אלפבית

יותר הקלקות פחות עלויות: עוד רבעון מצוין לגוגל, המניה מזנקת לשיא חדש

| יום ראשון, 29 באוקטובר 2017, 16:54 | כלכלי

עסקי הליבה הפרסומיים של אלפאבית עוברים שינוי, וזה לא חדש. כבר לפני שנתיים עלה החשש שהמעבר למובייל עשוי להרע את קצב ההכנסות מפרסום של גוגל. הדו”ח הרבעוני שפורסם ביום חמישי האחרון הראה שאמנם הכסף שמקבלת גוגל מכל קליק יורד אך הגידול בתעבורת המובייל מפצה על כך.

ואלו המספרים: יחד עם המעבר למובייל עלה מספר הקליקים בידי גולשים ב-47% (לעומת אותו רבעון בשנה שעברה). עם זאת, מחיר מודעה במובייל זול משמעותית ממודעה בדסקטופ ולכן היתה ירידה של 21% במחירי המודעות.

מי השותפה שרוצה יותר?

בתוך אותו שינוי גדול שעובר על תעשיית הפרסום מבית גוגל, הצליחה החברה להקפיץ את ההכנסות מפרסום ב-21.4% ל-24.07 מיליארד דולר. מתוך זאת חייבת גוגל להעביר לשותפות שמזרימות טראפיק פרסומי אליה 5.5 מיליארד דולר.

בשיחת המשקיעים אמרה סמנכ”לית הכספים, רות פורת, כי המשקיעים צריכים לקבל את העובדה שבקרוב הוצאות בגין רכישת טראפיק יעלו (גוגל משלמת ליצרניות טלפונים, יצרניות מחשבים ואתרים מרכזיים כדי שהחיפוש שלה יהיה ברירת מחדל). אנליסטים שאלו מדוע וזו ענתה כי שותפות מרכזיות שלה רוצות לשנות את ההסכם ביניהן. אולם היא לא ציינה מי אותן שותפות/ות שבשבילן גוגל תהיה מוכנה להתגמש.

מכאן אנליסטים סקרו את מצב התעשייה וכמה מהם סוברים שמדובר בלא אחרת מאשר אפל. לגוגל יש הסכם ארוך טווח עם אפל לפיו החיפוש שלה ישולב כברירת מחדל בדפדפן הספארי באייפון. גוגל משלמת ביוקר עבור ברירת המחדל הזו. ב-2014 ההערכה היתה שגוגל משלמת לאפל מיליארד דולר בשנה, דו”ח עדכני יותר טוען שסכום זה עלה ל-3 מיליארד דולר בשנה (רובו נרשם כרווח נטו).

המשקיעים מרוצים מרות פורת

ההכנסות של אלפאבית ברבעון השלישי הסתכמו ב-27.7 מיליארד דולר, עליה של 24% משנה שעברה. מתוך זה נשארו בידיה כרווח 6.7 מיליארד דולר, שהם 9.57 דולר למניה – הרבה יותר מה-8.34 דולר הצפוי. צריך לזכור שכל הרווח העצום הזה מאפשר לאלפאבית לממן את כל הניסויים בענף החומרה: כרומבוקים (פיקסל בוקים), Google Home שמתחרה באלקסה, פיקסל שעלול לעלות לה יותר ממה שציפתה ועוד. אלו עדיין חטיבת גוגל.

משפחת ה-Google Home (תמונה: גוגל)

משפחת ה-Google Home (תמונה: גוגל)

יש כמובן גם את שאר החטיבות (מה שנקרא בדו”ח Other Bets) שכוללות את טכנולוגיות הבית החכם, עיר חכמה, בריאות ומכונית אוטונומית (Waymo). הפעילויות האחרות הכניסו 302 מיליון דולר (לעומת 197 מיליון דולר ברבעון המקביל) אך רשמו הפסד תפעולי של 812 מיליון דולר (861 מיליון דולר ברבעון המקביל, כך שלמעשה זהו שיפור).

מי שעומד על המשמר שהחברה לא תשתולל עם הקופה בת 100 מיליון הדולר (ותשאיר יותר לבעלי המניות כמובן) היא סמנכ”לית הכספים. השגת צמיחה חזקה ברווחים ובו בעת שמירה על הקופה אינה משימה קלה. קחו לדוגמה את פעילות הענן של גוגל, שם מתחרה החברה באמזון ובמיקרוסופט ונאלצת לשפוך המון כספים לשם כך.

אלפבית מדווחת שמספר העובדים שלה עלה בשנה האחרונה בעוד12% ל-78,101, רובם אנשי טכנולוגיה ומכירות בחטיבת הענן. מאוד קל לאבד שליטה על ההוצאות בתחרות בשוק. כפי שהראה גם פרוייקט הסיבים שהופסק, רות פורת גם לא חוששת לעצור מיזמים שעוברים את הגבול ואינם מספקים את הסחורה.

שיא חדש במניה

הדו”ח התקבל בשוק בתשואות ומניית החברה זינקה אתמול ב-4.2% ל-1,033 דולר. זהו שיא היסטורי חדש ובניגוד לפעמים הקודמות שבה שברה את הרף ה-1,000 דולר, הפעם זה חד וברור. מתחילת השנה טיפסה מניית אלפאבית ב-33.5%. הונם של המייסדים, לארי פייג’ וסרגיי ברין טיפס בהתאם: פייג’ הוסיף עוד 1.2 מיליארד דולר להונו שמסתכם עתה ב-50.5 מיליארד דולר. ברין הוסיף עוד 1.15 מיליארד דולר והונו נאמד כעת ב-49.32 מיליארד דולר.

במאגר הקופונים שלנו כבר ביקרתם?
סמארטפונים וגאדג'טים במחירים נוחים ובמשלוח ישיר עד הבית
לחצו כאן
תגובות לכתבה
גאדג'טי | Gadgety
ניווט באתר
קטגוריות
גאדג'טי
חיפוש כתבות