ילדים משחקים בסמארטפון (CC0)

ילדים משחקים בסמארטפון (CC0)

מראה שחורה, ההתחלה: כך מארק צוקרברג משכנע אתכם לשתף תוכן

| יום שני, 6 בנובמבר 2017, 15:15 | רשתות חברתיות

מיד לאחר פרסום הדוחות לרבעון השלישי של פייסבוק, התקיימה שיחת המשקיעים המסורתית בה בכירי החברה מספרים על מצב העסקים, השקפותיהם ותחזיותיהם לעתיד. מייסד פיסבוק, מארק צוקרברג, חזר כהרגלו על המסר לפיו הרשת החברתית שלו נועדה לקרב בין אנשים והדגיש זאת מספר פעמים לאור החקירות שמנהל ממשל ארה”ב בנושא ההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות בשנה עברה.

כפי שיאמר לכם כל יועץ תקשורת מתחיל, המסר (החיובי והמאחד) הוא העיקר. אך בנקודה מסוימת היה נראה שצוקרברג מתחיל להשתמש ברטוריקה שלא שמענו לפני. בחלק שעוסק ביתרונות של תוכן הוידאו ברשת החברתית ורצונו להתמקד בסגמנט זה, הסביר צוקרברג על תפיסת עולמו בקשר לקהל הגולשים.

לא כל ניצול זמן שווה אחד לשני. בזבוז הזמן אינו המטרה שלעצמה כאן. מה שאנו באמת רוצים שהזמן (של הגולשים) ינוצל כהלכה. מה שהמחקר מראה לנו הוא כשאתם מתקשרים (engaging במקור) עם אנשים אחרים ומנהלים יחסים משמעותיים זהו זמן מנוצל כהלכה ובזה אנו רוצים להתמקד. (מארק צוקרברג)

תהיו בני אדם ותשתפו משהו

ה”בעיה” של צוקרברג היא שרובם המכריע של המשתמשים בפייסבוק אינם משתפים באופן תדיר תכנים מחייהם הפרטיים. נזכיר שככל שמשתמשים ישתפו יותר תוכן אישי, כך פייסבוק תוכל לדעת עליכם יותר ולהתאים להם פרסומות. ומכאן גם להעלות את מחירי המודעות למפרסמים.

צוקרברג אמנם ציין בעבר את מטרתו לשכנע משתמשים לשתף יותר מחייהם כניסיון להתגבר על החוסר של תוכן אישי ברשת החברתית. אולם הפעם הוא גם ציין “מחקרים” (ללא פירוט נוסף להסתמכות זאת, אולי מחקרים פנימיים) שתומכים בגישתו. והנה הוא חוזר על זאת שוב בפיסקה אחרת:

מחקרים מראים שאינטראקציה עם חברים ומשפחה במדיה חברתית נוטה להיות משמעותית יותר ואף טובה לנו כבני אדם. וזה זמן מנוצל היטב. כאשר אנו רק צורכים תוכן בפאסיביות, זה פחות נכון.

אם כן, שוב גייס צוקרברג את אותם מחקרים כדי להראות לנו שעתה כדאי ואף טוב לנו (מעצם היותנו בני אדם) לשתף תוכן פרטי ברשת החברתית. ולא רק עם חברים מרוחקים (לא רק גיאוגרפית) אלא אפילו עם משפחה. האם אותו מחקר עלום אותו ציטט צוקרברג השווה גם בין אינטראקציה פיזית עם משפחה לבין אינטרקציה ברשת ורמת האושר שנובעת מכך? רמת הרטוריקה לשכנוע את ההמונים ירדה לכדי סיסמת בחירות: “זה טוב לכם”.

הפרעות אינטרנט

בשנים האחרונות עולה המודעות לנזקים שעלולים להיגרם מחיבור יתר לרשת. מחקרים דווקא מעלים שהיקף ההתמכרות לרשתות חברתיות עולה, מספר הסובלים מהתופעה השלילית המכונה FOMO (ר”ת Fear of missing out) מזנק ומספר בעלי הפרעות הקשב בקרב ילדים גדל בהתמדה.

הסטטיסטיקות מראות שהגולש הממוצע בעולם מקדיש כשעתיים ו-15 דקות ביום לגלישה ברשתות חברתיות (ואף יותר מכך במדינות מפותחות). מדובר על מעל ל-30% מהזמן און ליין. אמנם מספר המשתמשים אשר משתפים בקביעות תוכן מחייהם ברשתות החברתיות עדיין נמוך יחסית, אך ההפרעות שלהם מהחיפוש אחר ה’לייק’ הבא נמצאו במחקר כגורמות להפרעות נפשיות ודיכאון, בעיקר אצל בני נוער.

מארק צוקרברג החל להשתמש ברטוריקה זולה כדי להעביר את הקהל לעשות את רצונו. בעבר ראינו פרסומות נוסח “כדאי לכם, זה יעשה לכם טוב” למוצרים מזיקים. הבולטים שבהם אלו חברות הסיגריות שבמשך עשורים זכו להרים קמפיינים בנוסח זה בזמן שידעו על נזקי העישון. האם אנו רואים כאן ניסיון מצד פייסבוק ליצור עתיד שנראה לקוח מתוך אחד הפרקים של ‘מראה שחורה’?

במאגר הקופונים שלנו כבר ביקרתם?
סמארטפונים וגאדג'טים במחירים נוחים ובמשלוח ישיר עד הבית
לחצו כאן
תגובות לכתבה
גאדג'טי | Gadgety
ניווט באתר
קטגוריות
גאדג'טי
חיפוש כתבות