בלתי נמנע: ניקון סוגרת מפעל מצלמות דיגיטליות בגלל הסמארטפונים

מצלמה קומפקטית COOLPIX S9700 (קרדיט: Nikon)

יצרנית המצלמות הותיקה ניקון (Nikon) קיבלה אתמול החלטה שאולי רבים יאמרו שהיתה צפויה. החברה החליטה לסגור את המפעל שלה בסין שייצר מצלמות דיגיטליות ועדשות למצלמות דיגיטליות. בחברה אמרו כי הסיבה לסגירת המפעל נובעת לאור “עלייתם של הסמארטפונים”.

אין ספק שאיכות המצלמות בסמארטפונים משתפרת עם כל דור חדש של מכשירי דגל. בניקון אומרים שהסמארטפונים גורמים לשוק המצלמות הדיגיטליות הקומפקטיות להצטמק במהירות ויוצרים בעיה עסקית רצינית ליצרניות בתחום. מכירות של מצלמות דיגיטליות ירדו באופן משמעותי ב-6 השנים האחרונות:

מקור: Statista

עם זאת, נתוני הגרף אינם כוללים את נתוני 2017 ואלו מפתיעים במיוחד. לפי נתוני איגוד יצרני ציוד צילום CIPA (כולל את נתוני רוב החברות הגדולות), החל מחודש מאי נרשמו מכירות גבוהות יותר של מצלמות קומפקטיות (עדשה מובנית) לעומת החודש המקביל בשנה שעברה. יותר אנשים קונים בתקופה זו מצלמה “אולד סקול”, וייתכן שמדובר על שינוי מגמה בתעשייה.

מכירות של מצלמות קומפקטיות (עדשה מובנית). מקור: CIPA
מכירות של מצלמות קומפקטיות (עדשה מובנית). מקור: CIPA

אבל לניקון נגמרה הסבלנות. במסגרת תוכנית הבראה מקיפה היא החליטה לסגור את כל החטיבה הסינית שהוקמה ב-2002 ועוסקת בייצור מצלמות קומפקטיות. זה כולל פיטורי 2,285 איש. ניקון, תאגיד יפני שעל כל גילגוליו הקודמים הוקם ב-1917, מייצר עוד המון מוצרי מוצרי אופטיקה כגון עדשות, משקפות ומיקרוסקופים, מכונות ליטוגרפיה תעשייתית, חיישנים אופטיים ואחרים. כל אלו ממשיכים כרגיל.

למעשה, תחת תוכנית ההבראה העלתה ניקון את צפי הרווח התפעולי שלה לשנה זו ב-8%. למרות שלפי הערכות יש לה נתח שוק נכבד מאוד בשוק המצלמות, מעדיפה ניקון פשוט להיפטר ממוצרי הצילום שננטשו בגלל הסמארטפונים.

סימן לבאות?

מתרבים הסימנים לכך ששינוי גדול עובר על תעשיית ייצור חומרה טכנולוגית ומי שתסבול מכל היא סין. מתח הרווחים של המוצרים קטן, מוצרים מסוימים נשארים ללא ביקוש, מאחרים פשוט יש יותר מדי. כך לדוגמה, יצרנית כונני האחסון סיגייט, סגרה לאחרונה מפעל בסין. כך פנסוניק שסגה מפעל שייצר קבלים, חיישנים וכרטיסי זיכרון. אנו הרי עדים לכך שמכשירי הדגל החדשים מגיעים עם זיכרון פנימי מוגדל וללא חריץ הרחבה. זה הורג את המפעלים שמספקים “חומרה משלימה” בסין.

גם התנאים בסין השתנו: מחירי הנדל”ן עלו, רמת המשכורות עלו והממשלה לוחצת על תאגידים להשקיע בסטנדרטים של איכות סביבה. סין כבר לא זולה כפי שהיתה. על רקע תנאי שוק אלו תאגידים בינלאומיים גדולים מעדיפים להעביר פסי ייצור למדינות שנחשבות זולות יותר: תאילנד, ויאטנם ואף אפריקה.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים