המלצת נוסטלגיה: Mega Man X – כשז’אנר הפלטפורמה הגיע לשיאו

צילום: Capcom

אחד מהז’אנרים הוותיקים ביותר כיום הוא ז’אנר משחקי הפלטפורמה הדו-מימדיים. בסיס הז’אנר די פשוט – אנחנו שולטים בדמות שצריכה לקפץ בין פלטפורמות בגבהים ומרחקים שונים, כדי להגיע מקצה אחד של המסך לקצה השני. בדרך יש מגוון של מכשולים, כמו למשל אויבים שלפעמים בורחים מהם, ולפעמים נלחמים בהם.

למרות שהז’אנר קיים כבר עשרות שנים, משחקי פלטפורמה דו-מימדיים ממשיכים לצאת גם היום. המשחקיות הבסיסית שלהם קלה להבנה ומהנה לרוב השחקנים, וגימיקים מודרניים מאפשרים להם לעתים אפילו לחדש את הנוסחה. אבל במקום מסוים, אין עוד הרבה מה לעשות עם הז’אנר. לא מאז 1993, כשיצא Mega Man X של Capcom, שהראה לכולם איך פלטפורמה באמת אמור להראות.

העבר המתסכל של מגה מן

סדרת מגה מן התחילה את דרכה עוד בשנת 1987, עם המשחק הראשון בסדרה, שיצא לקונסולת ה-NES של נינטנדו. המשחק, שנקרא Rockman ביפן, סיפר את סיפורו של איש-רובוט בשם מגה מן, שנלחם באנשי-רובוט אחרים, יציריו של דוקטור וויילי המרושע.

המשחקים הציגו משחקיות לא-לינארית – השחקן צריך היה לבחור אחד משמונה עולמות, בסדר שהוא רוצה, כשכל עולם שייך לאחד משמונה “בוסים”. העולמות היו קשורים לבוס בעיצוב ובמכשולים שלהם, ובסופם היה הבוס עצמו. רק לאחר שהביס את שמונת הבוסים, בכל סדר שהוא, יכל מגה מן להלחם בדוקטור ויילי עצמו ולסיים את המשחק.

משחקי מגה מן יצאו כמעט אחת לשנה מאז המשחק הראשון, כיוון שזכו להצלחה מסחררת. הם היו ידועים לשמצה כמשחקים קשים במיוחד ומאוד לא סלחניים, והפופולריות שלהם הייתה רבה אולי לא רק למרות הקושי, אלא בזכותו.

ב-1993 היה צפוי לצאת Mega Man 6, גם הוא לקונסולת ה-NES, אך הדור הבא, ה-SNES, כבר נכנס לשוק, ושחקני סדרת מגה מן ציפו לראות את המותג האהוב מהגר גם הוא לקונסולה החדשה. קרוב ליציאתו של המשחק השישי, חשפו קאפקום ונינטנדו שאכן ישנו משחק חדש בפיתוח כבר זמן מה, שמפותח במקביל למשחק השישי – Mega Man X.

צילום: Capcom

זינוק טכנולוגי

שחקנים ותיקים של משחקים יפנים עשויים להתבלבל – האות X, אחרי הכל, לרוב מסמלת את המספר הרומי 10. אבל לא מדובר במשחק מגה מן העשירי (זה יצא ב-2010, למעשה, יחסית לאחרונה). מדובר במשחק שיהיה לראשון בסדרה משלו, סדרת X, המתרחשת בעתיד של הסדרה המקורית, וגיבורה הוא מגה מן X, או X בקיצור.

בגלל כוח העיבוד והזכרון המשודרגים של קונסולות ומחסניות ה-SNES, צוות הפיתוח של המשחק יכל להשקיע הרבה יותר בעלילה של המשחק – יותר קטעי מעבר סיפוריים ויותר אנימציות מיוחדות הפכו את X מסתם רובוט שנלחם ברובוטים אחרים לצייד של “מאווריקס”, רובוטים עבריינים, שמונהגים על ידי סיגמה, רובוט תבוני ומסוכן במיוחד.

במהלך פיתוח המשחק, רצה קייג’י אינפונה, האמן הראשי של הסדרה, לעצב גיבור חדש לגמרי למשחק. כך נולד זירו (Zero), הרובוט האדם עם החרב, שאמור היה להיות גיבור המשחק. לבסוף הוחלט שגיבור המשחק שוב יהיה מגה מן, וזירו יהיה בן ברית שלו. במשחקים עתידיים ניתנו גם הזדמנויות לשחק את זירו עצמו, אך מגה מן נותר הגיבור הראשי של הסדרה.

העיצוב של הדמויות המיוחדות לא עצר בזירו. אם במשחקים בסדרה הראשית אמן אחד היה אחראי על כל הבוסים בדרך כלל, כאן ניתנה תשומת לב רבה יותר לכל בוס, כאשר כל אמן לקח על עצמו רק שניים או שלושה מתוך שמונת הבוסים הלא-לינאריים. הבוסים הפעם לא מעוצבים בתור רובוטים אנושיים, אלא כשילובים רובוטיים של חיה ויסוד כלשהו – “עיט סופה”, “ממותת אש”, “פינגווין קרח”, ועוד. הטכנולוגיה החדשה אפשרה לעצב בוסים מורכבים ומתוחכמים באמת, וצוות הפיתוח זינק על ההזדמנות בהתלהבות רבה.

צילום: Capcom

בגלל העלייה בפופולריות של משחקי התפקידים באותה תקופה, החליטו מעצבי המשחק שגם למגה מן מגיע לקבל משהו שהיה נפוץ בז’אנר ה-RPG – ציוד משתנה. במשחקים קודמים, כל בוס מובס היה נותן למגה מן את הנשק המיוחד שלו, ודפדוף בין הנשקים היה משנה את הצבע של הרובוט הקטן. בסדרת X, לא רק הצבע משתנה, אלא גם חלק מהשריון של X עצמו.

בנוסף, במהלך המשחק ישנן קפסולות סודיות ש-X יכול למצוא, בהן יש מסרים מוקלטים מהיוצר שלו, דוקטור לייט. בסוף כל מסר X מקבל שדרוג כלשהו לשריון שלו, שדרוג שגם משפר את היכולות שלו, וגם את המראה שלו. אם בהתחלה X הוא רובוט כחול חלשלוש, בסוף הוא מפלצת כרום-כחול-לבן, עם ארסנל של שמונה נשקים אימתניים באמתחתו. כמשחק שהוא אינו משחק תפקידים בשום צורה, Mega Man X הבין איך לעשות “אלמנט משחקי תפקידים” טוב מכל משחק אחר.

המשחק הציג עוד מגוון חידושים שכיום נראים טריויאליים – שלבים שמושפעים משלבים אחרים, אזורים סודיים שאפשר לפתוח רק עם נשקים מסוימים, וחשוב מכל – היכולת להצמד לקירות ולזנק מהם. מה שהיום נדמה כמשהו שכל פלרטפורמר דו מימדי אמור לעשות, Mega Man X הציג לראשונה.

איך להשיג ואיפה?

כצפוי, ל-Mega Man X היו כמה וכמה מהדורות. ישנה מהדורה מחודשת שנקראת Mega Man Maverick Hunter X, המתהדרת בגרפיקת תלת מימד לא מרשימה בכלל, שגורעת מהחן של המשחק. יצאו לו גם גרסאות מובייל, אך שליטת הטאץ’ רחוקה מלהיות אופטימלית למשחק הזה.

בסופו של יום, הגרסה הטובה ביותר היא עדיין הגרסה המקורית ל-SNES. היא שוחררה גם למחשבים אישיים בזמנו, אך לא זמינה כיום למכירה. המשחק נמצא ברשימת המשחקים של ה-SNES Classic Mini, אך כידוע, קשה מאוד להשיג עותק של המכשיר בגלל שנינטנדו מעדיפה שהוא יהיה נדיר, משום מה.

אם יש לכם Wii, WiiU או 3DS של נינטנדו, אפשר לקנות את הגרסה המקורית בצורה מקוונת לקונסולות אלו. יתכן מאוד שתהייה זמינה בעתיד גם ל-Switch. אם אתם מעוניינים לשחק בו על המחשב, קיימים אמולטורים המסוגלים להריץ את המשחק, אך אין דרך רשמית (וחוקית) לשחק בו בשלב הזה.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים