחק Final Fantasy, למרות שלדברי סקאגוצ’י הסיבה הייתה אסתטית בנוסף להיותה דרמטית – ראשי התיבות FF, כך מסתבר, נשמעים טוב ביפנית.

עולם פתוח ומסוכן

הרפתקה גרנדיוזית בעולם פתוח

בהשפעת העולמות האהובים על סקאגוצ’י, הוא המציא עולם חדש משלו. העולם של Final Fantasy הוא עולם פנטזיה קלאסי, בו אנחנו מתחילים ביצירת קבוצה. קבוצת ההרפתקנים מורכבת מארבע דמויות, שיכולות לבוא מכל קומבינציה של ששת התפקידים הבאים: לוחם, גנב, קוסם שחור, קוסם לבן, קוסם אדום ונזיר. התפקידים הגיעו ברובם מעולמות משחקי התפקידים המערביים, כאשר צבעי הקסם השונים התכתבו ישירות עם סדרת ספרי “רומח הדרקון”.

עלילת המשחק הייתה פשוטה אך אטרקטיבית – ארבעת הדמויות הן לוחמי האור, גיבורים אמיצים שנענו לקריאת מלך קורנריה. לוחמי האור מגלים במהרה שארבעת הקריסטלים של היסודות – מים, אוויר, אש ואדמה – נמצאים בסכנה, כיוון ש”שדי יסודות” מנסים להשמיד אותם. אם יושמדו הקריסטלים, ייחרב גם העולם כולו. הגיבורים יוצאים למסע בו עליהם להביס את ארבעת השדים, ולהציל את העולם מאפוקליפסה יסודית במיוחד. במהלך הרפתקאותיהם הם ילמדו קסמים, ירכשו נשקים, יעלו בדרגות ויביסו מפלצות חזקות ואימתניות במגוון סביבות, מבוכים ומערות.

המשחק מתרחש בעולם פתוח יחסית, ואכזרי ביותר. השחקנים חופשיים להסתובב כרצונם כבר מתחילת המשחק, אך אזורים מסוימים במשחק יהיו משמעותית קשים יותר מאחרים. בניגוד למשחקים מודרניים, Final Fantasy לא יראה לנו לאן כדאי לנו ללכת, ואיפה יהיה לנו קשה מדי – עלינו לקרוא טוב טוב הנחיות של דמויות, ולדלות רמזים מהסביבה כדי להבין לאן בדיוק עלינו ללכת, ומאיזה מקומות כדאי לנו להמנע לפני שנתחזק.

המשחק היה לסנסציה ביפן ב-1987, וכשלוש שנים לאחר מכן, במהלך 1990, שוחרר גם במערב. מיותר לציין שגם סקאגוצ’י וגם Square המשיכו בדרכם כמפתחי משחקים, ביחד, והסדרה על הפנטזיה הסופית לא תראה סוף בעשורים הקרובים, ככל הנראה. מלבד סקאגוצ’י ו-Square, הסדרה הרימה לגדולה גם את המלחין נובואו וומטסו ואת האמן יושיטאקה אמאנו, שמזוהים מאוד עם הסדרה, במיוחד עם משחקיה המוקדמים.

גרסאות עדכניות עם שדרוגי גרפיקה

איך והיכן להשיג?

מאז יציאת המשחק לקונסולת ה-NES הוא הפך לקלאסיקה, וכיאה לקלאסיקה, שוחרר שוב ושוב מחדש. כיום Final Fantasy קיים בכמות בלתי נתפסת של פלטפורמות לרכישה דיגיטלית, כולל כמעט כל פלטפורמה ניידת שתוכלו לחשוב עליה. בחלק מהגרסאות המשחק זכה גם לשלל תוספות, שדרוגים ועדכוני גרפיקה. גרסת ה-iOS והאנדרואיד של המשחק אף מתהדרת בממשק מגע ייחודי ואופטימלי, שמתאים את המשחקיות של משחק הקונסולה הישן בצורה מושלמת לעולם ושפת הטאץ’. גרסת ה-PSP המשודרגת (בה ניתן לשחק גם ב-Vita) מוצלחת, והגרסה ל-3DS של נינטנדו מעט מעודכנת יותר גרפית.

אישית, מצאתי את גרסת האייפון (iOS) נוחה ואטרקטיבית במיוחד, שכן ממשק המגע הייחודי של המשחק הופך את המעבר בתפריטים שלו לאינטואיטיבי ונוח עוד יותר מבגרסתו המקורית. זהו אחד מאותם מקרים נדירים בהם ממשק מגע מתעלה על ממשק כפתורים בצורה כמעט חד משמעית. כך או כך, Final Fantasy הוא אכן קלאסיקה מודרנית, ולמרות שהוא משחק מאוד ותיק עם משחקיות לא סלחנית, הוא עדיין משחק תפקידים יפני מצוין, שאפשר לדלות ממנו בקלות עשרות שעות של הנאה.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים