-פרסומת-

המלצת נוסטלגיה: Quest for Glory – בין קווסט למשחק תפקידים
| יום שני, 2 באוקטובר 2017, 18:00 | משחקים

דמיינו לכם את הדבר הבא: משחק בו אתם משחקים גיבור. איזה סוג של גיבור? אתם בוחרים! הגיבור שלכם יצא להרפתקה בה הוא יכיר דמויות מרתקות, יציל את היום מסכנה נוראית, ובסופו, ימשיך להרפתקה הבאה שלו, שתתרחש במשחק הבא, אליו תוכלו לקחת את הגיבור שלכם במלואו, עם כל הכישורים שהוא למד והציוד המיוחד שהוא השיג! ולא, אנחנו לא מדברים על Mass Effect.

אז, אתה רוצה להיות גיבור?

המשחק הראשון בסדרת Quest for Glory יצא ב-1989, תחת השם Hero’s Quest. המשחק פותח על ידי הזוג לורי אן וקורי קול, שימשיכו לפיתוח שלושה משחקים נוספים. את החמישי לורי אן קול תפתח ללא בעלה. הזוג קול בא מרקעים של משחקי תפקידים, שולחניים ודיגיטליים כאחד, כמו גם קולנוע ואנימציה. עולמות התוכן המגוונים שלהם הגיעו איתם אל המשחקים בסדרה שיצרו, שהיא עד היום יחידה במינה.

מדובר בבן-כלאיים, היבריד של ז’אנר משחקי ההרפתקאות, או ה”קווסט”, ומשחקי תפקידים. כפי שנהוג בקווסטים, השליטה במשחקים נעשית כולה עם העכבר, כאשר הגיבור עובר בין מסכים, מדבר עם דמויות, אוסף חפצים, ומשתמש בהם כדי לפתור חידות ולהתגבר על מכשולים. בדומה למשחקי תפקידים, לגיבור יש גם תפקיד – לוחם, גנב, קוסם או פלאדין, כשהאחרון הוא תפקיד “סודי” שצריך להרוויח. את המכשולים הגיבור עובר לא רק בעזרת הציוד שלו, אלא גם בעזרת הכישורים המיוחדים שלו, אותם הוא מפתח במהלך המשחק.

Quest for Glory 1 (גרסת VGA)

זה אומר שבניגוד לקווסט מסורתי, חלק ניכר מהחידות במשחק פתוחות. אם עליכם לשוחח עם הברון המקומי, תצטרכו להגיע אליו איכשהו. האם תפרצו את שער הטירה שלו, תטפסו מעל לחומה, תשכנעו שומר שיכניס אתכם, או שתרחפו לתוך חלון במגדל עם קסם? כל האמצעים כשרים, כל עוד אתם משיגים את המטרה שלכם.

למשחק יש אלמנט מאד חזק של גריינדינג, כלומר חזרה מונוטונית על פעולות במטרה להתחזק. ברוב המשחקים היום זה נחשב עיצוב לא טוב, אבל איכשהו דווקא סדרת Quest for Glory מצליחה להפוך את הגריינדינג לחלק מהחוויה ההרואית. בדומה למשחקי The Elder Scrolls, הכישורים של הגיבור עולים כאשר הוא משתמש בהם. כלומר אם הוא לא טוב בלטפס, שלחו אותו לטפס על עץ עשר פעמים ביום, ובסוף הוא יצליח לטפס גם על החומה. הסיבה שזה עובד לטובת המשחקים ולא לרעתם, זה הצורה בה האימונים האלה מפוזרים במשחק.

אותו עץ, למשל, הוא עץ שיושבת עליו ציפור שמחזיקה טבעת חשובה. אם תצליחו לטפס ולקחת את הטבעת, תצאו מורווחים. אחרי מספיק נסיונות כמובן תצליחו, ועד שתגיעו לחומה, תהייו כבר מוכנים להתאמן עליה בלי ליפול חזק מדי. יותר מזה, הסיפוק האדיר בלהצליח במשימה שהייתה בלתי אפשרית מקודם מתעלה על כמעט כל חוויה אחרת של משחק תפקידים.

הסדרה נוקטת בגישה “הארדקור” שכזאת בעוד אספקטים רבים. ניווט במרחב דורש זכרון מצוין לפרטים, או מעקב עם מפה שעליכם לצייר ביד, כי אין מפה מסודרת לרוב המקומות. וכאשר יש מפה, יהיה עליכם לנווט איתה בסמטאות מסועפות, עם עזרה מאד מועטה מהסביבה. כל זה יחד יוצר חווית משחק שמבטיחה שתצאו תמיד עם תחושה שאתם גיבורים אדירים, שהתחילו חלשים ובזכות עצמם בלבד הגיעו לגדולות. גם כאשר הדמות שלכם עוברת ממשחק למשחק, האתגרים שניצבים מולה גדלים בהדרגה באופן משכנע, והאימון הנוסף תמיד מוצדק, גם אם לא מזמן חשבתם שאתם בלתי מנוצחים.

מדבר אחד חשוב מאד להזהר – מדובר במשחק של סיירה (Sierra). שחקני הקווסט הותיקים ידעו לומר לכם שמשחקי סיירה מצטיינים תמיד בדמויות נפלאות, סיפורים נהדרים, סביבות צבעוניות וכיפיות, ורשעות מרתיחה כלפי השחקנים. במשחקי סיירה רבים ישנם מצבים בהם שחקן יכול לתקוע את עצמו בסיטואציה בה הוא לא יכול לנצח, ואין ברירה אלא להתחיל את המשחק מהתחלה, גם אם נעשתה כבר התקדמות מאד משמעותית. ב-Quest for Glory זה פחות חמור, אבל קיים. לכן תדעו שאם המשחק מזהיר אתכם לפני שאתם הולכים לאיפשהו, התייחסו להזהרה מאד ברצינות. ישנן נקודות אל-חזור, שאם תלכו אליהן בלי חפץ מסוים, המשחק אבוד לגמרי.

התייחסו לאזהרות המשחק ברצינות.

המשחק שנוסף בהפתעה

במקור, סדרת Quest for Glory תוכננה להשתרע על פני ארבעה משחקים. המשחקים הוצמדו לרוחות השמיים: צפון, דרום, מזרח ומערב, וכל משחק גם קיבל עונה משלו בשנה, ויסוד משלו. המשחק הראשון היה אמור להתבסס על רוח המערב, ועל המיתולוגיה הגרמנית; השני על רוח הדרום, והמיתולוגיה הערבית; השלישי על רוח המזרח, המיתולוגיה הסלבית; והרביעי, והאחרון, על רוח הצפון והמיתולוגיה היוונית. עם זאת, יוצרי המשחק חשבו שיהיה קשה לגיבור לעבור ישירות מארצות ערב לאירופה ולהילחם באפל (The Dark One). לכן החליטו להוסיף משחק ביניהם, שלא נכלל בתכנון המקורי.

הפרק השלישי המקורי היה אמור להיות Shadows of Darkness, ממוקם בטרנסילבניה – המזרח – בסתיו, תוך שימוש ברוח כיסוד המרכזי.
Wages of War הוא הגשר. אתה מתחיל עם אנשים שאתה מכיר על מנת שיעזרו בהתחלה. אבל בבוא העת לקרב, אתה זה שנמצא שם, שאמור לפתור את המסתורין. תוך כדי התקדמות, כאשר אתה כבר חושב שאתה לבדך, בעלי בריתך שבים אליך, אולם אתה נדרש להתמודד עם האתגר הסופי בעצמך.

— לורי קול, מגזין סיירה InterAction, סתיו 1992

ניתן להעריך את כוונתם של יוצרי המשחק, שניסו ליצור מסע הגיוני עבור הגיבור, לבנות את כוחו ובני בריתו. אולם בסופו של דבר, מדובר היה בטעות. המשחק שנוסף והפך לשלישי מבין החמישה נחשב למשחק חלש ומשעמם יחסית. אם לא די בכך, המשחק שבר את המטאפורה של היוצרים לפיה כל כותר היה אמור לקבל כיוון במצפן. יוצרי המשחק, בדיעבד, הודו כי הם “שברו את החוקים” של עצמם.

איזה משחק מהסדרה לבחור?

סדרת Quest for Glory היא תענוג למי שרוצה לחוות אותה כהרפתקה אחת ארוכה, בת חמישה משחקים. אבל מה אם אתם מחליטים שאין לכם כבר זמן לזה? ובכן, יש כמה משחקים שאפשר לדלג עליהם, והדבר תלוי גם בהעדפותיכם, בסבלנות ובזמן הפנוי שעומד לרשותכם.

המשחק הראשון בסדרה, בגדול, די מומלץ. מדובר בהרפתקת פנטזיה קלאסית, עם עלילה לא מתוחכמת יותר מדי, אבל דמויות מקסימות והצגה טובה של הטון הכללי והמערכות של הסדרה. אפשר לדלג עליו אם אתם ממש לחוצים בזמן, אבל הייתי ממליץ לשחק בו בכל זאת.

המשחק השני הוא חוויית גיימינג מצוינת, לאלה מכם שיש להם סבלנות רבה. המשחק מתרחש בעיר המתכתבת עם עלילות ערב, אך עם הטוויסט הייחודי של הסדרה. העיר גדולה וייחודית, והניווט בה הוא חלק מהאתגר בה. מדובר באחד המשחקים הטובים בסדרה, אך אם קריאת מפות וניווט בסמטאות מתסכלים אתכם, אל תשחקו במשחק השני. אם אתם מוכנים לעמוד בזה, תשאבו לאחד מהמשחקים הטובים ביותר שנעשו אי פעם.

אם אתם לא מתכננים לשחק בכל הסדרה, בטוח מאד לדלג על המשחק השלישי. הוא מתחיל לאט, מתקדם לאט לא פחות, ולא מספק כמו האחרים. אל תתנו לו להפריע לכם להגיע אל הרביעי. עם זאת, אם אתם מתכננים לשחק בכל הסדרה כולה, הדבר יעזור במשחק החמישי שסוגר את הסדרה ומתייחס לאירועים שעברתם לאורך כל הדרך.

Quest for Glory: Shadows of Darkness הוא המשחק הרביעי בסדרה. הוא יצא ב-1993, ואם תשחקו רק ב-Quest for Glory אחד, אז שזה יהיה זה. Shadows of Darkness מתרחש בסביבה מזרח אירופאית קודרת, לא בשונה ממשחקי The Witcher, והוא פשוט טוב יותר מקודמיו בכל אספקט כמעט. הדמויות נהדרות, המפלצות מפחידות מהרגיל, הנבל נורא, העלילה מצוינת, ופס הקול הוא אחד מהטובים שנכתבו למשחק מחשב אי פעם. פשוט שחקו בו כבר!

למשחק החמישי והאחרון, המשחק שחותם את הסדרה וסוגר את כל הפינות, יש לי מקום חם מאד בלב. אבל אם אתם לא תחושו כלפיו את הנוסטלגיה העזה שאני חש אליו, כנראה שתראו בו את מה שרוב העולם רואה בו – המשחק החלש, המשעמם והמייגע ביותר שבסדרה. אם אתם לא משחקים בכל הסדרה כולה, אין שום סיבה לשחק בחמישי, שרוב רובו הוא רפרנסים פנימיים לשאר הסדרה. אבל אם כבר עברתם מסע ארוך עם אותו הגיבור, מסע של ארבעה משחקים, המשחק החמישי יפגיש אתכם שוב עם דמויות אהובות ויאפשר לכם לסיים את המסע האפי של אותו בחור צעיר שיצא מאקדמיית הגיבורים, ונסחף לארבע הרפתקאות מטורפות.

איך משיגים, ואיפה?

סדרת Quest for Glory נמכרת כולה כיחידה אחת גם ב-GOG.com וגם ב-Steam, ב-9.99 דולר. הרכישה ב-GOG.com יותר מומלצת, גם כי GOG משקיעה יותר בלהתאים משחקים ישנים למערכות חדשות, וגם כי ב-GOG אין אמצעי DRM כמו ב-Steam, וניתן להתקין את המשחקים על כל מחשב ללא הגבלה.

שימו לב שבחבילה תקבלו שישה משחקים, ולא חמישה. זאת מכיוון שהמשחק הראשון יצא בשתי מהדורות. אתם רוצים לשחק במהדורת ה-VGA, החדשה יותר, שנראית הרבה יותר טוב ונשלטת בצורה נוחה יותר. למשחק השני בסדרה אין מהדורת VGA רשמית, אך קבוצה בשם AGD Interactive עשתה חידוש מלא למשחק בחינם, והוא זמין להורדה כאן. הגרסה של AGD תדע לשאוב את השמירה שלכם מהמשחק הראשון, ולהעביר אותה גם למשחק השלישי, אז הרצף שלכם לא יקטע אם תחליטו לצאת לאחד מהמסעות האפיים ביותר שעולם הגיימינג אי פעם ידע.

במאגר הקופונים שלנו כבר ביקרתם?
סמארטפונים וגאדג'טים במחירים נוחים ובמשלוח ישיר עד הבית
לחצו כאן
קריאה נוספת
עוד על הכותב
author-image
בוריס אוליאנסקי
מבקר קולנוע, צרכן מדיה מכל הסוגים ומעורב במשחקי תפקידים רוב חייו, שולחניים וממוחשבים. שותף להנחיית הפודקאסט Games of Future Past, המבקר משחקים חדשים לצד ישנים, ומשווה ביניהם.
תגובות לכתבה
  • shimon

    כתבה מצויינת

גאדג'טי | Gadgety
ניווט באתר
קטגוריות
גאדג'טי
חיפוש כתבות